معصوم: ماندن بشار اسد را بر پیروزی داعش ترجیح می‌دهم

۰۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۰ کد : ۱۹۴۴۵۴۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، «فواد معصوم» رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه پیروزی بر داعش در موصل بسیار دشوار است، گفت که بقای «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را بر سیطره تروریست ها در این کشور ترجیح می دهد.

به نوشته «شفق نیوز»، رئیس جمهور عراق در یک مصاحبه خبری گفت که اگر بخواهد بین ابقای بشار اسد پس از گذشت ۴ سال از بحران سوریه و سقوط این کشور به دست گروه های تروریستی، یکی را انتخاب کند، او بقای اسد را بر می گزیند.

معصوم با تاکید بر اینکه حل بحران سوریه باید سیاسی باشد، افزود: سیطره تروریست ها بر سوریه تنها به ضرر این کشور تمام نخواهد شد بلکه این مسئله به عراق و سایر کشورهای منطقه نیز سرایت خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه عراق از نظام بشار اسد در سوریه حمایت نمی کند گفت: تداوم موج خشونت و درگیری در سوریه به حل بحران این کشور که به قربانی شدن صدها هزار سوری منجر شده، کمکی نمی کند.

رئیس جمهور عراق درباره جنگی که ائتلاف آمریکایی ضد داعش در عراق و سوریه راه انداخته است، گفت: تحقق پیروزی بر داعش در برخی مناطق ممکن است اما در مناطقی مانند موصل بسیار دشوار است زیرا تروریست ها به ساکنان این منطقه متصل شده اند و این عاقلانه نیست که شهر را بمباران هوایی کنیم زیرا شماری زیادی غیرنظامی قربانی خواهند شد.

وی درباره موصل گفت: کمیته های حقیقت یاب در پارلمان و دولت تشکیل شده تا دلیل سقوط این شهر و شکست ناگهانی نیروهای عراقی در مقابل داعش را بررسی کنند.

معصوم در پاسخ به سوالی درباره میزان نفوذ ایران در عراق گفت: ایران کشور همسایه است و بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و روابط میان دو ملت همواره بسیار خوب بوده است. ضمن اینکه تهران در همان ابتدای ظهور داعش در عراق به ما کمک نظامی و انسانی ارائه کرد که با استقبال بغداد همراه بود. هنوز هم عراق از هر طرفی که بخواهد در جنگ با داعش و دفاع از این کشور سهیم باشد، استقبال می کند.

وی درباره پرونده آشتی ملی در عراق گفت: آشتی ملی شعاری همگانی است و شخص او نیز از همان روز نخست سوگند ریاست جمهوری، بر ضرورت تلاش برای تحقق آشتی ملی متمرکز شده است.

رئیس جمهور عراق در ادامه از تلاش های «حیدر العبادی» نخست وزیر در عرصه امنیتی و لغو حکومت نظامی شبانه از بغداد پس از چندین سال تقدیر کرد.

معصوم به مسئله روابط با قطر نیز اشاره کرد و گفت که کشورش در مسیر بهبود سطح روابط بغداد – دوحه جدی است و در همین راستا نیز وی اخیرا به قطر سفر کرده بود دیدارهای مثبتی با مقامات این کشور از جمله امیر قطر داشت و قرار است وزیر خارجه قطر نیز به زودی به بغداد سفر کند.

کلید واژه ها: قطر بغداد


نظر شما :