عراق به همکاری بیشتر با ایران چشم دوخته است

۱۷ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۸ کد : ۱۹۴۱۶۹۰ سرخط اخبار
وزیرامورخارجه عراق گفت: در اجلاس منامه به صراحت اعلام کردیم که ایران کشور همسایه عراق است و همواره به ما کمک کرده است.
 
به گزارش مهر ابراهیم جعفری وزیرامورخارجه عراق که به تهران سفر کرده است در نشست خبری مشترک با وزیرامورخارجه کشورمان گفت: سفر من به جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعمیق و گسترش مناسبات عراق  و ایران و تاکید بر فصل مشترک های بین دو کشور و واقعیت های تاریخی و جغرافیایی موجود است.
 
ابراهیم جعفری با اشاره به خطر استراتژیک مشترک حضور داعش بیان کرد: این مسئله ما را ملزم می کند که روابط را به عالی ترین سطح برسانیم و حداکثر هماهنگی را داشته باشیم.
 
وی گفت: آنچه در عراق رخ می دهد را امروز به سمع آقای ظریف رساندیم. دولت عراق قدمهایی برداشته و اقداماتی برای برخورد با گروههای افراطی و حفظ دولت کردستان بویژه در منطقه "بیجی" و "جرف الصخر" برداشته شده و پیشرفت هایی نیز حاصل کردیم و روند سیاسی و نظامی پیش می رود.
 
وزیرامورخارجه عراق بیان کرد: به همکاری بیشتر بین ایران و عراق چشم دوخته ایم که به نفع دو کشور است. ایران و عراق مشترکات زیادی با یکدیگر دارند و پیوندهای عمیق بین مردم دو کشور وجود دارد از جمله عتبات مقدس که در عراق وجود دارد و اینکه شیعیان عراق نیز امیدوار هستند مرقد امام رضا(ع) را زیارت کنند.
 
ابراهیم جعفری با بیان اینکه در آستانه اربعین حسینی هستیم اظهار داشت: مشارکت بسیار قابل توجه بین شیعیان بویژه مردم عراق و ایران و سایر کشورهای عربی و اسلامی صورت گرفته که ندای یا حسین سر می دهند و چهره راستین اسلام را نشان می دهد نه چهره داعش از اسلام. امام حسین(ع) به ما این درس را داد که چگونه در عین مظلومیت پیروز باشیم. بر عکس آن چیزی که بعضی ها امروز می خواهند از اسلام نشان دهند.
 
جعفری ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران به خاطر مواضع انسان دوستانه بیان کرد: عراق در شرایط استثنایی بسر می برد امروز همه تشکل های عراق علیه داعش و تروریسم گام بر می دارند و مرجعیت عراق، مردم را برای دوری از فرقه گرایی بسیج کرده و همه حول محور نیروهای مسلح و در کنار ارتش تلاش می کنند.
 
خبرنگاری پرسید آمریکا اعلام کرده نیروهای ائتلاف 30 هزار موشک به مواضع داعش شلیک کرده اند و این در حالی است که 15 هزار نیروی داعش در عراق حضور دارند و بر این اساس به ازای هر داعشی یک بار شلیک صورت گرفته است با این وجود دلیل عدم موفقیت ائتلاف چیست؟ وزیر خارجه عراق بیان کرد: حملات هوایی ائتلاف از سوی هر کشوری که باشد با شرایطی که عراق تدوین کرده است صورت می گیرد ما به رئیس شورای امنیت نامه نوشتیم و شرط گذاشتیم که حملات باید منحصرا هوایی باشد و مشخصا به مواضع نظامی و نباید در نزدیکی اماکن مسکونی صورت گیرد و اهداف غیرنظامی نباید مورد تعرض قرار گیرد.
 
وزیرامورخارجه عراق با بیان اینکه با این شرایط موافقت کردیم که هواپیماهای ائتلاف در آسمان عراق باشند، گفت: این حمله ها باعث شکست هایی در داعش نیز شده  و داعش را به عقب رانده است. بدنبال آن نیروهای مسلح عراقی نیز پیشروی کرده اند، شهید داده ایم و ارتش پیشمرگه گارد ملی عراق با پیشروی خود نتایج چشمگیری را حاصل کرده است که پوشش هوایی نیز در آن نقش داشته است.
 
وی در پاسخ به یک سئوال خبرنگار عراقی درباره اجلاس منامه  و تاکید بر اهمیت برخورد نظامی و عقیدتی با داعش گفت: تئوری داعش بر اساس قربانی فرد است و قبل از آنکه به هدف خود برسد بر این عنصر قدرتبخش اقتدار می دهد این گروهها در معرض شستشوی مغزی قرار گرفتند و از سوی دیگر داعش فرهنگ را مورد هدف قرار می دهد و زنان و مردان را عامل هدف کرده که ما باید با این مسئله برخورد کنیم.
 
جعفری گفت: مسئله دیگر در برخورد فرهنگی با داعش جامعیت است که از همه قاره ها از جنوب، شرق و آسیا در عراق بسر می برند و ما تنها با یک داعش عراقی برخورد نمی کنیم بلکه با یک وضعیت جهانی زیر پرچشم داعش روبرو هستیم که برای کشورهای منطقه خطرناک است.
 
وزیرامورخارجه عراق با اشاره به اینکه از کشورهای دموکراتیک غربی به عراق آمده و کارهای بدی انجام می دهند اظهار داشت: اخیرا سه فرد پلیس کانادا را به قتل رسانده اند که ما با وزیرخارجه کانادا تماس گرفته ایم وقتی این جنگ را جهانی توصیف کنیم تردید نمی کنند که داعش همه معابد و مجتمع های مسکونی، بازارها و بیمارستانها را مورد هدف قرار خواهد داد. ما باید مردم و بویژه جوانها را آگاه کنیم.
 
جعفری در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که آیا قرار است ائتلافی با ایران و سایر کشورها برای مبارزه با داعش صورت گیرد گفت: قطعا سیاست خارجی ما برقراری روابط دوجانبه بین عراق و کشورهای جهان است. روابط دوجانبه عراق، سوریه، ترکیه، اردن و هر کشور دیگری مد نظر است ولی باید روابط فی مابین کشورها را تقویت کنیم. بین ترکیه و سوریه اکنون بحران وجود دارد ما با ترکیه برای کاستن از این بحران صحبت می کنیم و وقتی درباره ایران گفتگو می کنیم وظیفه ما است که چهره ایران را توصیف و مسائل انسانی را گوشزد کنیم.
 
وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که کنفرانس جهان علیه خشونت می تواند چه تاثیر در مبارزه با داعش داشته باشد، گفت: یک قاعده فرهنگی در بین آنها وجود دارد و ما باید ذهن جوانان را پاکسازی کنیم. اجلاس تهران فرصتی برای آگاه سازی و تفهیم مردم است.
 
وزیرامورخارجه عراق افزود: در این نشست بسیاری از برادران اهل سنت شرکت می کنند که سرمایه مهمی است. ما چندی پیش در نشست منامه با تکفیری ها شرکت کردیم و این گروهها با پشتوانه اهل سنت قد علم کرده اند در حالی که اهل سنت از آنها ابراز انزجار می کند . تعدادی از عشایر را داریم که از اهل سنت دفاع می کنند و این اجلاس می تواند فرصت خوبی باشد که واقعیت های عراق را توضیح دهیم و پیشرفت های سیاسی عراق و دولت العبادی را تشریح کنیم.
 
 جعفری  در پاسخ به سئوال دیگری درباره نقش کشورهای حوزه خلیج فارس در مبارزه با تروریسم گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس مواضع خوبی اتخاذ کردند. سفرهایی به بعضی از کشورها داشته اند و در خصوص محکومیت داعش اتفاق نظر داشتیم.
 
وی افزود: از نظر ما سه چیز بسیار مهم است موضوع نظامی و امنیتی، مسائل زیر ساختی و بازسازی است ، داعش بدنبال ویران کردن تاسیسات زیرساختی در هر جایی است که اشغال می کند.
 
وزیرامورخارجه عراق گفت: بعضی از کشورها از جمله عربستان سعودی کمک مالی داشته اند و بعضی برای کمک های بیشتر اعلام آمادگی کرده و بعضی قول کمک داده اند و کمک های تسلیحاتی نیز از سوی برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس دریافت کرده ایم.
 
 جعفری  درباره نشست منامه نیز گفت: نشست ها و ملاقات هایی داشتیم که در خصوص سوریه و منطقه صحبت کردیم. تروریسم در سوریه شروع شد و پیش بینی می کردیم که به عراق سرایت بکند و همینطور هم شد.
 
وی گفت: کشورهای همجوار باید بدانند که هر خطری ممکن است به کشورهای دیگر نیز سرایت کند. سفر به بحرین فرصت خوبی بود که بسیاری از پرسش ها را پاسخ دهند. ما در خصوص ایران و مسائل دیگر شفاف صحبت کردیم. ایران کشور همسایه است و همواره به ما کمک کرده و خیلی صریح اعلام کردیم که در دولت شهید داده ایم و پارلمان از خانواده شهدا تشکیل شده و سازمانهای تروریستی نمی توانند بر دولت ما قد علم کنند.
 

کلید واژه ها: منامه


نظر شما :