لاریجانی: کنگره آمریکا حرف‌های بی‌حساب و کتابی می‌زند

۳۰ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۸ کد : ۱۹۴۱۰۴۹ سرخط اخبار

رئیس مجلس تأکید کرد کنگره آمریکا حرف های بی حساب و کتابی می زند و مرتب نقل می کنند مشکل کنگره است ولی کسی این حرف ها را باور نمی کند، این مشکل را خود دولت آمریکا باید حل کند، ایران اصولی دارد که بر اساس آن اصول حرکت می کند.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به مشهد مقدس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در سخنانی در همایش راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در توجه به مسائل استراتژیک منطقه گام های خوبی برداشته است و البته این حرف ما نیست، اضطراب دشمن این موضوع را نشان می دهد، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبلاً گفته بود «داعش را ول کنید بلکه باید با ایران مبارزه کنید»، گفته بود ما همه گونه کمکی به آمریکا برای مبارزه با داعش می کنیم ولی به شرطی که ائتلاف ضد داعش با ایران همکاری نکند؛ می بینید اضطراب در چه حدی است.

وی افزود: اگر ما به دنبال موفقیت در مسائل هسته ای هستیم باید شرایط تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را فراهم کنیم، گاهی غربی ها حرف هایی راجع به مسائل هسته ای می زنند، چون تلقی آنان این است که از نظر اقتصادی توانسته اند ما را تخریب کنند و حر ف های کلفتی می زنند اما باید بدانند آنان موفق نخواهند شد، ما یک اصولی داریم که بر اساس آن اصول حرکت می کنیم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: کنگره آمریکا مسائلی را مطرح می کند، اینطور نیست که کسی این حرف ها را باور کند، نباید ایران را از راهی که انتخاب کرده، مأیوس کنند، اینطور نیست که ما با حرف های کنگره آمریکا تصمیم بگیریم، اینکه کنگره آمریکا حرف های بی حساب و کتابی می زند و مرتب نقل می کنند که مشکل کنگره است باید بدانند کسی این سخنان را باور نمی کند، این مشکل خودتان است و خودتان باید آن را حل کنید، نباید ایران را از راهی که انتخاب کرده مأیوس کنید.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش، خاطرنشان کرد: بنده بارها به خاطر دارم که  نمایندگان مجلس طرحی را برای محدود شدن بازرسی های آژانس مطرح می کردند، نمایندگان ملت، مدافع حقوق ملت در مجلس هستند اما من خواهش کردند که صبر کنند، ما با آنان همکاری می کنیم اما آنها مدام حرف های کلفت تر می زنند، اینطور نیست که ایران یک راهی را انتخاب کرده و آنها مسیر را ادامه دهند.

لاریجانی ادامه داد: امیدواریم در مذاکرات هسته ای، غربی ها عاقلانه رفتار کنند و تصورات اشتباه آنها را به مسیر غلط نبرد، در جنگ تحمیلی با 6میلیارد دلار کشور را اداره کردیم اما امروز که شرایط مانند آن روزها نیست، پس باید بدانند هرچقدر سخت گیری کنند ما بلدیم چگونه از مسیر دیگری برویم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در کشور ما یک فکری در درون انقلاب اسلامی محقق شد و آن این بود که ایران یک تفکر اسلامی را برای خودش برگزیده و یک تفکر استقلال در نظر گرفته است، آن چیزی که امام به ما آموخت و انقلاب دنبال کرد این بود.

 

وی افزود: دشمنان انقلاب اسلامی مرتب برای ما مزاحمت ایجاد کردند و این تفکر حرکت داشت و پیش رفت و دموکراسی در منطقه را پیگیری کرد. ولی دشمنان مزاحمت هایی هم برای ما ایجاد کردند، انقلاب ایران در منطقه دستاوردهای بزرگی داشت.

 

رئیس مجلس یادآور شد: کاملاً با واقعیات می توان ثابت کرد که در 10 سال اخیر اگر انقلاب اسلامی در عراق، افغانستان و لبنان دهیانه عمل نمی کرد صحنه کل بین الملل با نوعی دیکتاتوری بین المللی مواجه می شد. اینکه برخی قدرت ها امروز می گویند دنیا دیگر از حالت تک قطبی خارج شده و به چند قطعبی تبدیل شده، به خاطر برخی اقداماتی است که انجام شده است، آنان با چند نمونه شکست در عرصه بین المللی مواجه شدند و همین امر نقش انقلاب اسلامی در تنظیم شرایط بین المللی را نشان می دهد، دشمنان تا جایی که توانسته اند در برابر ایران سد و مانع ایجاد کرده اند.

رئیس مجلس با بیان اینکه ببینید در انرژی هسته ای چه بازی درآوردند، گفت: در 10 سال اخیر 1+5 هرکاری که توانستند انجام دادند اما پایداری و استقامت ملت ایران و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری باعث شد حرکت پیش رونده کشور ادامه داشته باشد، در جریان پرونده هسته ای ایران درست است که مزاحمت هایشان گزندگی داشت اما جلوی پیشروی ایران را نگرفت.

لاریجانی با بیان اینکه اقتصاد ایران به بیماری های مزمنی دچار شده است، خاطرنشان کرد: نفت و گاز باید به ثروت ملی تبدیل شود اما به بودجه جاری کشور تبدیل شده است، این به معنای درست استفاده نکردن از منابع و ثروت ملی کشور است، از این منابع و ثروت باید برای وابسته نشدن کشور استاده می کردیم، بعد از پیروزی انقلاب، با تئوری دولتی کردن امور، این بیماری مزمن تشدید شد، لذا بخش دیوانی ما منبسط تر شد، بودجه جاری بخش زیادی از بودجه کشور را به خود اختصاص داده است و همین امر جلوی رشد اقتصادی کشور را می گیرد.

وی ادامه داد: باید بدانیم اقتصاد مقاومتی پاسخ به این مشکلات است، اتکای بودجه به درآمدهای حاصل از صادرات نفتی باید کاهش یابد، یکی از مشکلات دیگر این بود که قبل از انقلاب اسلامی، تولید در دست برخی خاندان ها می چرخید و امر عمومی در کشور نبود که پس از پیروزی انقلاب، تولید ملی شد اما در اختیار دولت قرار گرفت یعنی همان بیماری به شکل دیگری ادامه یافت. لذا رشد اقتصادی ما را کند کردند و علاج نکردیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی این بود که این بیماری را برطرف کنند و کارها را به مردم واگذار کنند یعنی اقتصاد کشور می بایست مردمی می شد و در اختیار مردم قرار می گرفت، اما اصل 44 درست  اجرا نشد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه تا زمانی که رقابت در اقتصاد نباشد بهره وری بالا نمی رود، گفت: با توجه به درست اجرا نشدن اصل 44 قانون اساسی، هنوز اقتصاد در بخش هایی شکل مردمی ندارد، بهره وری کارها باید علاج شود، چه در نحوه استفاده از آب، خاک و یا نحوه بسته بندی محصولات و ارائه آنها به بازار، این موارد نکات مهمی هستند که هر یک بخشی از اقتصاد ما را هدفگیری کرده اند.

رئیس مجلس در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: شرایط آبی کشور ما شرایط بسیار سختی شده است، وضع آب در کل کشور شرایط سختی پیدا کرده است، بعضی شهرها مانند قم، ساوه، سمنان و کرمان از نظر آبی دچار مشکلاتی هستند که هم مدیریت کشاورزی در این زمینه باید فعال باشد و هم باید از خاک درست استفاده شود، مشکلات کشور با صدور بخشنامه ها حل نمی شود و باید دست افراد را گرفت و راه حل ها را جلوی پایشان گذاشت و کمکشان کرد، اگر اهداف اقتصاد مقاومتی عملیاتی شوند و برای هر بخش مدل های موفق تعریف کنیم. شرایط کشور تغییر می کند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی از آنجایی که در دوره قبل، برخی مدیریت های غلط اتفاق افتاد که تنش هایی در اقتصاد کشور به وجود آمد، غربی ها آدرس های غلط گرفتند، بنابراین باید توجه داشته باشیم که شرایط امروز ما نشان می دهد وقت علاج بیماری های مزمن اقتصادی کشور است، امروز مقام معظم رهبری سیاست های کلی را ابلاغ فرمودند و دولت و مجلس نیز فعال هستند لذا وقت آن است که بیماری های مزمن اقتصادی را علاج کنیم.

کلید واژه ها: اقتصاد مقاومتی علاج


نظر شما :