لغو تحریم‌های شورای امنیت، مشروعیت تحریم‌های یکجانبه را از بین می‌برد

۲۸ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۹۴۰۹۷۹ سرخط اخبار

روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، نوشت: لغو تحریم های شورای امنیت مشروعیت تحریم های یکجانبه را از بین می برد و به همین جهت آمریکا نباید با لغو این تحریم ها در مرحله اول توافق، موافقت کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «وال استریت ژورنال» روز سه شنبه با انتشار گزارشی با اشاره به پافشاری ایران بر لزوم لغو تحریم های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل در توافق جامع هسته ای، نوشته است که لغو این تحریم ها مشروعیت و بنیان تحریم های یکجانبه آمریکا را نیز از بین برده و واشنگتن نباید با لغو آن ها در آغاز اجرای توافق موافقت کند.

به ادعای وال استریت ژورنال، ایران به ساختار سیاسی ناپایدار داخل آمریکا پی برده و سعی دارد از این مسئله به نفع خود استفاده کرده و با استناد به این موضوع 1+5 را به لغو تحریم های شورای امنیت وادارد.

نویسنده این مطلب که هم لغو تحریم های شورای امنیت و هم تحریم های یکجانبه را دارای مشکلاتی برای آمریکا دانسته، نوشته است: «تحریم های سازمان ملل در صورت لغو، دیگر حتی اگر ایرانی ها نیز حقه بزنند، به راحتی قابل اعمال نخواهد بود. هرچند روسیه و چین بین سال های 2006 تا 2010 در 6 مورد به نفع این تحریم ها ر أی دادند، اما آن ها احتمالا با تصویب مجدد آن ها مخالفت خواهند کرد. تمهیدات سازمان ملل، سنگ بنای بخش اعظم ساختار تحریم های جهانی هستند و در عین حال مبنای قانونی تحریم های ملی بی شمار علیه ایران را فراهم می کنند و در صورتی که قطعنامه های سازمان ملل فسخ شوند، این تحریم ها نیز می توانند از هم بپاشند. به همین جهت برداشتن تحریم های سازمان ملل باید در پایان توافق و نه در مرحله ابتدایی آن صورت گیرد.»

وال استریت ژورنال همچنین در بحث تحریم های یکجانبه نیز مسئله ای را مطرح کرده است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. به نوشته این روزنامه، در حالی در توافق موقت ژنو تعهد دولت آمریکا به لغو «تحریم های مرتبط با هسته ای» محدود شده که اغلب تحریم های وضع شده علیه ایران، تنها مربوط به بحث هسته ای نیستند. این گزارش می افزاید: «به عنوان نمونه، تحریم بانک مرکزی ایران از سوی وزارت خزانه داری و از جمله به واسطه "نگرانی نسبت به پولشویی" و همچنین مشارکت در "حمایت مالی از تروریسم"، وضع شده است. در مقابل، برخی از تحریم هایی که به روشنی مربوط به مسئله هسته ای هستند، مانند قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل، شامل تحریم هایی هستند نظیر ممنوعیت صادرات تسلیحاتی ایران. که باید فارغ از هرگونه توافقی، همچنان حفظ شوند.»

تحلیلگر این روزنامه نزدیک به نئوکان ها، در ادامه تحریم ها را ابزاری موثر برای فشار بر ایران دانسته و در اظهار نظری خلاف تمامی توافقات صورت گرفته، نوشته است که بحث حمایت ایران از گروه های مقاومت و دیگر اقدامات ایران باید بخشی از توافق باشد و تحریم ها تنها در صورتی لغو شود که این موارد نیز حل شود.

کلید واژه ها: تحریم های یکجانبه


نظر شما :