بانوی اول افغانستان: با منع نقاب در فرانسه موافقم

۱۱ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۹۴۰۳۵۲ سرخط اخبار

رولا غنی، بانوی اول افغانستان در گفت وگویی با خبرگزاری فرانسه گفته است که با سیاست دولت فرانسه مبنی بر ممنوع کردن استفاده از برقع و نقاب برای زنان، "کاملا موافق" است.

بانوی اول افغانستان: با منع نقاب در فرانسه موافقم


به گزارش بی بی سی، دولت فرانسه در سال ۲۰۱۱، پوشیدن روبنده کامل را برای زنان در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرد که این تصمیم بحث های زیادی را در ارتباط با آزادی های مذهبی و انطباق یا مغایرت آن با همبستگی اجتماعی به راه انداخت.
 
خانم غنی به خبرگزاری فرانسه گفته که این نقاب ها مانند پرده ای است که قدرت دید زنان را محدود می کند.
 
خبرگزاری فرانس پرس به نقل از بانوی اول افغانستان نوشته است: "این روبنده ها یا نقاب ها و برقع ها مانند پرده هستند و جلوی دید زنان را می گیرند و رفت و آمدشان را با مشکل مواجه می سازند."
 
استفاده از پوشش برقع در افغانستان نیز معمول است و بسیاری از زنان افغان، حتی در شهرهای بزرگی چون کابل از آن استفاده می کنند. خانم غنی در مصاحبه خود اشاره ای به این موضوع نکرده است.

گروه طالبان در زمان حاکمیت خود در افغانستان پوشیدن برقع را اجباری کرده بود. هنوز هم برخی از زنان در افغانستان برقع می پوشند.

بانوی اول افغانستان: با منع نقاب در فرانسه موافقم

خانم غنی، لبنانی الاصل است و حدود یک ماه پیش و پس از اینکه همسرش، محمد اشرف غنی، پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد، عنوان بانوی اولی این کشور را به دست آورد.

 
او برخلاف زینت کرزی، بانوی اول پیشین افغانستان که در سیزده سال حکومت همسرش، کمتر در انظار عمومی ظاهر شد، رابطه خوبی با رسانه ها دارد و در چند مراسم رسمی شرکت کرده است.
 
او گفته است که می خواهد به زنان افغان کمک کند تا به جایگاه واقعی خود در جامعه افغانستان دست پیدا کنند.
 
خانم غنی، پیش از این در گفت وگویی با بی بی سی گفته بود که از چالش‎هایی که برای رسیدن به اهدافش در جامعه افغانستان با آنها روبروست، با خبر است اما او در حرف ها و نظراتش آزادی کامل دارد و می خواهد وقتی ریاست جمهوری را ترک می کند، میراثش این باشد که زنان افغانستان مثل هرجای دیگر دنیا احترام شوند و آزادی داشته باشند.
 
رولا غنی در اواخر دهه ۶۰ میلادی دانشجوی دانشگاه ساینس پو در پاریس بوده و مدتی نیز به عنوان خبرنگار آژانس فرانس پرس در بیروت مشغول کار بوده است.

بانوی اول افغانستان: با منع نقاب در فرانسه موافقم

کلید واژه ها: برقع


نظر شما :