سنی های عراق به دنبال تشکیل نیروی ویژه

۲۸ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۷ کد : ۱۹۳۸۵۳۴ سرخط اخبار

در سال های اخیر و به ویژه پس از سرنگونی صدام در پی حمله آمریکا به عراق، قبایل سنی این کشور به عنوان یکی از کانون های مهم قدرت مورد توجه قرار داشته اند. اکنون و در شرایطی که تروریست های داعش به خطری برای کل عراق تبدیل شده اند، به نظر می رسد این قبایل از رویکرد اولیه خود مبنی بر همسویی با داعش فاصله گرفته و در پی ایجاد نیرویی منسجم برای مقابله با آن هستند. 

به گزارش «تابناک»، سایت نشریه «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی به تحلیل جدید ترین تحولات در عرصه مبارزه با داعش در عراق پرداخته و می نویسد، قبایل سنی عراق که در آغاز از چالشی که داعش برای دولت شیعه مالکی در بغداد ایجاد کرده بود استقبال می کردند، اکنون به شدت از خشونت های فرقه ای این گروه نگران بوده و در صدد فراهم کردن زمینه برای مبارزه با آن هستند. 

به نوشته مانیتور، هم اکنون این گروه ها می خواهند نیرویی را به عنوان گارد ملی از طریق عضوگیری از افراد محلی ایجاد کنند تا وظیفه مبارزه با داعش را بر عهده بگیرد. 

هم اکنون در شهر موصل، روابط نزدیک سابق میان سنی ها و داعش از میان رفته است. چندین ماه سلطه داعش بر این شهر (از ماه ژوئن) که با وضع قوانین و مقررات سخت اجتماعی و تخریب آرامگاه های مذهبی چند صد ساله همراه بوده، سبب شده مردم محلی به تشکیل حلقه های مقاومت زیرزمینی و مخفی روی بیاورند؛ کاری که شاید  حتی به بهای جانشان تمام شود. 

یکی از ساکنان موصل که خود را احمد یونس معرفی می کند، در این زمینه می گوید: «انقلاب باید از درون اتفاق بیفتد. بیشتر مردم قبلاً حامی داعش بودند، اما اکنون احساس شرم و پشیمانی می کنند». مردم محلی می گویند به تازگی چهار تن از تروریست های داعش به دست محلی ها به هلاکت رسیده اند و دو تن دیگر نیز تا حد مرگ کتک خورده اند. 

این تمایل فزاینده برای به چالش کشیدن سلطه داعش، در دیگر مناطق عراق که تحت کنترل این گروه است نیز دیده می شود و همین امر، سبب افزایش حمایت سنی ها از ایده تشکیل گارد ملی برای مقابله با تروریست ها شده است؛ ایده ای که از سوی دولت جدید عراق و همچنین آمریکا نیز حمایت شده است.

بنا بر این گزارش، این ایده که از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق مطرح شده، مبتنی بر توانمندسازی مردم محلی برای تأمین امنیت خود و ایجاد یک مرکز فرماندهی در سطح استانی است که البته باید در چهارچوب تشکیلات امنیت ملی عراق ادغام شود؛ ایده ای که در ذهن سنی ها وجود دارد، تشکیل نیرویی مشابه آن چیزی است که در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ برای مبارزه با القاعده به آمریکایی ها کمک می کرد. 

این ایده به ویژه از آنجا تقویت شده که باراک اوباما در جریان سخنرانی اخیر خود درباره راهبرد آمریکا برای مبارزه با داعش گفت، آمریکا از تلاش های عراق برای تشکیل یک گارد ملی جهت کمک به جوامع سنی این کشور در راستای آزادی از شر داعش حمایت می کند. 

با این حال، هنوز جزئیات تشکیل این گارد ملی، اینکه چه کسی مسئولیت آن را بر عهده دارد و پرداخت حقوق نیروهای آن با چه کسی است، مشخص نشده است. مقامات عراقی امیدوارند در دو هفته آینده، طرح تشکیل این نیرو در پارلمان این کشور به تصویب برسد. 

به هر ترتیب، به نظر می رسد صرف آگاهی یافتن قبایل سنی عراق از خطر و تهدیدی که از داعش ناشی می شود و زمینه سازی برای مقابله با این تهدید، تحول بسیار مهمی به شمار می رود. البته در این میان، نباید از نظر دور داشت، با توجه به اینکه قرار است نیروی مذکور یکپارچه از میان سنی ها عضوگیری کند و از سوی دیگر، دولت آمریکا یکی از حامیان اصلی آن به شمار می رود، بعید نیست در آینده و پس از شکست داعش، این نیرو خود به چالشی علیه دولت مرکزی عراق تبدیل شود.

کلید واژه ها: سنی ها گارد ملی


نظر شما :