اختلاف در سنا بر سر صدور مجوز حمله آمریکا علیه داعش

۱۸ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۹۳۸۰۹۸ سرخط اخبار

سناتورهای آمریکا در خصوص رأی گیری در ماه جاری میلادی برای صدور مجوز حمله نظامی آمریکا علیه گروه تروریستی «داعش» دچار اختلاف شده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، سناتورهای آمریکا در خصوص رأی گیری در ماه جاری میلادی برای صدور مجوز حمله نظامی آمریکا علیه گروه تروریستی «داعش» دچار اختلاف شده اند.

دموکرات های ارشد سنا همچون «دایان فینستین» رئیس کمیته اطلاعات سنا می گویند که «باراک اوباما» به اختیارات بیشتر نیازی ندارد و جمهوری خواهان جنگ طلبی چون سناتور «مارکو روبیو» که برای سمت ریاست جمهوری آمریکا دست و پا می زند نیز از موضع فینستین حمایت می کند.

فینستین درباره سخنرانی ملی اوباما که قرار است فردا، چهارشنبه، صورت درباره راهبرد وی برای مقابله با گروه تکفیری «داعش» صورت بگیرد، گفت: «این سخنرانی ضروری نیست و فکر نمی کنم احتیاجی به این کار باشد. ما خواهیم دید که رئیس جمهور چه طرح هایی را مطرح می کند.

«کارل لوین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا نیز می گوید که تأیید کنگره ضرورتی ندارد، زیرا میزان کمپین نظامی علیه داعش محدود است.

وی تصریح کرد: «این مجوز بستگی به میزان حمله دارد. اگر شما درباره جنگ جهانی سوم حرف می زدید، اگر درباره حملات هوایی حرف می زدید که نیروی زمینی در آن شرکت نداشت، اوباما به این مجوز نیاز داشت.

لوین تأکید کرد که حمله 2003 به عراق به مجوز کنگره نیاز داشت زیرا یکصد هزار نیروی زمینی در آن شرکت داشتند و گفت که کشورهای مسلمان منطقه که در شکست داعش منفعت ملی دارند می بایست برای مبارزه با این شورشیان  افراطی نیروی زمینی آماده کنند.

روبیو تصریح کرد که به قطعنامه استفاده از زور علیه داعش رأی مثبت می دهد اما نیازی به این نیست و گفت: «اوباما نیازی به مجوز کنگره در این زمینه ندارد. فکر می کنم که او برای مقابله با تهدید داعش، اختیار داشته باشد.»

روبیو و دیگر جمهوری خواهان از اوباما خواسته اند تا یک استراتژی روشن برای شکست داعش مطرح کند و به مردم توضیح دهد که که به چه دلیل در منفعت ملی است که چنین راهبردی را اجرا کند.

«لیندسی گراهام» یک جمهوری خواه دیگر نیز قانون قدرت جنگ که رئیس جمهور آمریکا را ملزم می کند برای مداخله نظامی بیش از 90 روز از کنگره مجوز بگیرد را رد می کند و بر این باور است که رئیس جمهور آمریکا اختیارات فراوانی برای انجام عملیات نظامی در اختیار دارد.

با اینحال دیگر جمهوری خواهان و دموکرات ها خواستار رأی گیری در ماه جاری در خصوص قطعنامه صدور مجوز حملات نظامی آمریکا علیه مواضع داعش در عراق و سوریه هستند.


نظر شما :