ادعاهای ضد و نقیض مطبوعات غربی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران

۳۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۵۱ کد : ۱۹۳۴۷۱۴ سرخط اخبار

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در حالی روز گذشته در وین پایان یافت که با توجه به نزدیک بودن زمان ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن طرفین به توافق نهایی، روند گمانه زنی ها و شایعات درباره محتوای مذاکرات، موارد تفاهم و اختلاف و مواردی از این دست بار دیگر شدت گرفته است. در این میان، ادعاهای گاه عجیب و غریبی نیز از سوی برخی مطبوعات غربی مطرح می شود.

 

به گزارش «تابناک»، یکی از نکات مهمی که در سال های اخیر و به موازات برقراری روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 همواره دیده می شده ، فضاسازی رسانه ای شدید غربی هاست که به منظور ایجاد فضای روانی مدنظر خود و گرفتن بیشترین امتیازات و افزایش فشارها بر ایران انجام می گیرد. این موضوع، در دور اخیر مذاکرات در وین نیز به خوبی دیده می شد.

یکی از جدیدترین نمونه ها از این دست، مطلبی است که روزنامه «وال استریت ژورنال» امروز منتشر کرده و در آن مدعی شده، ایران با وجود ادامه مسیر مذاکرات هسته ای خود با گروه 1+5، در تلاش است تا «فعالیت های نظامی هسته ای» خود را از طریق کره شمالی به سرانجام برساند. این در حالی است که این بار، جو کلی رسانه های جهانی از پیشرفت در مذاکرات حکایت دارد.

وال استریت ژورنال در مطلب خود تلاش کرده با بیان اینکه ایران و کره شمالی در سال های اخیر همکاری هایی را در حوزه های نظامی و صنعتی انجام داده اند و با بیان این ادعا که دولت پیونگ یانگ، همواره در تلاش بوده تا تجربه های نظامی هسته ای خود را در اختیار کشورهای همسو با خود قرار دهد، چین بیان کند که ایران تلاش دارد از یک سو به توافقی با غرب در موضوع هسته ای دست یافته و به این ترتیب، فشار تحریم ها را از روی دوش خود بردارد و از سوی دیگر، آزمایش های هسته ای خود را از طریق کره شمالی به انجام برساند.

روشن است که هدف از این تلاش ها، باز نگه داشتن پرونده هسته ای ایران و جلوگیری از دستیابی دو طرف به توافقی مبتنی بر درک منافع متقابل است؛ به عبارت دیگر، طرح چنین ادعاهایی سبب می شود، موضوع هسته ای ایران همواره با دید سوءظن مدنظر قرار بگیرد و غرب همواره بهانه ای برای ادامه یا افزایش فشارهای خود بر ایران داشته باشد. طرح این گونه ادعاهای اثبات ناشدنی، مستقیم در راستای منافع رژیم اسرائیل و دولت های همسو با این رژیم است که به هیچ وجه خواستار حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران نیستند.

گفتنی است، طرح ادعاهای مختلف درباره برنامه هسته ای ایران همزمان با مذاکرات ایران و 1+5، تنها به این روزنامه محدود نمانده و دیگر رسانه ها و مطبوعات غربی نیز کم و بیش به آن می پردازند. مهمترین نمونه از این دست، خبرگزاری «رویترز» است که دامنه فعالیت های آن در موضوع مذاکرات هسته ای، تا حدی گسترش یافته که می توان گفت، حتی به عنوان یک عضو غیر حاضر در گروه 1+5 و در راستای منافع غرب عمل می کند؛ برای نمونه، در جریان دور پیشین مذاکرات هسته ای در وین ـ که اواخر اردیبهشت ماه برگزار شد ـ این رویترز بود که نخستین بار موضوع تعداد سانتریفیوژهای ایران و ضرورت کاهش آن ها را در عرصه عمومی مطرح کرد و پس از آن بود که مقامات غربی نیز طی اظهارنظرهای متعدد به آن پرداختند، تا جایی که اکنون گفته می شود، این موضوع به مهمترین مسأله مورد اختلاف طرفین در مذاکرات تبدیل شده است.

این خط خبری در حالی در این دوره از مذاکرات نیز از سوی رویترز دنبال شد که برخی دیگر از مطبوعات و رسانه ها، مطالب دیگری را در این زمینه عنوان می کنند؛ مثلا بر خلاف بیشتر تحلیل ها و حتی موضع گیری های رسمی طرفین که از پابرجا بودن اختلافات در «موضوعات» کلیدی خبر می دهند، نیویورک تایمز مدعی شده طرفین درباره موضوع رآکتور اراک و تأسیسات هسته ای فردو به توافقاتی دست یافته اند و اکنون بحث بر سر برخی از دیگر مسائل است.

به هر حال، گستره این ادعاها و گمانه زنی ها و همچنین تناقضات موجود میان آن ها، نشان می دهد این گونه مطالب از حد شایعات و یا در بهترین حالت، اخبار جسته و گریخته و ناقض خارج نبوده و بیشتر در راستای اهداف خاص آن رسانه یا دولت متبوع آن به کار گرفته می شود. این در حالی است که واقعیت، پشت میز مذاکرات و در سطح دولت های مذاکره کننده رقم می خورد؛ نه رسانه های دارای جهت گیری های گوناگون.


نظر شما :