پیوستن ۲ فهرست به ائتلاف مالکی

۰۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۵ کد : ۱۹۳۳۳۷۷ سرخط اخبار

دو فهرست پارلمانی با ۳ کرسی پارلمانی، پیوستن خود به ائتلاف «دولت قانون» را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در صفحه فیسبوک ائتلاف «دولت قانون» آمده است که «نوری المالکی» نخست وزیر عراق صبح امروز در دفتر رسمی اش از هیئتی از تجمع «الکفائات و الجماهیر» استقبال کرد که اعضای این هیئت عبارت بودند از:«هیثم الجبوری»، «جواد البولانی» و «احسان العوادی».

پایگاه خبری «صوت العراق» نیز نوشت: وی از پیوستن این فهرست پارلمانی به دولت قانون و اعلام آمادگی آن برای پذیرفتن مسئولیت ملی تقدیر کرد.

روز گذشته همچنین لیست «التضامن فی العراق» به ریاست «کاظم طائی» نیز که تنها یک کرسی در پارلمان عراق به دست آورده، پیوستن خود را به ائتلاف دولت قانون آشکار کرد.

سایت سومریه نیوز به نقل از عبدالرحمن کاظم طائی، رئیس این لیست اعلام کرد: امروز رسماً به ائتلاف دولت قانون پیوسته اند.

ائتلاف دولت قانون که در انتخابات اخیر 92 کرسی کسب کرده است با این تعداد به 95 کرسی می رسد ضمن اینکه ائتلاف «صادقون» به رهبری شیخ «قیس الخزعلی» برای پیوستن با مالکی با او رایزنی کرده و احتمال اضافه شدن تنها کرسی این حزب به دولت قانون بسیار بالاست.

مالکی برای نخست وزیر شدن به حمایت 165 نماینده از اصل 328 نماینده پارلمانی (یعنی نصف +1)نیاز دارد و شاید حتی یک کرسی در زمان تشکیل دولت جدید یک برگ برنده باشد به ویژه که با شرایط موجود بستن هرنوع ائتلافی بسیار دشوار به نظر می رسد.

در چنین شرایطی برخی منابع نیز ادعا می کنند که حکیم در اندیشه ائتلاف با اهل تسنن و کردها برای خارج کردن قدرت از دست مالکی است این درحالی است که به رغم اعتراض برخی گروه های سنی به نتایج انتخابات، ائتلاف حکیم بلافاصله پس از انتخابات اعلام کرد که نتایج را می پذیرد و به آن احترام می گذارد هرچند که درباره ساختار دولت آینده عراق با مالکی اختلاف نظر دارد و حتی یکی از نمایندگان این ائتلاف تاکید کرد که با نخست وزیری مجدد مالکی مشکلی نیست.

کلید واژه ها: دولت قانون مالکی


( ۱ )

نظر شما :