حماس به خاطر یک مشت دلار به دامن ایران بازگشت!

۰۲ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۱ کد : ۱۹۳۳۲۳۰ سرخط اخبار

گروه فلسطینی حماس و ایران در حاشیه دیدار خالد مشعل و حسین امبرعبداللهیان معاون وزیر خارجه در پایتخت قطر در مورد شرایط بازسازی روابط خود توافق کرده اند.

به گزارش «تابناک»، وبسایت اسرائیلی دبکا مدعی شده است که بر این اساس، ایران پذیرفته است که در هر سال دویست میلیون دلار در اختیار حماس قرار دهد، کمک نظامی و تسلیحات پیشرفته معادل تسلیحات داده شده به جنبش جهاد اسلامی به حماس نیز بدهد.

این توافق پس از یک ماه مذاکره فشرده دو طرف همزمان با توافق حماس با محمود عباس برای تشکیل دولت واحد فلسطینی به دست آمده است تا حماس همزمان با ابومازن راه ایران را بار دیگر به غزه باز کند. به این ترتیب حماس بار دیگر بخشی از محوری می شود که از ایران، سوریه و حزب الله تشکیل شده است.

دبکا مدعی شده است که اگر چه حماس پیش از این و در جریان مسائل داخلی به ایران و متحد ان یعنی سوریه پشت کرد ولی اکنون ایران پذیرفته است بار دیگر کمک های مالی خود به حماس را ادامه داده و اجازه دهد نیروهای این جنبش فلسطینی در دوره های آموزشی برگزار شده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شرکت کنند.

دبکا که به تندروترین محافل صهیونیستی نزدیک است مدعی شده است که جان کری وزیر خارجه آمریکا و تزیپی لیونی مذاکره کننده اسرائیلی در مساله سازش با وجود اطلاع از تلاش حماس برای تجدید روابط با ایران همزمان با آشتی با ابومازن، از دیدار با ابومازن خودداری نکرده اند.

دبکا در ادامه آورده است که الیته پیش از هر توافقی ایران از مشعل خواسته است که علنا از سیاست ایران در سوریه و حمایت از دولت اسد تقدیر کند. به همین سبب بود که مسئول دفتر سیاسی حماس در دوحه ابراز داشت که از مواضع ایران در مساله سوریه استقبال کرده و هرگز حمایت های بشار اسد از ملت فلسطین را فراموش نخواهیم کرد.

به نوشته دبکا، مواضع جدید مشعل از حمایت کامل جنبش حماس نیز برخوردار است. بر اساس ادعای دبکا، شورای تصمیم گیری حماس اخیرا تصمیماتی را در سه بند اتخاذ کرده است که بر این اساس

1- حماس برای تجدید روابط با ایران تلاش خواهد کرد.

2- مشعل به تهران سفر خواهد کرد تا ابعاد نظامی و مالی تجدید روابط دو طرف را مورد گفت و گو قرار دهد.

3- توافق با ایران نباید مزاحم روند آشتی با محمود عباس و متحد شدن فلسطینی ها باشد.

دبکا مدعی شده است که ریشه بازگشت حماس به سوی ایران نه تنها در مسکلات جدی مالی این گروه فلسطینی بلکه در سرمایه گذاری جدی و نگران کننده ایران در گروه جهاد اسلامی قرار دارد. گفته شده است که کیفیت آموزش، انضباط و تسلیحات جهاد اسلامی در حال پیشی گرفتن از شاخه نظامی حماس یعنی گردانهای عزالدین قسام است.

به ادعای دبکا، در حالی که در هفته های اخیر چند صد تن از مبارزان جهاد اسلامی پس از دریافت آموزش های جدید توسط سپاه پاسداران به غزه برگشته اند، ایران حجم زیادی از تسلیحات را نیز از بازار لیبی و از طریق خاک مصر به دست جهاد اسلامی رسانده است و در نتیجه حماس به این نتیجه رسیده است که اگر به سرعت روابط خود با ایران را بازسازی نکند، جهاد اسلامی به زودی به قدرتمندترین گروه در غزه تبدیل خواهد شد.

این در حالی است که رمضان عبدالله شلح دبیر کل جنبش جهاد اسلامی در گفت و گویی با روزنامه الحیات نظرات متفاوتی را درباره روابط طرف های فلسطینی با ایران مطرح کرده است. وی گفته است که حماس نیز اخیرا با این سوال درگیر بوده است که آیا اتحاد با ایران را از دست داده است یا خیر. به گمان وی اگر چه روابط حماس با ایران باقی خواهد ماند ولی به گستردگی قبل نخواهد شد. وی جایگزینی جهاد اسلامی به جای حماس را ساخته و پرداخته منابع اطلاعاتی اسرائیل خوانده و ادامه داده است که هم حماس، هم جهاد اسلامی و هم مردم فلسطین با سختی های مالی درگیر هستند.

کلید واژه ها: حماس جهاد جهاد اسلامی


نظر شما :