افزایش اختلافات ترکی سعودی در سوریه

۳۰ فروردین ۱۳۹۳ | ۰۳:۴۶ کد : ۱۹۳۱۶۶۷ سرخط اخبار

364636_957.jpgپایگاه اطلاع رسانی شبکه لبنانی « المنار» با اشاره به بالا گرفتن اختلافات سعودی ترکی در سوریه تاکید کرد که ترکیه، حلب پایتخت اقتصادی سوریه را قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور می خواهد و مخالفان را تحت فشار گذاشته تا آن را از سلطه نظام خارج کنند.

به گزارش ایرنا، در گزارشی که روز جمعه در پایگاه اطلاع رسانی شبکه المنار منتشر شده ، آمده است: منابعی ازمخالفان سوری گفته اند که بعداز بالاگرفتن اختلافات میان ترکیه و عربستان سعودی در سوریه، ترکیه با مشارکت «جمال معروف» و گروهش موسوم به « جبهه انقلابیون سوریه» در نبرد کسب مخالفت کرد.

این گروه به « جبهه الاسلامیه» نزدیک است.

این منابع همچنین گفته اند که ترکیه با ورود عناصر مسلح جدید به نبرد کسب مخالفت کرده و به عناصری هم که اکنون در نبرد شرکت دارند ، اجازه نمی دهد وارد خاک این کشور شوند و به همین دلیل مجبور شده اند تا منفذی را برای نفوذ از جهت شرق با گشودن جبهه ای به سوی منطقه جسر الشغور پیدا کنند.

اما ارتش سوریه هم در این منطقه منتظر است تا در کمین هایی آنها را شکار کند و تاکنون توانسته دهها عنصر مسلح را به هلاکت برساند و برخی از آنها هم میان دو تیغه انبردست کسب و اطراف آن گرفتار شده اند.



** ترکیه ، حلب را می خواهد

المنار نوشت : اما در حلب ، ترکیه این شهر را می خواهد و به همین دلیل تلاش دارد قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه ، معارضان سوری بر این شهر به عنوان دومین شهر بزرگ و پایتخت اقتصادی این کشور بطور کامل سیطره یابند و از سلطه کامل نظام خارج شود.

منابعی از مخالفان سوری گفته اند که ائتلاف مخالفان قصد دارد حلب را به عنوان پایتخت دولت موقت خود اعلام کنند چنانچه عناصر مسلح بتوانند با حمله ای که اکنون شروع شده بطور کامل برآن سیطره یابند.

براین اساس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سوریه که همه تاکید کرده اند بشار اسد بزودی نامزدی خود را اعلام می کند و باردیگر رییس جمهوری خواهد شد، گروه های مسلح وابسته به مخالفان سوری بطور همزمان و از 4 محور حمله به شهر حلب را کلید زدند.



** روحانی به اولاند چه گفت؟

المنار خاطرنشان کرد که این شبکه اولین رسانه عربی بوده است که از تصمیم بشار اسد برای شرکت در انتخابات جدید ریاست جمهوری سوریه خبر داده زمانیکه در 27 سپتامبر 2013 اعلام کرد که « روحانی خطاب به اولاند: بشار اسد در انتخابات 2014 ریاست جمهوری سوریه نامزد می شود»

المنار می افزاید: در گزارشی نوشتیم که حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل با فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه دیدار و در این باره صحبت کرده است.

خبر نامزدی بشار اسد ، آمریکا و کشورهای منطقه حامی گروه های مخالف سوریه را نگران کرد و آثار آن در سخنان مقامات آمریکایی که از این تصمیم اسد انتقاد کردند، بروز یافت.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که بشار اسد مشروعیت خود را برای رهبری مردم سوریه از دست داده و هر انتخاباتی که در آن نامزد شود ، مردود است.

به اصطلاح ائتلاف مخالفان سوری هم برگزاری این انتخابات را رد کرد و « بدر جاموس» دبیرکل این ائتلاف گفت : ائتلاف هیچ نامزدی معرفی نمی کند و این انتخابات اقدامی تحریک آمیز است.

کلید واژه ها: بشار اسد حلب ریاست جمهوری سوریه


نظر شما :