از مذاکرات ژنو تا ارتقای سطح روابط با اروپا

محور حرکت ما دیپلماسی اعتدالگرایی است

۲۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۹۲۹۹۸۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
مجید تخت روانچی بر این باور است که فرهنگ اعتدال را باید در عرصه ترویج داد، چون خشم و خشونت راه به جایی نخواهد داشت تا کسانی که از طریق حرکت افراطی و از طریق ترویج جنگ طلبی منافعشان را دنبال می کنند مبارزه کنیم.
محور حرکت ما دیپلماسی اعتدالگرایی است

دیپلماسی ایرانی: مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در همایش سیاست خارجی اعتدال گرا که صبح امروز در مرکز مطالعات و امور بین الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، به بیان دیدگاه خود پیرامون مساله اعتدال در سیاست خارجی و تعابیر آن پرداخت. متن این سخرانی به شرح زیر است:

اعتدال حد وسط بین افراط و تفریط است. اصول ما برایمان محترم است، سیاست اعتدال گرا به معنی کنار گذاشتن اصول نیست. اعتدال به معنای آن است که در عین اینکه تاکید بر مقدسات و اصولی که داریم، با جهان نیز در ارتباط باشیم. می توان این سیاست را دنبال کرد و با دنیا ارتباط داشت البته ممکن است با مشکلاتی روبه رو شویم که نیاز به صبوری است. رفت و آمدهای زیادی بین ایران و اروپا برقرار است ما سیاست اعتدال را در ارتباط با اروپا دنبال می کنیم و می خواهیم در عین حفظ اصول با اروپا ارتباط سازنده داشته باشیم و معتقدیم ایران و اروپا در سایر مسائل می توانند مکمل هم باشند. نمی خواهیم از این رابطه ذوق زده شویم در عین اینکه مسئولان اروپا به ایران سفر می کنند، اما به آنها تاکید داریم که روابط باید به صورت برابر باشد در طول شش ماه گذشته نشان دادیم که سیاست خارجی اعتدال گرا عملی است و می تواند نتایج مثبتی داشته باشد. آنها هم متوجه شده اند که از روابط سالم اقتصادی بهره مند خواهند شد. در مذاکرات هسته ای سیاست اعتدال گرا را دنبال کردیم، در مرحله اول شش ماه گام نخست را به نتیجه رسانده ایم و در دور دوم مذاکرات گام نهایی آغاز شده است که در این گام نیز خطوط قرمز را مشخص کرده ایم.

در مذاکرات به صورت مستقیم به آنها گفته ایم و در اینکه بخواهیم خطوط قرمز را بیان کنیم هیچ شک و شبهه ای نداشتیم. برای طرف مقابل این مساله را جا انداختیم. در گام نخست در عین اینکه خطوط قرمز حفظ شد، به نتیجه رسیده ایم و هدف رسیدن به بازی برد - برد است. سیاست خارجی اعتدال گرا اگر خوب اجرا شود، نتیجه برد - برد خواهد داشت. فرهنگ اعتدال را باید در عرصه ترویج داد، چون خشم و خشونت راه به جایی نخواهد برد تا کسانی که از طریق حرکت افراطی و از طریق ترویج جنگ طلبی منافعشان را دنبال می کنند مبارزه کنیم. در ان زمینه حرکت هایی آغاز شده است در مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد آقای روحانی موضوع مطرح شد و قطعنامه WAVE شد تصویب قطعنامه با اجماع کار ساده ای نیست و دستاورد مهمی برای ایران بوده است. این کار فضایی را ایجاد کرده که گفتمان اعتدال در عرصه جهانی ترویج پیدا کند. نقش دفتر مطالعات در این میان برجسته خواهد بود. در داخل کشور جلسات متعددی بود و خوشبختانه تصمیم گرفته شد که هر سال بتوانیم یک سمینار در این زمینه برگزار کنیم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اعتدال گرا سیاست خارجی مجید تخت روانچی


نظر شما :