یک مقام آمریکایی اعلام کرد

واشنگتن نمی خواهد مذاکرات تمدید شود

۲۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۹۲۸۸۴۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
چند ساعت پس از اینکه مقام معظم رهبری اعلام کردند به مذاکرات خوش بین نیستند اما مخالفتی هم با آن ندارند، برخی مقامات آمریکایی نیز خاطرنشان کردند روند مذاکرات طولانی و پیچیده خواهد بود و تضمینی نیز برای موفقیت وجود ندارد.
واشنگتن نمی خواهد مذاکرات تمدید شود

دیپلماسی ایرانی:چند ساعت پس از اینکه مقام معظم رهبری اعلام کردند به مذاکرات خوش بین نیستند اما مخالفتی هم با آن ندارند، برخی مقامات آمریکایی نیز خاطرنشان کردند روند مذاکرات طولانی و پیچیده خواهد بود و تضمینی نیز برای موفقیت وجود ندارد.

رویترز به نقل از یک مقام عالی آمریکایی حاضر در وین که نام او را فاش نکرد ، نوشت: مذاکرات جدید آغاز روندی پیچیده، دشوار و طولانی است. وی افزود: زمانی که جزئیات به واقع دشوارند، زمان لازم است تا اعتماد جامعه بین المللی به نتیجه جلب شود. این اتفاق یک روزه نمی افتد.

این در حالی است که ایران و گروه 1+5 از امروز مذاکرات خود را در وین آغاز می کنند تا به توافقی نهایی بر سر مجادله هسته ای ایران دست یابند. این مقام آگاه گفت که واشینگتن نمی خواهد مذاکرات بیش از ضرب الاجل شش ماهه به طول بیانجامد. با این حال برخی تحلیلگران با اشاره به اینکه این مهلت شش ماه اواخر جولای به پایان می رسد، پیش بینی می کنند که احتمالا زمان برای مذاکرات تمدید می شود.

این مقام آگاه در ادامه گفت که هدف آمریکا این است که از این شش ماه برای رسیدن به توافق جامع با ایران استفاده کند. او تصریح کرد: ما در این شش ماه و به طور حتم زودتر از آن در می یابیم که امکان دستیابی به توافق نهایی با ایران وجود دارد یا خیر. اما خدف ما استفاده از این شش ماه است تا به توافق نهایی برسیم.

این خبرگزاری انگلیسی در ادامه نوشت: در طول یک دهه مذاکرات هسته ای با ایران، غرب همواره در مورد اهداف هسته ای تهران تردید داشته اما ایران تاکید دارد که در فعالیت های هسته ای خود اهداف صلح آمیز را دنبال می کند. اما از زمانی که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسیده، وعده داده مساله هسته ای را حل کند و ضمن بهبود روابط با جامعه بین المللی، از فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها علیه ایران بکاهد.

هدف آمریکا این است که از این شش ماه برای رسیدن به توافق جامع با ایران استفاده کند.

این در حالی است که یک مقام آمریکایی در گفت و گو با رویترز مدعی شد تضمینی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای وین وجود ندارد. به گفته وی، احتمالا در این نشست توافقی به دست نمی آید.

با این وجود برخی مقامات آمریکایی در مورد یکی از مهمترین موضوعات مطرح در مذاکرات هسته ای با ایران، نشانه هایی دال بر تمایل برای مصالحه مشاهده می کنند. این موضوع به راکتور آب سنگین اراک مربوط می شود. این مقامات با اشاره به اظهارات علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گویند، این اظهارات امیدوار کننده است و نشانه ای دال بر تمایل تهران برای تعدیل نگرانی های بین المللی به شمار می رود.  

صالحی گفته بود ایران برای بحث در مورد تغییر طراحی راکتور آب سنگین اراک آماده است. این مقام آمریکایی در ادامه گفت:" ما می دانیم که راه طولانی برای این مذاکرات پیش رو است اما باید تمامی ایده ها و راه هایی که می تواند به تعدیل نگرانی های بین المللی کمک کند را بررسی کرد.  "رویترز در پایان گزارش خود نوشت: رهبری عالی جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که به مذاکرات خوش بین نیستند و این مذاکرات به جایی نمی رسد.

المانیتور هم در این زمینه نوشت: در آستانه مذاکرات هسته ای وین، یک دیپلمات ایرانی این روند را طولانی و دشوار ارزیابی می کند اما می گوید این بهترین شانسی است که جهان برای حل مساله هسته ای ایران دارد. این دیپلمات آمریکایی در جمع خبرنگاران در وین گفت: مذاکرات پیش رو پستی و بلندی های زیادی خواهد داشت و در ماه های آینده برخی فرازها و بسیاری فرودها را در این راه شاهد خواهیم بود. اما مذاکره کنندگان با چشمان باز با این مسائل برخورد می کنند و متمرکز و مصمم هستند تا ببینند می توانند چه کنند. این دیپلمات زن آمریکایی در ادامه احتمال توافق در بازه زمانی شش ماهه را بعید ندانست و به پیش بینی اوباما اشاره کرد که شانس موفقیت مذاکرات را 50-50 می داند. او گفت: موضوعاتی مانند تدوین دستور کار و جاده راه برای مذاکرات جامع در این دور از مذاکرات بررسی می شود. البته موضوعات اساسی نیز مطرح هستند. این مقام آگاه در ادامه خاطرنشان کرد، مانند پاییز گذشته ، ایران و آمریکا اعلام نکرده اند که نشست های دوجانبه ای خواهند داشت. این در حالی است که در پاییز، دو طرف چند نشست دوجانبه برگزار کردند که  در نهایت به توافق هسته ای مقدماتی منجر شد. با این حال وی یادآور شد که مقامات ایران و آمریکا در شش ماه آینده در تماس ایمیلی خواهند بود تا در صورت نیاز موضوعات مطرح را حل کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای وین


نظر شما :