درخواست جک استراو از وزارت خارجه انگلیس

سفارت ما در ایران را بازگشایی کنید

۱۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۹۲۸۱۳۷ اروپا ترجمه برگزیده
استراو گفت: دولت باید به سختی برای عادی سازی روابط تلاش کند و آن را در اولویت دستور کار خود قرار دهد. البته ممکن است به جای چند ماه، چند هفته طول بکشد اما من شخصا امیدوارم تا پیش از پایان سال جاری میلادی این اتفاق بیفتد.
سفارت ما در ایران را بازگشایی کنید

دیپلماسی ایرانی: بریتانیا باید روابط کامل دیپلماتیک خود را با ایران ظرف مدت چند ماه برقرار کند. جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس که کمک موثری در بهبود روابط دوجانبه بوده، این را می گوید. او در گفت و گو با فایننشال تایمز که پس از سفر اخیر اش به تهران انجام شد، گفت: وزارت خارجه باید در نزدیک ترین زمان ممکن سفارت خود را در تهران بازگشایی کند.

استراو گفت: دولت باید به سختی برای عادی سازی روابط تلاش کند و آن را در اولویت دستور کار خود قرار دهد. البته ممکن است به جای چند ماه، چند هفته طول بکشد اما من شخصا امیدوارم تا پیش از پایان سال جاری میلادی این اتفاق بیفتد.

انگلیس سفارت خود در ایران را در سال 2011 تعطیل کرد. پس از اینکه گروهای از معترضان به ساختمان سفارت در تهران حمله کردند و لندن نیز تهران را متهم کرد که در تامین امنیت دیپلمات های اش عملکرد مطلوبی نداشته است.

اما اخیرا روابط ایران و انگلیس دوباره در سیر صعودی قرار گرفته است. پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و توافق هسته ای مقدماتی، ایران و انگلیس پیشرفت قابل ملاحظه ای در روابط خود داشته اند.

استراو در سفر ماه ژانویه خود به ایران که همراه با هیاتی از پارلمان بریتانیا انجام شد، گامی بزرگ در جهت بازسازی روابط دیپلماتیک برداشت. این هیات برای نخستین بار پس از پنج سال به ایران سفر کرد.

به گزارش فایننشال تایمز، ایران تمایل زیادی برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران داشته است، اما وزارت خارجه انگلیس در این مورد محتاط است و می گوید در مورد تامین امنیت دیپلمات های اش نگران است. با این حال ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس یک کاردار غیر مقیم معرفی کرده است.

بریتانیا باید روابط کامل دیپلماتیک خود را با ایران ظرف مدت چند ماه برقرار کند.

وزارت خارجه انگلیس می گوید، پیشرفت در روابط دوجانبه حاصل شده است اما این روند تدریجی و گام به گام خواهد بود و هنوز هیچ تصمیمی برای بازگشایی سفارت اتخاذ نشده است. از سوی دیگر کاردار غیر مقیم به مذاکرات خود با ایران در خصوص پاره ای از موارد شامل شرایطی که در آن امکان بازگشایی سفارت وجود دارد، مذاکره می کند.

استراو از جمله چهره های سیاسی انگلیس است که همواره برای برقراری روابط نزدیک تر با ایران تلاش کرده است و می گوید پس از اینکه از ایران بازگشته، بیش از هر زمان دیگری مجاب شده که روحانی یک شریک قابل اطمینان برای مذاکره است. او گفت: من روحانی را شخصا می شناسم و زمانی که وزیر خارجه بودم با او کار کردم. از نحوه بیان افراد می توان دریافت که از کجا آمده اند و کجا ایستاده ان دو در مورد روحانی هر دو موضوع صدق می کند.

وزیر خارجه اسبق انگلیس گفت: دولت جدید ایران روی مساله اقتصاد متمرکز است و این تضمینی برای امکان دستیابی به توافق هسته ای است، هرچند که مخالفت هایی با این توافق وجود دارد. استراو ادامه داد: اغلب وزرای ایرانی که من با آنها صحبت کردم مساله اقتصاد را در اولویت می دانستند.

او همچنین در مورد آن دسته از افراد که انگیزه روحانی برای مذاکره با حسن نیت را زیر سئوال می برند نیز گفت: این اشتباه است. به نظر می رسد اشاره روحانی به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بود که روحانی را گرگی در لباس میش توصیف کرده بود.وزیر خارجه اسبق انگلیس اسرائیلی ها را روشن ترین تهدید علیه توافق هسته ای دایم با ایران توصیف کرد. او گفت لابی آیپک نتانیاهو قوی است. اما در صورتی که توافق به شکست برسد، چشم اندازی پیش رو خواهد بود که هیچ کس خواستار آن نیست و آن ایران تندرو تر است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: شنبه 12 بهمن 1392 / باز انتشار: چهارشنبه 16 بهمن 1392

کلید واژه ها: جک استراو سفارت انگلیس


نظر شما :