انتقاد لاوروف از آمریکا برسر ارسال سلاح به مخالفان اسد

۰۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۹۲۸۰۲۲ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که ازسرگیری ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای مخالفان در سوریه این خطر را در پی دارد که این تسلیحات بدست گروه های تروریستی بیفتد.

لاوروف روز سه شنبه در پایان نشست سران روسیه-اتحادیه اروپا در بروکسل در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این خصوص گفت: مسلما ما در مورد ضرورت خودداری از چنین اقدامی با شرکای آمریکایی خود صحبت خواهیم کرد. ارسال سلاح به سوریه تنها باعث تشویق بیشتر گروه های مسلح به ادامه مبارزه و تشدید بیشتر اوضاع در این کشور خواهد شد.

پیش از این منابع خبری در دولت آمریکا اعلام کردند که واشنگتن درصدد ازسرگیری ارسال سلاح و تجهیزات نظامی سبک برای گروه های مخالف میانه رو در سوریه است.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که هدف اصلی در کنفرانس بین المللی ژنو توقف خشونت ها در سوریه و نه برکناری "بشار اسد" از سمت ریاست جمهوری است.

لاوروف گفت: روسیه از هیچ فرد خاصی در سوریه حمایت نمی کند. ما با بشار اسد دوست صمیمی نیستیم، ولی ما بشدت نگران آن هستیم که سوریه که کشوری دارای نظام چندمذهبی در خاورمیانه است، عرصه فعالیت تروریست ها و گروه های افراطی شود که قصد ایجاد خلیفه گری اسلامی در این کشور را دارند و برایشان فرق نمی کند، مسجد و کلیسا را به آتش کشیده و زن و کودک و پیر و جوان را کشته و هیچ تعهد انسانی و اخلاقی را رعایت نمی کنند.

وی افزود: حرف ما این است که نباید روی این مسئله متمرکز شد که بشار اسد باید برود و سایر مسائل بجای خود باقی بماند. همه ما به خوبی وضعیت یوگسلاوی که همه خواهان کنار رفتن میلوشوویچ بودند را به یاد داریم. ما جریانات عراق و لیبی را هم دیدیم که سرنگون شدن صدام حسین و معمر قذافی، باعث نشد همه مشکلات این کشورها برطرف شود. امروز نیز ما شاهد هستیم که می گویند رژیم بشار اسد باید کنار گذاشته شود. چرا همه از بشار اسد نفرت دارند و نه از افراد وحشی که دست به جنایات غیرانسانی علیه مردم سوریه می زنند.

لاوروف تاکید کرد که به همین دلیل روسیه بر این عقیده است که هدف اصلی کنفرانس بین المللی ژنو 2 باید روی توقف خشونت ها، فراهم سازی امکان ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه در تمامی مناطق درگیری باشد. اگر واقعا گروه های مسلح مخالف در این کشور خواهان آزادی، دموکراسی و امنیت سوریه هستند، باید با این اصول اساسی که لازمه شکل گیری هر دولتی است، موافقت کنند.

کلید واژه ها: روسیه بشار اسد


نظر شما :