طرح جدید بندر برای مسکو و پاسخ دندان شکن روسیه

۱۸ آذر ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۲۵۷۸۰ سرخط اخبار

رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان بار دیگر به روسیه رفت تا طرحی جدید برای براندازی بشار اسد ارائه کند، اما با پاسخ محکم و قاطع مسکو مواجه شد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری المنار، بندر بن سلطان رئیس دستگاه جاسوسی عربستان سعودی بار دیگر درِ کاخ کرمیلن را زد تا در راستای طرح سازشکارانه خود با مضمون انتقام گیری از حوادث منطقه وارد عمل شود، وی در این راستا آمادگی خود را برای ارائه هر چیز یا بهتر بگوییم همه چیز اعلام کرد تا در مقابل تنها بتواند بشار اسد را برکنار کند و وی را از معادلات منطقه حذف کند.

وی بار دیگر طبق معمول قبل، طرح خود را با مشوق هایی همراه کرد که البته بازهم این مشوق ها مورد توجه مسکو واقع نشد.

با وجود اندک بودن اطلاعات درز شده از این دیدار، اما یک دیپلمات کارکشته اعلام کرد که بر اساس اطلاعات به دست آمده، بندر این بار طرح قبلی خود را به صورت اصلاح شده به مسکو آورد بود، طرحی که در دیدار قبل آن زمان موضوع تشکیل دولت انتقالی بعد از بشار اسد و توجه به منافع روسیه در سوریه و ارتباط این طرح با وعده های مالی و اقتصادی و امنیتی را ایجاد کرده بود، اما طرح با مخالفت مسکو مواجه شده بود.

بر اساس طرح جدید که بندر آن را به مقامات مسکو از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور ارائه کرد، بندر می گوید: ما قبول می کنیم که در کنفرانس ژنو 2 بشار اسد در دوره انتقالی رئیس جمهور باقی بماند، به شرط اینکه اختیارات رئیس جمهور به دولت انتقالی منتقل شود و این دولت که از مخالفان و موافقان دولت کنونی تشکیل می شود، به رهبری یکی از مخالفان اداره شود.

در این مرحله عربستان سعوی کوشید تا روسیه را وادار کند که انتخابات ریاست جمهوری را در سال 2014 برگزار نکند، و در مرحله دولت انتقالی تا بعد از توافق بر روی قانون اساسی جدید، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار شود، عربستان در این صورت متعهد می شود که بازسازی خرابی های ناشی از جنگ در سوریه را نیز انجام دهد.

این دیپلمات کارکشته در مورد پاسخ روسیه به این طرح تاکید کرد روسیه در پاسخ به این طرح مسایل زیر را مطرح کرده است:

- ارتش نظامی سوریه پیروزی های میدانی مهمی را در عرصه میدانی به دست آورده است؛ این در حالی است که معارضان مورد حمایت قطر و عربستان و ترکیه شکست های بزرگی را متحمل شده اند.

- نیروهای مسلح مخالف نظام و مورد حمایت عربستان هیچ ارتباطی با نیروهای معارض تغییر طلب دموکراتیک ندارند، بلکه شما [بندر بن سلطان] تمام تلاش خود را برای از بین بردن معارضانی که از راهکارهای مسالمت آمیز به دنبال پایان دادن به بحران هستند، به کار گرفته اید.

- نیروهای مسلحی که شما مخالفان می نامید، در دیدگاه ما عناصر تروریست هستند و مخالفان شامل نیروهای مدنی و غیر نظامی هستند.

- نه ما و نه دولت سوریه نیاز به اموال سعودی ها برای بازسازی سوریه نداریم، هم پیمانان سوریها از جمله ایران و چین توانایی های تکنولوژیکی و مالی برای بازسازی سوریه به صورت بهتر از گذشته را دارند.

- روسیه وآمریکا تفاهم های ثابت و نهایی در مورد پایان دان به اوضاع سوریه و منطقه دارند و طرف آمریکایی نیز مانند ما اعتقاد دارد که این تروریسم تکفیری خطری برای امنیت ملی این کشور و روسیه و تمامی جهان به شمار می رود.

- اروپا هم دیدگاه بسیار نزدیکی با موضع آمریکا دارد و آراء این کشورها از نگرانی آنها نسبت به انتقال تروریسم تکفیری در جریان بازگشت عناصر جنگجو در سوریه به کشورهای خود حکایت دارد.

- شما و تمامی کسانی که مخالف حل سیاسی مسایل سوریه هستند را نصحیت می کنیم که سیاست های خود را تغییر داده و از تحریک مذهبی و حمایت از تروریسم دست بردارید، چرا که این یک سلاح دو لبه است و اولین اثر آن متوجه عرصه داخلی عربستان سعودی خواهد شد و اوضاع را به اندازه ای خطرناک می کند که قابلیت مهار آن را نخواهید داشت و نمی توانید خطرات آن بر دولت خود را متوقف کنید.

- اوضاع کنونی شما و ماهیت نظامتان این اجازه را به شما نمی دهد که در موضع حامی تغییر در دولت های دیگر و احقاق حقوق ملتها باشید، این در حالی است که ملت شما از سرکوب آزادی های سیاسی و دینی و رسانه ای رنج می برند و زنان از کمترین حقوق خود بهره مند نیستند.

دیپلمات مورد نظر تاکید کرد که خلاصه واکنش روسیه به این طرح این بود که عربستان در جایگاهی نیست که بتواند نمونه ای برای دموکراسی ارائه دهد، این در حالی است که این کشور از تروریسم حمایت می کند و فکر می کند به این ترتیب دولت خود را حفظ کرده است، البته این موضوع قطعا به ضرر آنها تمام خواهد شد. ریاض تا زمان برگزاری کنفرانس ژنو وقت دارد تا به صورت مثبت در این باره تعامل کند و حمایت های مالی و نظامی و سیاسی خود از تروریست ها را متوقف کرده و آنها را از اراضی سوریه خارج کند و بشار اسد را به عنوان رئیس جمهور سوریه به رسمیت شناخته و در برابر موضع برای حل سیاسی اوضاع سوریه تسلیم شود.

کلید واژه ها: روسیه بشار اسد تروریسم


نظر شما :