رایزنی سران اسپانیا و فرانسه در باره توافق هسته ای با ایران

۰۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۹۲۵۲۲۸ سرخط اخبار

 ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه، امروز چهارشنبه به مادرید پایتخت اسپانیا می رود تا در نشستی با ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر این کشور همسایه، موضوعات دوجانبه و بین المللی از جمله توافق اخیر در ژنو بر سر برنامه هسته ای ایران را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دهد.
 
به گزارش ایرنا، کاخ ˈمونکلواˈ مقر نخست وزیری اسپانیا روز سه شنبه در اطلاعیه ای که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا در مادرید قرار گرفت، اعلام کرد که دیدار سران این کشورها در چارچوب بیست و سومین نشست اسپانیا – فرانسه صورت می گیرد.
 
در این اطلاعیه به محورهای مذاکرات اولاند و راخوی اشاره ای نشده است،اما خبرگزاری رسمی افه اسپانیا به نقل از منابع خود گزارش داد که توافق هسته ای اخیر جامعه بین المللی با ایران بر سر مساله هسته ای، اوضاع سوریه و مالی، طرح مادرید و پاریس برای مبارزه با مواد مخدری که از شمال و غرب افریقا وارد خاک اروپا می شود و دیگر مسائل منطقه ای از موضوعات نشست آنها است.
 
امضای چند توافقنامه همکاری دو جانبه در زمینه های اقتصادی از جمله بهره برداری از خط آهنی که بارسلونا و پاریس را با قطارهای سریع السیر به یکدیگر وصل می کند و رایزنی در باره تقویت همکاری های اسپانیا و فرانسه در اتحادیه اروپا از جمله تشکیل اتحادیه بانکی، کمک به شرکت های کوچک و متوسط و توزیع ذخایر پیش بینی شده برای ایجاد اشتغال جوانان از دیگر برنامه های دیدار سران این دو کشور همسایه در جنوب غربی اروپا اعلام شده است.
 
اولاند و راخوی قرار است پس از برگزاری نشست های دوجانبه، شرکت در نشست کارگروه مشترک همکاری های دو کشور با حضور وزیران و دیگر برنامه های پیش بینی شده عصر چهارشنبه به وقت محلی در یک کنفرانس خبری در مادرید نیز حضور یابند.
 
فرانسه از کشورهای طرف مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای و یکی از امضاکنندگان توافق هسته ای است. اسپانیا نیز با صدور بیانیه و نیز اظهارنظرهای مکرر وزیر خارجه خود، از این توافق استقبال و از آن به عنوان فرصتی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه دفاع کرده است.
 
بر مبنای توافقنامه کنونی که حق غنی سازی اورانیوم را برای ایران به رسمیت می شناسد، دو طرف ظرف شش ماه در این زمینه به توافق نهایی دست خواهند یافت و تا آن زمان، تحریم های ناعادلانه بین المللی اعمال شده بر ایران نیز بتدریج کاهش خواهد یافت.

کلید واژه ها: اسپانیا مادرید


نظر شما :