"لویه جرگه" توافق امنیتی با آمریکا را پذیرفت

۰۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۸ کد : ۱۹۲۵۰۹۸ سرخط اخبار

 منابع خبری محلی در افغانستان گزارش دادند، مجلس ریش سفیدان افغانستان معروف به "لویه جرگه"پیمان امنیتی این کشور با آمریکا را پذیرفت.

به گزارش تسنیم به نقل از اسکای نیوز، مجلس ریش سفیدان افغانستان معروف به "لویه جرگه" انعقاد پیمان امنیتی با آمریکا را پذیرفت.

لازم به ذکر است که حساسیت بندهای مهم پیمان امنیتی درازمدتی که آمریکا در صدد است با دولت افغانستان امضا کند باعث شد تا حامد کرزی برای آن‏که خود را از عوارض منفی آن مصون نگهدارد، این تصمیم‏گیری را به «لویه جرگه» واگذار کند.

پیمان امنیتی بلندمدت مورد نظر آمریکا درصورتی‏که امضا شود، به ارتش آمریکا اجازه ماندن در افغانستان را برای مدتی که پایان آن نامعلوم است و شاید همیشگی باشد، می ‏دهد و به‏ همین‏ جهت با مخالفت شدید مردم و احزاب سیاسی افغانستان مواجه شده و همین مخالفت‏ها حامد کرزی را وادار به کنار کشیدن از تصمیم‏گیری و احاله آن به «لویه جرگه» کرده است.

بندهای مهم و حساس پیمان امنیتی آمریکا - افغانستان را می‏توان در این سرفصل‏ها خلاصه کرد:
- حضور درازمدت یا دائمی نظامیان آمریکائی در افغانستان؛
- تأسیس پایگاه‏های نظامی در هر نقطه از افغانستان که آمریکا بخواهد؛
- آزادی عمل نظامیان آمریکائی برای انجام هرگونه عملیات نظامی؛
- مجازبودن نظامیان آمریکائی در استفاده از هر نوع سلاح دفاعی و تهاجمی در افغانستان؛
- مصونیت قضائی اتباع آمریکا در افغانستان.

محتوای این بندها اگر به مستعمره ‏ساختن افغانستان توسط آمریکا تفسیر شود، سخن گزافی نیست. به ‏عبارت‏ دیگر، می توان گفت آمریکا در صدد است با این پیمان، افغانستان را به ایالت پنجاه و سوم خود تبدیل کند و کلیه اختیارات حکومتی را از دولت افغانستان سلب نموده و در اختیار خود درآورد.

قبلاً نیز در زمینه مخابرات، چنین محدودیتی برای دولت کابل ایجاد شد به‏طوری‏که اکنون مخابرات افغانستان بدون اجازه آمریکا حق استفاده از هیچ فرکانسی را ندارد. چنین وضعیتی را در عرف روابط بین‏الملل می‏توان «کاپیتولاسیون جامع» یا همه‏جانبه نامید.

البته در دهه‏های گذشته مشابه این پیمان را آمریکا در ژاپن و کره جنوبی به اجرا در آورد که موجب اعتراضات شدید مردم به‏خاطر ناامنی‏ها و فساد اخلاقی ناشی از تجاوز نظامیان آمریکائی به نوامیس مردم این کشورها گردید. در سال‏های اخیر نیز دولت آمریکا تلاش کرد چنین پیمانی را با دولت عراق امضا کند ولی موفق نشد و به خارج ساختن نظامیان خود از این کشور و اقامت تعداد محدودی از آن‏ها تحت ضوابط مشخصی تن داد.

کلید واژه ها: افغانستان آمریکائی نظامیان آمریکائی


نظر شما :