تغییر رویکرد دیپلماتیک یا بازی لفظی دیپلماتیک؟

اوباما با برگی موهوم بازی می کند

۱۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۴۲۲۷ اخبار اصلی آمریکا
محسن جلیلوند کارشناس مسایل بین الملل در مقابل اظهارات رییس جمهوری و دیگر مسئولان دولت آمریکا را " پیش شرط " نمی داند. او اینگونه سخنان را " بازی لفظی دیپلماتیک " عنوان می کند. بازی با برگی موهوم که مسئولان آمریکا می دانند نتیجه ای در بر نخواهد داشت.
اوباما با برگی موهوم بازی می کند

دیپلماسی ایرانی: رییس جمهوری آمریکا می گوید:" در مراحل اولیه دستیابی به توافق درباره برنامه هسته ای ایران، جامعه بین المللی می تواند برخی تحریم ها را علیه این کشور لغو کند." باراک اوباما در گفت و گو با شبکه خبری ان بی سی گفته: جامعه بین المللی می تواند " اندکی" از تحریم های اعمالی علیه ایران را در مراحل اولیه دستیابی به توافق درباره برنامه هسته ا ی ایران لغو کند.

در همین حال یک مقام پیشین سیا درباره اعمال تحریم های بیش تر علیه ایران در میان مذاکرات هسته ای کنونی میان جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی هشدار داده است. پال پیلار اضافه کردن بر تحریم ها را " ایده خوبی " نمی داند. او ایده برخی مقامات کشورهای غربی مبنی بر این که اضافه کردن بر کوهی از تحریم ها علیه ایران برای پایان دادن به پرونده اتمی (ایران) تاثیر گذار است را رد کرده است. پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند  این کشور در ازای برداشتن گام نخست از سوی ایران، آمادگی دارد تحریم ­ها را به صورت "محدود، موردی، موقتی و برگشت پذیر" لغو کند. اوباما نیز بار دیگر تعهد ایران به اقدامات اش را شرط لغو تحریم ها دانست. او افزود: "در صورت دستیابی به توافق مرحله بندی شده ایران باید فعالیت های رو به جلوی برنامه هسته ای خود را متوقف کند در برابر این اقدام ما نیز می توانیم برخی از تحریم ها را لغو کنیم اما ساختار اصلی تحریم ها باقی می ماند." اما محسن جلیلوند کارشناس مسایل بین الملل در مقابل اظهارات رییس جمهوری و دیگر مسئولان دولت آمریکا را " پیش شرط " نمی داند. او اینگونه سخنان را " بازی لفظی دیپلماتیک " عنوان می کند. بازی با برگی موهوم که مسئولان آمریکا می دانند نتیجه ای در بر نخواهد داشت. به گفته او، مقامات آمریکا این سخنان را بیان می کنند تا بگویند از موضع قدرت وارد شده اند.

اظهارات باراک اوباما در حالی بیان می شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، طرح مسئله کاستن از فشار تحریم ها بر ایران را «اشتباهی تاریخی» نامید و با آن مخالفت کرد. در همین حال طرفین در باره توافق نهایی در این مذاکرات ابراز خوشبینی کرده اند. تعلیق غنی سازی اورانیوم و تخفیف در تحریم ها از محورهای مذاکرات است. ایران می خواهد اجازه داشته باشد برای تولید انرژی به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد اما کشورهای غربی نگران تولید سلاح هسته ای توسط ایران هستند و می خواهند که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران گفته است که در گام نخست لغو تحریم ها باید مورد توجه باشد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است حسن نیت دو طرف ضمانت اجرای هر گونه توافقنامه ای است.

دومین دور از مذاکرات اتمی ایران با گروه 5+1 روز پنج شنبه، ۱۶ آبان، در شهر ژنو سوئیس آغاز شد.  این دومین دور از مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی از زمان روی کار آمدن حسن روحانی است. دور اول این مذاکرات روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو انجام شد. دور دوم مذاکرات از روز پنج شنبه آغاز شد و ابتدا قرار بود دو روزه باشد و تا جمعه ادامه پیدا کند اما تا الان ادامه داشته است. در روز نخست این دور از مذاکرات (پنج شنبه) محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ضمن ابراز خوشبینی نسبت به نتیجه مذاکرات ژنو در گفت و گو با شبکه خبری "سی ان ان" از امکان دستیابی به توافق میان ایران و گروه 5+1 سخن گفت.

ظریف، البته اعلام کرد که بحث تعلیق غنی سازی ایران در این توافقنامه مطرح نخواهد شد. با این همه یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفته:" لغو مشروط تحریم ­ها به طور "موقتی و موردی" خواهد بود." او در توضیح این تصمیم آمریکا می گوید:" قرار است تحریم ها در مرحله نخست به مدت شش ماه لغو شوند و اگر ایران در این مدت به تعهدات خود عمل نکند، تحریم­ ها بار دیگر از سرگرفته خواهند شد. " یایر لپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نسبت به کاهش تحریم های ایران هشدار داده و گفته است به محض اینکه دریچه کاهش تحریم ها باز شود، همه شرکت های بین المللی به ایران هجوم می برند و دیگر هم بیرون نخواهند رفت.

درهمین حال فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس نیز می گوید: "توازن بین امتیازهای ردوبدل شده بین مذاکره کنندگان هسته ای باید بنیان تحلیل هایی باشد که در نقد یا حمایت از این مذاکرات صورت می گیرد. طبیعتا تاکید در ایران این است که به هیچ وجه نباید امتیازی بدون گرفتن امتیاز کاهش تحریم ها داده شود." او بحث بر اساس مسایل کیفی و کمی هسته ای را قابل مذاکره می داند، زیرا جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای فن آوری هسته ای خود به ویژه تا 20 درصد هزینه هایی را متقبل شده است که از آن جمله می توان به هزینه سه قطعنامه تحریمی اخیر، قوانین تحریمی مازاد بر آن در آمریکا و اروپا اشاره کرد. محسن جلیلوند کارشناس مسایل بین الملل نیز بیان می کند: خط قرمز ما غنی سازی است اما می توان بر میزان و سطح دسترسی به آن مذاکره کرد. با این همه او بر این باور است که رویکرد آمریکا در حوزه استراتژیک نسبت به ایران تغییر نخواهد کرد. چرا که در نگرش استراتژیک هدف اصلی آمریکا تضعیف قدرت ایران در منطقه خاورمیانه است و در اعمال این سیاست تفاوتی نمی کند که آقای روحانی یا احمدی نژاد رئیس جمهور ایران باشد او تصریح می کند: در نگرش استراتژیک آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران از حدود خاصی خارج شود و این مسئله را در مقاطع زمانی مختلف نشان داده است. یعنی در راهبرد استراتژیک آمریکا که هر 50 یا 100 سال تدوین می شود گفته شده ایران نباید به هیچ عنوان یه یک قدرت برتر منطقه ای تبدیل شود. اما از نگاه تاکیکی شاید شاهد تغییراتی در روابط آمریکا با ایران باشیم." 

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :