اسرائیل از کشته شدن اعراب به دست یکدیگر لذت می‌برد

۱۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۹۲۱۱۱۴ سرخط اخبار

 نوام چامسکی در مصاحبه ای به بیان عقاید خود درخصوص اشغالگری های رژیم صهیونیستی در فلسطین، تحولات سوریه و برخی دیگر از مسائل بین المللی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نوام چامسکی، استاد برجسته دانشگاه ام آتی تی ماساچوست در پاسخ به این پرسش که معنای مذاکرات در قاموس اسرائیل و آمریکا چیست، تصریح کرد: از دیدگاه آمریکا مذکرات در واقع راهکاری است برای آنکه اسرائیل بتواند به گونه ای نظامند به آنچه در کرانه باختری می خواهد دست پیدا کند، محاصره نوار غزه را ادامه دهد، غزه را از کرانه باختری جدا کند و بلندی های جولان را تحت تصرف خود نگه دارد و همه این ها با حمایت آمریکا صورت پذیرد. چارچوب مذاکرات در واقع روشی است که به عنوان سرپوشی برای همه این ها عمل می کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که علت ورود تشکیلات خودگردان فلسطین به این مذاکرات احتمالا ناامیدی آنها است.

چامسکی افزود: می توان این پرسش را مطرح کرد که آیا این اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین درست است یا خیر اما باید توجه داشت که آنها گزینه های بسیاری پیش روی ندارند. در صورتی که تشکیلات خودگردان از پیوستن به مذاکرات تحت رهبری آمریکا سر باز زند، حمایت از آنها قطع خواهد شد. ادامه حیات تشکیلات خودگردان فلسطین به کمک هایی وابسته است که از آمریکا دریافت می کند. همچنین اسرائیل تضمین کرده است که این کار از نظر اقتصادی مفید است.

چامسکی در ادامه اعلام کرد: اینکه آیا تشکیلات خودگردان گزینه ای جایگزین در اختیار دارد چندان مشخص نیست اما اگر آنها درخواست آمریکا را برای شرکت در مذاکرات نپذیرند حمایت از آنها قطع خواهد شد.

این اندیشمند آمریکایی در ادامه به بیان عقاید خود درخصوص حمله احتمالی غرب به سوریه پرداخت و گفت: سوریه به سمت یک خودکشی حرکت می کند. وضعیت این کشور بسیار وحشت آور است و بدتر و بدتر می شود و اکنون هیچ امیدی در افق دیده نمی شود. اتفاقی که ممکن است در سوریه بیفتد این است که این کشور به سه منطقه تقسیم شود؛ یک منطقه کرد نشین که به شکل منطقه خودمختار کردستان عراق اداره خواهد شد و احتمالا مناسباتی با ترکیه داشته باشد. بقیه سوریه نیز به دو بخش تقسیم خواهد شد که بخشی در اختیار حامیان اسد و بخش دیگر در اختیار مخالفان وی قرار خواهد گرفت. در عین حال اسرائیل به دنبال ایجاد این تفرقه در سوریه است و از آن بهره مند خواهد شد. اگر نگاهی به روزنامه نیویورک تایمز بیندازیم به نقل از یک مقام اسرائیلی آمده است که اسرائیل از کشته شدن اعراب به دست یکدیگر لذت می برد.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا


نظر شما :