سامانتا پاور: باید تحریم‌ها علیه ایران تشدید شود

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۹۲۱۰۱۲ سرخط اخبار

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت با موضوع ایران و قطعنامه ۱۷۳۷ تأکید کرد که هر چند رویه کار دولت جدید در ایران امیدوار کننده است، اما برای به مذاکره کشاندن ایران، تحریم ها علیه این کشور باید تشدید شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هیئت آمریکایی در سازمان ملل، سامانتا پاور، نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل، خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران و واکنش جدی در برابر تلاش های این کشور برای دور زدن تحریم ها شد.

جناب رئیس از گزارش و تلاش شما برای هدایت این کمیسیون بسیار مهم سپاسگذارم و موفقیت های شما را در چند روز ابتدایی هدایت این شورا، تبریک می گوییم.

همانند دیگر حضار، آمریکا نیز امیدوار است که روی کار آمدن رئیس جمهور روحانی به مثابه فرصتی باشد برای حرکت سریع ایران به سمت برطرف ساختن نگرانی های جدی جامعه بین المللی در مورد مقاصد هسته ای ایران.

متأسفانه تا به حال نشانه آشکاری ندیده ایم که ایران می کوشد مهمترین نگرانی ها را در مورد برنامه هسته ای خود در دستور کار قرار دهد. بلکه بالعکس، تغییر و تحولات اخیر ما را به شدت نگران می کند.

درست در هفته گذشته، آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران همچنان به سمت فعالیت های هسته ای ممنوع پیش می رود. دبیر کل گزارش کرد که «آژانس در موضعی نیست که با اطمینان کامل اعلان کند که هیچ فعالیت یا مواد هسته ای مخفی در ایران وجود ندارد مگر آنکه ایران همکاری های لازم را انجام دهد.» این گفته های مکرر از طرف آژانس به گوش ما رسیده است.

ایران به جای آنکه اقدامات لازم را برای برآورده ساختن تعهداتی که این شورای امنیت بر عهده آن نهاده است انجام دهد، سانتریفیوژ های پیشرفته ای را نصب و راه اندازی کرده است که در غنی سازی اورانیوم دو تا سه برابر کارآمد تر از سانتریفیوژ های کنونی هستند. دبیر کل همچنین گزارش کرد که ایران همچنان بر ذخایر اورانیوم غنی شده خود می افزاید. غنی سازی رو به گسترش ایران، ساخت راکتور آب سنگین آی آر40 در اراک و دیگر مواردی که توسط دبیر کل مطرح شده است نه تنها شمار بسیاری از قطعنامه های شورای امنیت را نقض می کند، بلکه ما را هر چه بیشتر از یک راه حل مذاکراتی دور می سازد. در روزهای آتی همین ماه آژانس دور جدیدی از مذاکرات با ایران را آغاز خواهد کرد. در این مذاکرات، ما به شدت ایران را تشویق می کنیم تا یک رویکرد هماهنگ و شفاف را در قبال آژانس در پیش گیرد.

در این مدت و تا زمانی که پیشرفت جدی صورت بگیرد، این کمیسیون باید تلاش های خود را برای تشدید اجرای تحریم ها به کار بندد. در ماه های اخیر، فعالیت کمیسیون همزمان با تهدید ها سرعت نگرفت. همانطور که رئیس کمیسیون هم خاطر نشان ساخت ما ناامید هستیم، به رغم تلاش های بسیار برای ایجاد اتفاق و اجماع نظر، این کمیسیون معمولاً در برداشتن گام هایی مستمر در جهت اجرای دستور کار تکنیکال خود، ناکام است. این باید تغییر کند.

به عنوان اولین گام، کمیسیون باید پیشنهاداتی را که پنل کارشناسان در گزارش نهایی می سال 2013 منتشر کردند، اجرایی کند. این پیشنهادات عقلایی هستند. اگر اجرا شوند می توانند شفافیت و علیت وجوه مختلف تحریم ها را برای کشورهای مختلف آشکار کنند. کمیسیون همچنین باید قراردادی را با اینترپل به امضا برساند تا با کمک این نهاد اطلاعاتی را در مورد افرادی که موضوع تحریم های هدف گذاری شده هستند، منتشر کنند. دیگر کمیسیون های تحریمی معمولاً چنین اقداماتی را برای اجرایی کردن قطعنامه های شورای امنیت در پیش می گیرند. با این حال در این کمیسیون، برخی از اعضا این اقدامات را سیاسی می کنند و مانع آن می شوند که کمیسیون کار خود را انجام دهد.

حتی مهمتر اینکه کمیسیون باید توانمندی خود را در واکنش نشان دادن به فرار ایران از تحریم ها بهبود بخشد. کمیسیون باید به سرعت به پرتاب های موشکی بالستیک ایران در جولای سال 2012 پاسخ دهد، که دقیقاً به منزله تخطی آشکار از قطعنامه 1929 است. یک واکنش مؤثر به این تخطی می تواند شامل تحریم های هدفمند علیه کسانی که مسئول این اقدام بودند، شود. کمیسیون باید با قوت بسیار تخطی های ایران را در مورد تحصیل ادوات حساس مربوط به تکثیر تسلیحات هسته ای را دنبال کند.

ناکامی در واکنش نشان دادن نسبت به این تخطی ها و دیگر موارد، اعتبار و مشروعیت شورا را زیر سؤال برده و تضعیف می کند.

کمیسیون در راستای اجرای دستور کار خود باید مقابله جدی تری با قاچاق تسلیحات ایران انجام دهد. پشتیبانی مستمر تسلیحاتی و نظامی ایران از گروه های افراطی به طور آشکار قطعنامه 1747 را نقض می کند. علاوه بر تخطی از تحریم ها، این حمایت به طور مستقیم ثبات در یمن، لبنان، غزه، عراق و دیگر مناطق را تهدید می کند. نیاز به گفتن نیست که حمایت نظامی طولانی مدت ایران از حکومت اسد، آن هم در شرایط کنونی، غیر قابل چشم پوشی است.

جناب رئیس، حتی در سایه این اقدامات مشکل آفرین ایران، ما به این نتیجه رسیده ایم که دیپلماسی اصولی همچنان بهترین ابزار برای دست یافتن به راه حلی جامع و صلح آمیز است تا نگرانی های جدی جامعه بین الملل برطرف شود.

ما از هر گونه اقدام سازندگی که بر اساس آن ایران آماده برقراری ارتباطی مؤثر و جدی با جامعه جهانی باشد، استقبال می کنیم. اگر ایران چنین انتخابی بکند، بدون شک آمریکا شریکی بسیار مشتاق خواهد بود. ما امیدواریم که رهبری جدید در ایران در این مسیر گام بگذارد. تا زمانی که ایران تصمیم به اجرای تعهدات خود بگیرد، فعالیت کمیسیون سمت و سوی دیپلماتیک خواهد داشت که می کوشد ایران را در برابر این شورا و به طور کلی جامعه بین الملل پاسخگون نگاه دارد.

با تشکر

کلید واژه ها: تحریم آمریکا


نظر شما :