گورباچف: ایران در حل مسائل بین الملل حضور داشته باشد

۱۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۲۰۹۱۸ سرخط اخبار

میخائیل گورباچف با بیان اینکه رئیس جمهوری آمریکا اجلاس سران گروه ۲۰ را برای گفت وگو با همتای روسی اش درباره سوریه مغتنم بشمارد، مشارکت تدریجی ایران در حل مسائل بین المللی را خواستار شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق ابراز امیدواری کرد، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا اجلاس سران گروه 20 را فرصتی مناسب برای گفت وگو درباره بحران سوریه با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی اش، تلقی کند.

اجلاس گروه 20 امروز (پنجشنبه) در شهر «سنت پترزبورگ» روسیه برگزار خواهد شد. این در حالی است که روابط مسکو – واشنگتن از زمان تصمیم روسیه به اعطای پناهندگی سیاسی به «ادوارد اسنودن» افشاگر برنامه مخفی آژانس امنیت ملی آمریکا درباره جاسوسی از ارتباطات الکترونیکی برخی کشورهای جهان، به تیرگی گراییده است.

در حالی که کاخ سفید انجام دیدار دو جانبه بین اوباما و پوتین را بعید اعلام کرده است، اما گورباچف ابراز امیدواری می کند این موضع (آمریکا) تغییر کند.

برنده جایزه نوبل در بیستمین سالگرد تاسیس موسسه «صلیب سبز بین الملل» که یک سازمان حامی محیط زیست و صلح است، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه و روزنامه «لا تریبون» گفت:« مصرانه از رئیس جمهور آمریکا می خواهم نگرشی مسئولانه به این مشکل (بحران سوریه) داشته باشد و با پوتین دیداری دو جانبه صورت دهد.»

گورباچف افزود:« این یک فرصت بسیار مناسبی برای بحران سوریه در جهت دستیابی به راه حلی مناسب از جمله درخصوص برگزاری کنفرانس بین المللی صلح(ژنو 2) است.»

وی تأکید کرد اقدامات آمریکا تحت هیچ شرایطی نباید در تضاد با (قوانین) سازمان ملل باشد.»

رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق همچنین موضع روسیه را در این نزاع بیش از دو ساله سوریه که منجر به کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر شده است را «سازنده» توصیف کرد و افزود:« ما در گذشته با موضوع های بحرانی تر (از سوریه) مواجه بودیم اما به راهکارهای دست یافتیم و از بحران ها خارج شدیم.»

وی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست برای «پایان دادن به جنگ سرد و همکاری با هم اقدام کنند.»

گورباچف در ادامه از موضع جنگ طلبانه فرانسه ابراز تاسف کرد و از پاریس خواست درخصوص سوریه تغییر موضع دهد.

وی در ادامه تأکید کرد که «ایران بایستی در حل مسائل بین المللی مشارکتی تدریجی داشته باشد.»

کلید واژه ها: سوریه آمریکا


نظر شما :