اسد قوی‌تر شده است

۰۵ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۴ کد : ۱۹۲۰۴۳۸ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی نوشت: دولت اوباما بهترین زمان برای مداخله نظامی در سوریه به منظور تضعیف جایگاه اسد را از دست داده است زیرا در حال حاضر رئیس جمهور سوریه قوی تر و شکاف بین شورشیان بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در شرایطی که موج تازه ای از فرافکنی های غرب درباره استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه شورشیان در این کشور آن هم به رغم مدارک و تصاویر ماهواره ای ارائه شده توسط روسیه مبنی بر شلیک تسلیحات شیمیایی از مناطق تحت کنترل شورشیان ایجاد شده است، روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» در گزارشی با محور موضع دولت واشنگتن در قبال بحران سوریه، با استناد به دیدگاه ناظران نوشت که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا بهترین فرصت برای مداخله مؤثر در سوریه را از دست داده است.

بر اساس نوشته این روزنامه آمریکایی، برخی از کارشناسان مسائل خاورمیانه بر این باورند که مداخله نظامی آمریکا در سوریه به منظور تضعیف جایگاه «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، بسیار دیرهنگام است زیرا اسد امروزه قوی تر شده است و شورشیان سوریه نیز دچار شکاف و گسستگی شده اند.

در ادامه این خبر به اظهارات «آنتونی کوردزمن» تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن اشاره شده که این تحلیلگر با اشاره به شکاف روز افزون میان شورشیان سوریه گفته است: حتی اگر آمریکا مداخله نظامی داشته باشد، فرصت و زمان برای به کارگیری بهترین گزینه پیشتر گذشته است؛ امروزه هر گزینه ای در مقابل این واقعیت مطرح است که اسد به مراتب قوی تر شده است.

واشنگتن تایمز نوشت که اوباما به مدت دو سال از مداخله نظامی مستقیم در سوریه ممانعت کرد آن هم با وجود گزارش هایی که حاکی از استفاده از تسلیحات شیمیایی در جنگ داخلی این کشور بودند؛ رئیس جمهور آمریکا مدت ها پیش هشدار داد که استفاده از تسلیحات کشتار جمعی به معنای عبور از خط قرمز است و به واکنش شدیدتر آمریکا نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، اوباما تقریبا اعزام نیروهای زمینی به سوریه را رد و در عین حال در برابر درخواست های مطرح شده درباره تحمیل منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه نیز مقاومت کرد.

علاوه بر این، در حالیکه دولت آمریکا در حال بررسی واکنش نظامی به بحران سوریه است، قانونگذاران آمریکایی به طور روز افزون از دولت می خواهند تا درباره هر گونه اقدام برنامه ریزی شده نظامی، به آنها اطلاع رسانی شود.

بر این اساس، «تد کروز» سناتور جمهوریخواه آمریکا از ایالت «تگزاس» روز گذشته (دوشنبه) در صفحه خود در شبکه «توئیتر» نوشت که: رئیس جمهور اوباما برای مداخله در سوریه منتظر مجوز سازمان ملل است، اما آیا او منتظر مجوز کنگره آمریکا نیز خواهد بود؟

از طرف دیگر، «برندان باک» سخنگوی «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا نیز اعلام کرده است که اوباما باید قبل از هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه، به کنگره آمریکا و مردم این کشور به طور صریح و مصممانه توضیح منطقی دهد و بگوید که چرا مداخله نظامی، برای امنیت ملی آمریکا حیاتی محسوب می شود.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا


نظر شما :