علت لغو دیدار اوباما و پوتین از نگاه فرید زکریا

۲۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۷ کد : ۱۹۱۹۷۷۶ سرخط اخبار

فرید زکریا، نویسنده مجله مشهور آمریکایی تایم بر این باور است آنچه باعث لغو دیدار رئیس جمهور آمریکا با همتای روس او شده، صرفاً ماجرای اعطای پناهندگی به افشاگر اسناد جاسوسی این کشور نیست و ریشه در گذشته دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به دنبال تصمیم باراک اوباما برای لغو دیدارش با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، فرید زکریا در این باره با سی ان ان به گفت وگو نشست و درباره علت این تصمیم رئیس جمهور آمریکا گفت: فکر می کنم آنچه باعث این اتفاق شد، ناامیدی او از روس ها باشد چراکه مشکل فقط ادوارد اسنودن (افشاگر اسناد جاسوسی آمریکا) نیست.

وی افزود: بیایید صادق باشیم. اگر یک جاسوس روس به دست ما افتاده بود، خیلی مطمئن نیستم که ما به سرعت او را به مسکو مسترد می کردیم. البته ناامیدی بزرگ به مسئله سوریه مربوط می شود؛ نقطه ای که تعامل با روس ها درباره آن بسیار دشوار است. به نوعی آنها (در این زمینه) گاهی در راستای منافع خود اقدام نمی کنند. در مسئله کنترل تسلیحات (در سوریه)، روس ها پیشنهادی در دست ندارند. بنابراین، ماجرای اسنودن کاسه صبری است که لبریز شده.

خبرنگار سی ان ان با اشاره به اینکه روسیه اکنون دست بالا را داراست و می تواند اقدامات دلخواه خود را دیکته کند و به اهداف آمریکا توجهی ندارد، سئوال کرد، «آیا این شرایط نباید تغییر کند؟»، که زکریا پاسخ داد: ما در جهان جدیدی به سر می بریم. ما توانایی و پتانسیل انجام کارهایی را که قبلا می توانستیم انجام دهیم، اکنون در روسیه، چین، ترکیه و مصر نداریم. ما اکنون در جهان جدیدی به سر می بریم و روس ها اکنون قدرتمند هستند.

ویراستار مجله آمریکایی «تایم» اظهار داشت: علت قدرت پوتین، قیمت بالای نفت است. زمانی که قیمت نفت 15 دلار برای هر بشکه بود، اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرد و بوریس یلتسین خواستار کمک آمریکا شد و هر کاری ما گفتیم انجام داد. امروز، قیمت نفت نزدیک به یکصد دلار برای هر بشکه است. روسیه قدرت عظیم نفتی است و تا زمانی که قیمت نفت بالا باشد، قدرت در دست پوتین خواهد بود. اگر می خواهید قدرت روسیه را از بین ببرید، باید اعتیادمان به نفت را از بین ببریم. این کار بیش از هر چیز دیگری باعث آزادی ما می شود.

از فرید زکریا سئوال شد چرا اوباما دیدار خود با پوتین را لغو کرده، اما همچنان قصد دارد برای حضور در نشست گروه 20، راهی سن پترزبورگ شود که وی جواب داد: به نظر من بسیار با اهمیت است که به نشست گروه 20 رفت. این نشست، مجمعی برای تصمیم سازی است و ما مسائل بسیاری از تجارت تا امنیت سایبری داریم که باید آنها را حل وفصل کنیم. ضروری است که آمریکا در این مجمع حضور یابد.

وی درباره اینکه آیا توصیف میت رامنی، رقیب جمهوریخواه اوباما از روسیه که آن را دشمن شماره یک آمریکا خواند، صحیح است، اظهار داشت: فکر نمی کنم، چراکه این عبارت سوء برداشت از جهانی است که در آن هستیم. ما در جهان دوقطبی زندگی نمی کنیم که یک دشمن بزرگ داشته باشیم. این برداشت مربوط به جنگ سرد یا جنگ جهانی دوم بود. اما جهان کنونی جهانی است که ما چالش های بسیاری داریم؛ چالش های نظیر ایران، سقوط سوریه یا شبکه های تروریستی.

زکریا ادامه داد: درست است، روسیه یکی از مورد اعتمادترین متحدان ما نیست و هرگز نبوده. فکر می کنم اشتباهی که اغلب می کنیم این است که لحظه های خیالی ای وجود دارد که در آن خیال می کنیم، روسیه متحد بزرگ ماست و با ما همکاری می کند. در برهه ای کوتاه، زمانی که روسیه بعد از جنگ سرد، به زانو در آمده بود و یلتسین، رئیس جمهور بود، روسیه نسبتا با ما همکاری می کرد. در غیر این صورت، طی 75 سال گذشته، همواره با روسیه ای سخت دست و پنجه نرم می کرده ایم که منافع اساسی و بنیادی آن با ما متفاوت بوده است.

کلید واژه ها: روسیه آمریکا زکریا


نظر شما :