آمریکا حق غنی‌سازی ایران را به‌رسمیت بشناسد، اما نه به صراحت

۱۴ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۰ کد : ۱۹۱۹۵۱۴ سرخط اخبار

یک پایگاه خبری پرمخاطب آمریکایی در سرمقاله خود به ایالات متحده توصیه کرده است که حق غنی سازی اورانیوم ایران را به رسمیت بشناسد اما برای به رسمیت شناختن از ادبیات دیگری استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بلومبرگ در سرمقاله خود نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا شیوه ای عجیب را برای استقبال از رئیس جمهور جدید ایران برگزید. تنها چند روز پیش از آغاز به کار روحانی که از بهبود روابط با دنیای خارج و ایجاد شفافیت در برنامه هسته ای ایران سخن گفته است، مجلس نمایندگان قانونی را تصویب کرد که سخت ترین تحریم ها علیه ایران را دربرداشت.

این گزارش تصریح می کند که رای مجلس نمایندگان آمریکا به تضعیف باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که قصد دارد مساله هسته ای ایران را بدون توسل به جنگ حل کند، خواهد انجامید.

بلومبرگ با تاکید بر روابط نزدیک و دوستانه رئیس جمهور کشورمان با رهبر معظم انقلاب اسلامی از دهه 1970 میلادی، تصریح کرد: درست است که روحانی دوست غرب نیست، از نیروهای انقلابی بوده و از محافظه کاران ایران محسوب می شود اما او اکنون رئیس جمهور ایران است و زمان هم برای دست یابی به توافقی مبتنی بر مذاکره با ایران رو به اتمام است.

در بخش دیگری از این گزارش بلومبرگ تاکید کرده است که درست نیست در این مواجهه از ایران انتظار داشته باشیم که گام اول را بردارد، ایالات متحده قدرت بزر گ تر است و ایران در این مواجهه نگرانی های بیشتری دارد.

بر اساس گزارش فوق، دولت اوباما می تواند احترام بیشتری نسبت به دولت ایران ابراز داشته و دست از سیاه نمایی چهره ایران بردارد. همچنین باید نشان دهد که به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست. رئیس جمهور آمریکا همچنین می تواند تضمین کند که تا زمانی که مذاکرات هسته ای پیشرفت دارد، هرگونه مصوبه کنگره در خصوص تشدید تحریم ها را وتو می کند. مقامات آمریکایی همچنین می توانند بیان کنند که تحریم ها چگونه کاهش می یابد و چه تضمین های امنیتی به ایران در صورت توافق با این کشور داده می شود.

ایالات متحده قبلا هم ابراز داشته که در صورت انجام وظایف بین المللی توسط ایران، حاضر به پذیرش محدود غنی سازی در این کشور است. اهمیت به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران قابل انکار نیست هرچند که آمریکا می تواند به جای این عبارت تنش زا، از ادبیات دیگری استفاده کند.

بلومبرگ در نهایت تاکید کرده است که دست یابی به توافق با ایران نیازمند قانع کردن ایران به این است که سیاست آمریکا تنها در تحریم کردن خلاصه نمی شود.

کلید واژه ها: آمریکا تحریم


نظر شما :