ایران با تصویب تحریم‌ها دلیل محکمی برای بی‌اعتمادی به آمریکا دارد

۱۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۳:۵۵ کد : ۱۹۱۹۳۴۴ سرخط اخبار

یک کارشناس سرشناس آمریکایی در امور ایران، اقدام روز چهارشنبه مجلس نمایندگان آمریکا در تشدید تحریم های ضد ایرانی را دلیل محکمی دانست که بی اعتمادی های تهران به واشنگتن را تقویت می کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از چهره های سرشناس دانشگاهی و متخصص در امور خاورمیانه و ایران اقدام روز گذشته (چهارشنبه، 9 مرداد) مجلس نمایندگان آمریکا در تشدید تحریم های ضد ایرانی را عامل بی اعتمادی تهران به واشنگتن دانست.

مجلس نمایندگان آمریکا اواخر روز گذشته با 400 رأی موافق در مقابل 20 رأی مخالف، لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران را تصویب کرد.

بر اساس این لایحه، آمریکا، خریداران نفت ایران را وادار می کند طی یک سال از مجموع واردات نفت خود، روزانه یک میلیون بشکه بکاهند.

«گری سیک» که استاد دانشگاه کلمبیاست و چندین کتاب درباره روابط ایران و آمریکا به رشته تحریر درآورده است، درباره تصویب این تحریم ها گفت: «آنها (ایرانی ها) دلیل محکمی در دست دارند که نمی توانند به ما اعتماد کنند.»

وی که در دوران ریاست جمهوری «جرالد فورد»، «جیمی کارتر» و «رونالد ریگان» از اعضای شورای امنیت ملی دولت آمریکا بوده است، افزود: «کاری که کنگره در تلاش برای انجام آن است، زدن مهر تأیید بر این موضوع است.»

لایحه تشدید تحریم ها در حالی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآمده است که چند روز تا مراسم تحلیف «حسن روحانی» رئیس جمهور منتخب ایران باقی نماینده است و مقامات آمریکایی در لفاظی های خود از تمایل برای مذاکره و تعامل با دولت جدید ایران یاد کرده اند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، در همین راستا نوشته است زمان بندی تصویب این تحریم ها زنگ هشدار را در میان برخی از قانون گذاران آمریکایی به صدا درآورده که استدلال می کنند ایران این اقدام را «نشانه ای خصمانه، در زمانی بسیار حساس» خواهد دید.

علی رغم این «اد رویس»، رئیس کمیته امور خارجی کنگره آمریکا و برخی دیگر از حامیان لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران گفته اند رهبر عالی ایران، عمیقاً به آمریکا بی اعتماد است و اوضاع فضای سیاسی ایران با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید تغییر نخواهد کرد.

بنا به گزارش نیویورک تایمز وی گفت: «تلاشهای کنگره برای تحمیل تحریم های جدید نباید به تقویم سیاسی ایران وابسته باشد.»

تحریم های ضد ایرانی آمریکا و هم پیمانانش برای چیزی است که این کشورها از آن به عنوان جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای یاد می کنند.

امریکا و اتحادیه اروپا بر اساس همین ادعاها تا کنون چندین دور تحریم ضد بخش های نفتی، مالی و انرژی ایران تصویب کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران اتهامات کشورهای غربی در زمینه برنامه هسته ایش را بی اساس خوانده و تأکید می کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) و عضوی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی از تمامی حقوق در زمینه توسعه و دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون بارها از تأسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هرگز مدرکی دال بر انحراف برنامه انرژی اتمی تهران به سوی اهداف نظامی پیدا نکرده است.

کلید واژه ها: آمریکا تحریم


نظر شما :