دعوت از اسنودن برای سفر به ایران

۰۵ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۹۱۹۱۲۹ سرخط اخبار

امید به تغییر سیاست های داخلی و خارجی ایران در دولت جدید، واکنش حزب کارگر انگلیس به شرکت نکردن این کشور در مراسم تحلیف روحانی، دعوت یک نهاد غیردولتی ایرانی از اسنودن برای سفر به ایران، ادعای سفر یک هیأت نظامی از ایران به کره شمالی و تکذیب خبر سفر پوتین به ایران در ماه آینده میلادی، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

پوتین «فعلاً» برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد


به گزارش «تابناک»، با نزدیک شدن به زمان برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی و آغاز به کار رسمی دولت جدید، بخشی از مطالب مطبوعات جهانی به این موضوع اختصاص یافته است.

روزنامه «گاردین» امروز مطلبی را در این زمینه منتشر کرده و می نویسد با نزدیک شدن به مراسم تحلیف روحانی، نشانه های اندکی از تغییر در ایران به چشم می خورد. به باور این روزنامه، در شرایط کنونی، تلفیقی از امید و احتیاط، هم در میان ایرانیانی وجود دارد که امید به تغییر شرایط داخلی دارند و هم میان غربی ها که امیدوارند با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، فرصتی برای بهبود روابط پدید آید. گاردین بر این باور است امید مردم ایران به تغییر، در واقع امید به وقوع یک «بهار ایرانی» مسالمت آمیز است که به رویه دشوار هشت سال اخیر پایان بدهد.

پوتین «فعلاً» برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد


در مطلب دیگری در این زمینه، سایت شبکه خبری «بی بی سی» به موضوع دعوت از انگلیس برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی و رد این دعوت از سوی دولت انگلیس پرداخته است. این سایت می نویسد، از دید حزب مخالف دولت در انگلیس (حزب کارگر) انگلیس با شرکت نکردن در این مراسم، فرصتی مناسب برای برقراری دوباره ارتباطات با ایران را از دست می دهد.

«جان اسپلار»، وزیر خارجه کابینه سایه انگلیس از حزب کارگر گفته، نباید به واسطه توافق نداشتن با ایران در موضوعاتی همچون مسأله هسته ای، فرصت تعامل با این کشور را از دست داد، زیرا برای نمونه، در قضیه خروج نیروهای ناتو از افغانستان، ایران می تواند نقشی کلیدی در منطقه بازی کند که انگلیس باید از چنین پتانسیلی بهره گیرد..

پوتین «فعلاً» برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد


اما در میانه اخبار مربوط به دعوت ها، سایت شبکه خبری «یورو نیوز» به خبر یک دعوت دیگر، اما از نوعی متفاوت پرداخته است. این سایت به نقل از خبرگزاری های داخلی ایران می نویسد، یک انجمن غیردولتی (NGO) در ایران با نام «عدالت خواهان بدون مرز»، از ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگر بزرگ این روز ها دعوت کرده که ضمن سفر به ایران، جزییاتی از اطلاعات خود درباره فعالیت های آژانس امنیت ملی آمریکا را به ایران دهد، ولی یورو نیوز بر این باور است از آنجا که NGO ها در ایران واقعاً غیردولتی نبوده و در بیشتر موارد گونه ای از ارتباط را با دولت و نهادهای دولتی دارند، این گمانه پیش می آید که شاید دعوت از اسنودن از سوی مقام بالاتری بوده باشد.

پوتین «فعلاً» برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد


در میان دیگر مطالب، سایت ژاپنی «دیپلمات» از سفر یک هیأت نظامی ایران به کره شمالی خبر داده است. این سایت به نقل از رسانه های کره شمالی می نویسد، روز پنجشنبه، ژنرال «جانگ جونگ نام»، وزیر نیروهای مسلح کره شمالی با یک هیأت نظامی از ایران ـ که به مناسبت بزرگداشت سالگرد قرارداد صلح دو کره به این کشور سفر کرده بود ـ دیدار نموده است. رسانه های کره شمالی مدعی شده اند که ریاست هیأت ایرانی را معاون فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر عهده داشته است. با این حال، سایت دیپلمات بر این باور است که شاید رسانه های کره شمالی درباره ماهیت افراد حاضر در هیأت ایرانی و یا زمان انجام این سفر اشتباه کرده باشند.

پوتین «فعلاً» برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد


در پایان، در پی چند روز بحث و گمانه زنی درباره احتمال سفر رئیس جمهور روسیه به ایران، خبرگزاری «ترند» گزارش داده که هم اکنون ولادیمیر پوتین، برنامه ای برای سفر به ایران ندارد. این خبرگزاری به نقل از «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی رئیس جمهور روسیه می نویسد: «قرار بود این سفر انجام شود؛ اما هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای آن هماهنگ نشده است». این موضوع پس از آن مطرح می شود که پیشتر، یک روزنامه روسی خبر داده بود، پوتین می خواهد در میانه ماه اوت به ایران سفر کرده و با رئیس جمهور جدید ایران دیدار و گفت و گو کند.

کلید واژه ها: انگلیس کره شمالی مراسم تحلیف روحانی


نظر شما :