ارتباط تحریم صادرات ایران با منافع ملی آمریکا

۳۰ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۱۸۸۴۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، طرح «تحریم صادرات ایران (اس 1001)» که در 23 ماه مه سال جاری توسط دو سناتور آمریکایی و با هدف تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران معرفی شدند یکی از طرح هایی است که به علت ضعف های کارشناسی و دارا بودن نقائص زیاد احتمالاً قادر نخواهد بود نظر مثبت مجلس سنا را کسب کرده و به صورت قانون درآید.

طرح «تحریم صادرات ایران (اس. 1001) در 22 ماه مه سال جاری توسط «جان کورنین» و «مارک کیرک»، دو سناتور آمریکایی برای تشدید قوانین تحریم های قبلی آمریکا علیه ایران معرفی شد.

این طرح، خرید و انتقال کالا و خدمات از هر شخص یا موسسه حقیقی یا حقوقی تحت مالکیت یا کنترل دولت ایران را منع می کند و انجام هر گونه مبادله مالی از جانب این اشخاص یا شرکتها در ارتباط با صادرات از ایران را ممنوع می کند.

مطابق مفاد این طرح، تمامی دارایی های شرکت ها یا موسساتی که متعلق به دولت ایران تشخیص داده شوند، ضبط شده و تحت پوشش خدمات بیمه ای هم قرار نخواهند گرفت.

یا این حال، شورای ایرانیان آمریکا در گزارشی به برخی از معایب این قانون اشاره کرده است که در زیر به آن اشاره می شود:

اولین عیب این طرح آن است که در میان 19 سناتوری که از این طرح حمایت کرده اند، نام هیچ نماینده دموکراتی به چشم نمی خورد. علت این امر را می توان این موضوع دانست که طرح مذکور اختیار رئیس جمهور برای مدیریت خطرات احتمالی اعمال تحریم علیه کشورهای وارد کننده نفت ایران را از وی سلب می کند.

ایراد دیگر این طرح آن است که در آن حق رئیس جمهور برای معاف کردن برخی کشورها از تحریم ها با توجه به امنیت ملی آمریکا، در نظر گرفته نشده است. به عبارت دیگر، در طرح تحریم صادرات ایران، رئیس جمهور آمریکا نمی تواند کشورها را از تحریم ها معاف کند، حتی اگر انجام این کار را اقدامی در راستای منافع امنیت ملی آمریکا تشخیص دهد. این در حالی است که طبق قوانین فعلی تحریم ها، رئیس جمهور می تواند تحریم ها را در صورتی که ناقض منافع امنیت ملی آمریکا بداند، تا 120 روز لغو کند.

عیب دیگر و بسیار مهم این طرح آن است که دستان رئیس جمهور را برای واکنش مناسب و متناسب به شک های نفتی ایجاد شده ناشی از تحریم ایران می بندد و خطر افزایش گاز را بالا می برد. در حالی که طبق قوانین فعلی، رئیس جمهور این اختیار را دارد که در صورتی که قیمت و عرضه سوخت تولید شده در کشورهای غیر از ایران به اندازه ای نباشد که بتوان خرید نفت از این کشور را کاهش داد، اعمال تحریم ها را معلق کند.

مورد دیگری که در طرح تحریم صادرات در نظر گرفته نشده این است که این طرح با لغو تمامی اختیارت رئیس جمهور برای معاف کردن کشورها از تحریم ها و عدم در نظر گرفتن ملاکهایی برای کاهش آنها، عملاً برداشتن تحریم ها را غیرممکن کرده است.

با توجه به اینکه توافق نمایندگان هر دو حزب کنگره امری بسیار دشوار است، انتظار اینکه کنگره لایحه ای را تصویب کند که تحریم ها را لغو کند هم بسیار ضعیف است. دولت ایران هم وقتی هیچ انگیزه مثبتی برای لغو تحریم ها نبیند، نیازی به ادامه گفت وگو با جامعه بین المللی نخواهد دید.

ماده دیگری از این طرح که در آن به مسدود شدن هر دارایی مرتبط با ایران اشاره شده از جمله اشکالات دیگر آن است. تصویب چنین طرحی باعث خواهد شد شرکت های آمریکایی و شرکت های تابعه آنها نتوانند با ایران تعاملات بشر دوستانه  داشته باشند.

ماده ای که در آن به مسدود شدن دارایی های دولت ایران اشاره شده باعث خواهد شد هر کدام از وارد کننده های اصلی ایران که سازمان های نیمه دولتی هستند نیز مشمول تحریم ها شوند و مبادلات مالی با وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ایران را دستخوش آسیب کنند.

کلید واژه ها: تحریم آمریکا


نظر شما :