واکنش مالکی به ادعای ضدایرانی امریکایی‌ها

۱۱ تیر ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۹۱۸۰۸۲ سرخط اخبار

نخست وزیر عراق اتهام زنی فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی در عراق مبنی بر نقش ایران در انفجار حرمین عسکریین در سال 2006 را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه عراقی «الصباح»، «نوری المالکی» نخست وزیر عراق، ادعای «جرج کیسی» فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی در عراق، مبنی بر دخالت ایران در جنایت انفجار حرمین عسکریین «سامرا» در سال 2006 را تکذیب و اعلام کرد که تحقیقات رسمی انجام شده ثابت کرد که القاعده این جنایت را مرتکب شده است ضمن اینکه این شبکه تروریستی، در همان زمان نیز با صدور بیانیه ای، مسئولیت این انفجار تروریستی را برعهده گرفته بود.

در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق آمده است که مالکی ادعای کیسی را که طی مراسم جشن اعضای گروهک تروریستی منافقین در پاریس طرح شد، تکذیب کرد. وی در این مراسم مدعی شده بود که مالکی به وی خبر داده است که سپاه قدس ایران در پشت انفجارهای عراق است.

در این بیانیه تاکید شده است: تحقیقات ویژه نشان داده است که القاعده در پشت پرده انفجار حرمین عسکریین در سال 2206 بوده و در بیانیه القاعده نیز در همان زمان این امر تایید شده بود.

در بیانیه نخست وزیری عراق از دولت آمریکا خواسته است تا مقامات مسئول کنونی و سابق خود در عراق را ملزم کند که از چارچوب صداقت و فعالیت حرفه ای خارج نشوند.

جمعه گذشته نیز، «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر، در واکنش به این اظهارات کیسی علیه ایران اظهار داشت: آمریکا ایران را به مثابه یک چوب لباسی برای خود در نظر می گیرد و تمام اقدامات شرم آور خود را به این چوب لباسی آویزان می کند.

رهبر جریان صدر تاکید کرد که این ادعا بیانگر ناکامی آمریکا در اداره کشور عراق در طول اشغال این کشور است.

وی در پاسخ به سوال یکی از طرفدارانش درباره اتهام زنی کیسی به ایران با فاسق خواندن وی گفت: من دلیلی برای این اقدام آمریکا نمی بینم که اقدامات شرم آور خود را به میخ ایران آویزان می کند.

رهبر جریان صدر افزود: اظهارات کیسی، صرفا بیانگر ناکامی آمریکا در اداره عراق طی دوران اشغال این کشور است.

وی همچنین ابراز شگفتی کرد که چگونه ایران توانسته حرمین عسکریین را در سایه ادعای آمریکا مبنی بر حمایتش از عراق منفجر کند؟

مقتدا صدر خواستار لعنت فرستادن علیه آمریکایی ها در نمازها و خروج آنها از عراق به طور کامل شد و گفت که ما می خواهیم با تمام همسایگانمان در صلح و سلامت زندگی کنیم.

خطبای نماز جمعه گذشته در تکریت و سامرا خواستار بین المللی کردن مسئله انفجار حرمین عسکریین در سال 2006 و محاکمه تمام عاملان آن شده بودند.

کلید واژه ها: عراق آمریکا


نظر شما :