خروج پرسنل روسیه از سوریه

۰۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۱۷۹۲۷ سرخط اخبار

یکی از روزنامه های روسیه گزارش داد، مسکو هم اکنون هیچ پرسنل نظامی و دفاعی در سوریه ندارد و پرسنل نظامی خود را از تاسیسات دریایی واقع در بندر طرطوس سوریه خارج کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، دولت روسیه نگران بود که به دلیل بروز بحران و درگیری ها در داخل سوریه، جان پرسنل نظامی روس را در پایگاه نیروی دریایی این کشور واقع در دریای مدیترانه تهدید می کرده است.

 

روزنامه ودوموستی روسیه به نقل از یکی از منابع وزارت دفاع این کشور که خواست نامش فاش نشود، نوشت: هیچ پرسنل نظامی یا غیرنظامی ارتش روسیه در بندر طرطوس حضور ندارد و همچنین مشاوران نظامی دولت روسیه نیز که برای دولت دمشق فعالیت می کردند، از سوریه خارج شده اند.

 

وزارتخانه های دفاع و امور خارجه روسیه این گزارش را رد کردند اما میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه الحیاة این مساله را بار دیگر تاکید کرده و گفت: هم اکنون هیچ یک از مقام های ارتش و پرسنل نظامی روسیه در سوریه حضور ندارند.

 

تاسیسات حفاظتی و تدارکاتی روسیه در بندر طرطوس تنها پایگاه نیروی دریایی این کشور خارج از روسیه محسوب می شود و به عنوان پایگاهی برای دولت مسکو برای فعالیت و نظارت بر درگیری های سوریه محسوب شده می شود.

 

الکساندر گلتس، تحلیل گر نظامی مستقر در مسکو گفت: خروج پرسنل نظامی و غیرنظامی ارتش روسیه از این بندر برای حفاظت از جانشان اقدامی بسیار عاقلانه محسوب می شود.

 

وی به خبرگزاری رویترز گفت: در صورتی که یک تکنیسین ارتش روسیه توسط شورشیان ربوده شود، روسیه با مشکل بسیار بزرگی به منظور حل آن مواجه می شود و حل و فصل این قضیه نیز بسیار سخت خواهد بود.

 

وی گفت: حدود 100 تکنیسین ارتش روسیه در بندر طرطوس به منظور نگهداری از کشتی هایی که برای تامین تاسیسات حفاظتی و تدارکاتی در این بندر توقف کردند، حضور داشتند اما آن ها اوایل سال جاری میلادی زمانی که مانورهای دریایی در این منطقه برگزار شد، این منطقه را ترک کرده و به روسیه بازگشتند.

 

همچنین گمانه زنی هایی وجود دارد در مورد اینکه روسیه از این تاسیسات به عنوان یک منطقه ترانزیت برای انتقال تسلیحات و مهمات به نیروهای دولتی دمشق استفاده کرده است.

 

به گفته دولت روسیه تامین این تسلیحات برای نیروهای دولتی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کاملا قانونی است.

کلید واژه ها: روسیه سوریه بندر طرطوس


نظر شما :