تاکید مجدد کره‌شمالی بر تولید سلاح‌های اتمی

۰۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۴ کد : ۱۹۱۶۶۹۰ سرخط اخبار

 رسانه های رسمی کره شمالی بار دیگر بر تعهد ساخت سلاح اتمی توسط دولت پیونگ یانگ تاکید کردند؛ اقدامی که اندک امیدهای موجود در خصوص احتمال مشارکت این کشور در مذاکرات خلع سلاح اتمی را از میان می برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، هیات عالی سیاست گذاری کره شمالی اخیرا نیز در نامه ای شدیداللحن به پارک گئون-های، رئیس جمهوری کره جنوبی مراتب نارضایتی خود را در خصوص اقدامات سئول ابراز داشته و اعلام کرد که با وجود توافق های حاصله از جانب یکی از مقام های ارشد پیونگ یانگ برای حل بن بست دیپلماتیک از طریق مذاکرات، دورنمای دستیابی به تجدید رابطه میان دو کره همچنان دور از دسترس است.

این مقام بلندپایه پیونگ یانگ روز جمعه هفته گذشته پس از ارائه نامه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به کره شمالی بازگشت.

این دو در یک مصاحبه مطبوعاتی تنها در مورد ایجاد رابطه دوستانه میان دو کشور گفت وگو کرده و برای موفقیت دو کشور تحت لوای رهبرانشان ابراز امیدواری کردند.

رسانه های چین نیز گزارش دادند که تمایل رئیس جمهوری کشورشان در خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره و انجام مذاکرات برای کاهش تنش ها و حل بن بست سیاسی میان پیونگ یانگ و سئول است. همچنین این مقام ارشد دولت کره شمالی در خصوص انجام یک مذاکره و احتمال از سرگیری مذاکرات شش جانبه به گفت وگو پرداخت.

این در حالی است که اظهارات این مقام ارشد دولت پیونگ یانگ با موضع کره شمالی در ماه های اخیر که تمایلی به انجام مذاکرات ندارد، متفاوت است. به طوری که براساس گزارش های رسانه ای این کشور، دولت پیونگ یانگ مصمم است تا به برنامه ساخت سلاح اتمی خود ادامه دهد.

روزنامه «رودونگ شینمون» و خبرگزاری کی.سی.ان.ای کره شمالی گزارش دادند: اقدامات پیونگ یانگ برای گسترش و تقویت بازدارندگی اتمی اقدامی برای حق مشروع دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و تامین امنیت مردم کره شمالی است.

تحلیل گران می گویند، گزارش های متناقضی در خصوص موضع پیونگ یانگ درباره برنامه اتمی بازتابی از تنش های موجود در روابط میان چین و کره شمالی است.

اگرچه بعید به نظر می رسد که پکن از موضع حمایتی خود از پیونگ یانگ دست بردارد، اما همچنان با مساله ساخت سلاح اتمی توسط این کشور و واکنش سئول و واشنگتن در قبال این مساله مشکل دارد.

آندری لانکوف، کارشناس مسائل کره شمالی در سئول گفت: پیونگ یانگ ممکن است تمایل داشته باشد تا شروط اعلام شده از سوی پکن را بپذیرد و حتی توافق کند تا برای مدتی آرام بماند اما مساله اتمی قابل مذاکره نیست. آن ها یک قدرت اتمی هستند و بر عقیده خود می مانند.

در حالی که دولت واشنگتن می گوید تنها زمانی به مذاکره با پیونگ یانگ می پردازد که این کشور برنامه خلع سلاح اتمی را انجام دهد، پارک گئون-های، رئیس جمهوری جدید کره جنوبی به دنبال مذاکره با پیونگ یانگ است تا فعالیت منطقه صنعتی مشترک میان دو کره را بار دیگر از سرگرفته و روند تولید آغاز شود؛ اقداماتی که از سوی کره شمالی رد شده است.

روز یکشنبه هفته جاری، رسانه رسمی کره شمالی گزارشی را از سوی سخنگوی یکی از هیات های عالی رتبه سیاستگذاری این کشور که همان کمیسیون ملی دفاع است، منتشر کرد. این گزارش بخشی از انتقادهای تند از سوی کره شمالی علیه رئیس جمهوری جدید کره جنوبی آمده است.

این خبرگزاری در گزارش خود آورده است: پارک گئون-های باعث جنجال وحشتناکی شده و از زمانی که در کمپین شرم آور انتخاباتی اش برای پیروزی حضور داشت به اقدامات زننده پرداخته است. ما از نزدیک رفتار آینده حزب حاکم و رئیس جمهوری کره جنوبی را پیگیری می کنیم.

کلید واژه ها: کره شمالی


نظر شما :