مهمترین مسأله رأی‌دهندگان ایرانی چیست؟

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۶ کد : ۱۹۱۶۴۰۶ سرخط اخبار

ترکیب جمعیتی رأی دهندگان در انتخابات ایران به چه صورت است؟ شباهت ها و تفاوت های نظام سیاسی ایران با نظام های غربی چیست؟ مهمترین افراد و گروه های حاضر در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی کدامند؟ وضعیت اینترنت در آستانه انتخابات در ایران چگونه است؟ اینها بخشی از پرسش هایی است که مطبوعات غربی تلاش کرده اند درباره ایران به آن پاسخ بگویند.

به گزارش «تابناک»، مهمترین مطلبی که از روز گذشته تاکنون درباره انتخابات ایران در رسانه های جهان انتشار یافته، تحلیل جمعیت شناختی سایت «المانیتور» از این انتخابات است. این سایت در مطلبی با تیتر «رأی دهندگان ایرانی چه کسانی هستند؟»، نخست به بیان مقدمه ای درباره طیف های اصلی شرکت کننده در این انتخابات پرداخته و سپس اقدام به جداسازی جمعیت رأی دهنده بر پایه شاخص های گوناگون پرداخته است.

این سایت اشاره می کند از انتخابات گذشته در سال 2009 تاکنون، جمعیت واجد شرایط رأی دادن در ایران از 47 میلیون نفر به 55 میلیون نفر افزایش یافته است؛ افزون بر این، میانگین سنی جمعیت رأی دهنده نیز سه سال افزایش یافته و به 38 سال رسیده و تعداد جوانان (افراد زیر سی سال) نیز کاهش یافته است؛ بنابراین، بر خلاف دوره قبلی که شعارهای اجتماعی سبب انگیزش جوانان شد، انتظار می رود در این دوره موضوعات اقتصادی و زندگی مردم در بالاترین دستور کار رأی دهندگان باشد.

در تحلیلی دیگر، سایت هفته نامه «اکونومیست» مطلبی با نام «معمای نامزدی انتخابات» منتشر کرده و در آن به طور خاص به آرایش سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته است. به باور این سایت، ورود هاشمی رفسنجانی در آخرین لحظات به عرصه انتخابات، تحولی بسیار مهم در روزهای نام نویسی نامزدها بود و از سوی دیگر، نام نویسی اسفندیار رحیم مشایی ـ که وی نیز در پایان زمان نام نویسی به وزارت کشور رفت ـ دیگر رویداد چشمگیر در این زمینه بود. این سایت همچنین به بررسی شانس نامزدهای اصلی برای پیروزی در انتخابات پرداخته است.

سایت خبری China.org وابسته به دولت چین، موضوع ساختار انتخاباتی و همچنین ساختارها و نهادهای سیاسی در جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داده و به مقایسه آن ها با نهادهای سیاسی غربی پرداخته است. این سایت اشاره می کند که نظام سیاسی ایران از بسیاری جهات، همچون وجود سه قوه و پارلمان، مشابه نظام های سیاسی غربی است. در این مطلب همچنین به موضوع انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تحولات مربوط به آن نیز اشاره شده؛ مثلاً اینکه از سال 2009 (دوره قبلی انتخابات)، پخش مناظره های تلویزیونی در دستور کار رسانه دولتی ایران قرار گرفت.

در مطلبی کم و بیش مشابه، سایت شبکه خبری «ان بی سی نیوز» نیز به بررسی ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. در مطلبی که این سایت منتشر کرده، آمده: انتخابات روز چهاردهم ژوئن ایران، بازتاب دهنده نظام سیاسی این کشور است که برای بسیاری از غربی ها به درستی شناخته شده نیست؛ نظامی که عناصر قوی دینی اسلامی را با عناصر دمکراسی تلفیق کرده است.

در ادامه این مطلب، ضمن معرفی اجمالی مهمترین بخش های ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس متن قانون اساسی، مهمترین طیف ها و افراد حاضر در رقابت های این دوره از انتخابات نیز معرفی شده اند.

اما یکی از موضوعاتی که در چند روز اخیر در بسیاری از مطبوعات و رسانه های جهانی مورد توجه بوده و پیرامون آن مانور داده شده، بررسی وضعیت اینترنت در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است. در جدیدترین مورد، روزنامه های «دیلی استار» لبنان و «حریت» ترکیه به این موضوع پرداخته اند.

دیلی استار ادعا می کند که دولت ایران با هدف جلوگیری از بروز ناآرامی در جریان انتخابات، اقدام به کنترل شدید اینترنت کرده است، به عبارت دیگر، این گروه از رسانه ها مدعی هستند که اختلالات اخیر در اینترنت ایران، به سبب نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و تلاش حکومت ایران برای کنترل فضای مجازی در آستانه این انتخابات است. بیشتر این مطبوعات، تیتر «اینترنت ایران در آستانه انتخابات به کما رفته است» را برای مطالب خود برگزیده اند.

خبرگزاری «ترند»، به بررسی افرادی پرداخته که به تازگی از شرکت در رقابت های انتخاباتی انصراف داده اند. ترند به ویژه به کناره گیری محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از رقابت در انتخابات پرداخته و بخش هایی از بیانیه ای را که وی در این زمینه منتشر کرده، مورد اشاره قرار داده است.

در این مطلب آمده: گفته می شود ابوترابی نامه ای با امضای دویست نماینده مجلس را دریافت کرده بود که از وی خواسته بودند، به کار در مجلس ادامه دهد.

ترند همچنین اشاره می کند که ابوترابی فرد به عنوان گزینه ائتلاف پنج گانه معرفی شده بود؛ اما منوچهر متکی بدون توجه به این موضوع در انتخابات نام نویسی کرد.

در پایان، روزنامه «واشنگتن پست» به بحث هایی پرداخته که به تازگی درباره سن و سال هاشمی رفسنجانی و امکان حضور یافتن یا نیافتن وی در رقابت ها با توجه به این موضوع به راه افتاده است. واشنگتن پست که مطلبش کم و بیش رنگ و بوی حمایت از هاشمی را دارد، می نویسد: از زمان اعلام حضور در انتخابات ریاست جمهوری، هاشمی هدف انتقادات «محافظه کاران» قرار گرفته و موضوع شرط سنی، آخرین دلیلی است که این گروه برای صلاحیت نداشتن وی به آن متوسل شده اند. این روزنامه در ادامه به برخی از مهمترین انتقاداتی که از سوی چهره های مطرح علیه هاشمی مطرح شده، می پردازد.


نظر شما :