اظهارات صالحی بعد از ورود به پایتخت اردن

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۱۵۸۶۷ سرخط اخبار

در سفر به اردن نظرات یکدیگر را درباره سوریه خواهیم شنید و سعی می کنیم به دنبال راه حل مسالمت آمیز که خواسته دو طرف است، باشیم.
 
به گرارش ایسنا، وزیر امور خارجه در بدو ورود به امان پایتخت اردن در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اولویت های سیاست خارجی ایران، توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه ایران و منطقه است. ایران و اردن یک کمیسیون مشترک اقتصادی دارند که تاکنون 9 جلسه تشکیل داده اند که آخرین آن در سال1387 بوده است. امیدواریم در این سفر بتوانیم زمان را برای اجلاس دهم که در تهران برگزار می شود مشخص کنیم.
 
وی افزود: روابط اقتصادی ما با اردن با توجه به امکانات بالقوه ای که در کشور دارند در حد بسیار نازلی است و روابط سیاسی دو کشور نیز به دهه های گذشته برمی گردد که همواره روابط خوبی داشته ایم البته در یکی دو سال گذشته ممکن است سوء تفاهم هایی پیش آمده باشد که در این سفر با ملاقات هایی که با سران اردنی خواهیم داشت سعی می کنیم به صورت واضح و شفاف نظرات خود را بیان کنیم و رایزنی های لازم را در مورد تحولات سرنوشت سازی که در منطقه در حال رخ دادن است دنبال کنیم.
 
صالحی در ادامه گفت: آثار تحولاتی که در سوریه رخ می دهد بر تمامی کشورهای منطقه مترتب خواهد بود. امیدواریم با رایزنی که با مقامات اردن انجام می دهیم بتوانیم با کمک کشوری مانند اردن که از جایگاه مهمی برخوردار است و از همسایه های مهم سوریه محسوب می شود گام هایی بر داریم.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اردن تا به امروز مواضع سیاسی متوازنی درباره سوریه داشته است در این باره با هم مشورت خواهیم کرد و نظرات یکدیگر را خواهیم شنید و سعی می کنیم به دنبال راه حل مسالمت آمیز که خواسته دو طرف است باشیم. مسائلی وجود دارد که اردن از آن رنج می برد قریب 500 هزار نفر از پناهندگان سوری در اردن هستند که بار سنگینی را بر دوش ملت و دولت اردن گذاشته است.
 
صالحی با بیان اینکه آب مورد نیاز این پناهندگان یکی از مشکلات اردن محسوب می شود، افزود: ما پیش از این کمک هایی را به پناهندگان سوری در اردن داشته ایم این بار هم تعهد می کنیم کمک هایی را به آنها در راستای کمک های انسان دوستانه داشته باشیم آنها نیز خواهران و برادران ما هستند که به دلیل یک بحران مجبور شدند خانه و کاشانه خود را ترک کنند.
 
وزیر امور خارجه موضوع تروریسم را یکی دیگر از موضوعات مورد مذاکره با مقامات کشور اردن بیان کرد و گفت: تروریسم تبدیل به یک پدیده شومی شده است که تمام منطقه را متاثر کرده است ما این موضوع را به جد با مقامات اردن در میان خواهیم گذاشت تا بررسی کنیم چگونه می توانیم این موضوع بسیار مهم را حل کنیم در غیر این صورت آثاری که در بر خواهد داشت بسیار سنگین خواهد بود.
 
وی با تاکید بر اینکه به این سفر امید زیادی بسته ایم گفت: امیدواریم این سفر طلیعه سفرهای دیگری از مسوولان دو کشور باشد. جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با کشورهای همسایه از جمله اردن است و امیدواریم روابطمان را در ابعاد مختلف اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی گسترش دهیم.
 
صالحی با بیان اینکه برخی سعی می کنند موضوع اختلاف شیعه و سنی را مطرح و به آن دامن بزنند، گفت: می خواهیم با این سفر با صدای بلند اعلام کنیم که این یک فتنه است و همگان باید از آن برحذر باشند همه ما مسوولیم جلوی گسترش این فتنه را بگیریم تعدی که به حریم صحابه بزرگ حضرت رسول (ص) در سوریه رخ داد فتنه بزرگی بود.
 
وی خاطرنشان کرد: حدود هزار و 383 سال است که این صحابه بزرگ در آن منطقه مدفون بوده است و ساکنان اطراف آن همه اهل سنت بوده اند چگونه است که در طول این سال ها هیچ بحثی نبوده و یکباره در برهه اخیر چنین اتفاقاتی رخ می دهد.
 
وزیر امور خارجه یادآور شد: این مسائل نشان می دهد آنها که خیرخواه امت اسلام نیستند و به دنبال این هستند که امت اسلام را به جان هم بیندازند و توجه گروه های تروریستی را به داخل منطقه جلب کنند و توجه آنها را از غرب به شرق منحرف کنند. این مساله نیاز دارد که با هوشمندی نسبت به این مساله واکنش نشان دهیم و هوشیار باشیم که در این دام نیفتیم.
 
وی همچنین درباره اخبار منتشر شده درباره سفر نخست وزیر قطر به تهران نیز گفت: نخست وزیر قطر هفته آینده برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر می کند. این سفر در پاسخ به سفر گذشته مقامات تهران به دوحه انجام می شود. از طرف آنها ابراز علاقه شد که سفری به تهران داشته باشند ما نیز از آنها دعوت کردیم و منتظر سفرشان به ایران هستیم.
 
صالحی در پاسخ به این پرسش که در صورت تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت: شیوه واکنش آن به مردم و دولت سوریه مربوط می شود و موضوعی نیست که بخواهیم در آن دخالت کنیم یا توصیه خاصی داشته باشیم آنها با مصلحت اندیشی که خواهند داشت و با دقتی که دارند با در نظر گرفتن منافع ملی شان در این باره تصمیم می گیرند.
 
وی در پایان گف: امیدواریم هر چه زودتر این بحران در سوریه پایان یابد و معارضه اصیل، نه مزدورانی که در حال حاضر گوی سبقت را از حیوانات ربوده اند با دولت به راه حلی برسند تا شاهد برگشت آرامش و ثبات باشیم.
 
به گزارش ایسنا، صالحی در فرودگاه امان مورد استقبال جمعه العبادی، مدیر کل منطقه ای وزارت خارجه اردن قرار گرفت.

کلید واژه ها: اردن سوریه


نظر شما :