تکذیب درخواست از امریکا برای مداخله نظامی در سوریه

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۶ کد : ۱۹۱۵۵۵۵ سرخط اخبار

بر خلاف گزارش رسانه های آمریکایی، وزیر امور استراتژیک اسرائیل اعلام کرد تل آویو آمریکا را برای اقدام علیه سوریه تحت فشار قرار نداده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روزنامه «جروزالم پست»، «یووال استینیتز» با حضور در کنفرانس سالانه بیت المقدس 2013 در نیویورک گفت: اخبار مربوط به این موضوع که اسرائیل اخیرا از آمریکا درخواست کرده تا علیه سوریه اقدام نظامی صورت دهد، اشتباه هستند.

وی با تکذیب قاطع گزارش رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه تل آویو دولت اوباما را برای افزایش حضور خود در جنگ داخلی سوریه تحت فشار قرار داده، تاکید کرد: ما هرگز از آمریکا برای اقدام نظامی علیه سوریه درخواست و یا آن را ترغیب نکرده ایم.

وی افزود: این به خود آمریکا مربوط می شود که درباره سیاست خود در قبال سوریه تصمیم گیری کند. البته ما با آمریکا درباره اوضاع سوریه تبادل نظر می کنیم که این کار مسئله پیچیده و دشواری است.

استینیتز با موضع گیری در قبال محموله تسلیحات شیمیایی سوریه افزود: اسرائیل حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از انتقال این تسلیحات به دست تروریست ها یا حزب الله به کار می گیرد.

بعد از وزیر امور استراتژیک اسرائیل، مایکل اورن، سفیر اسرائیل در واشنگتن نیز با تاکید بر اینکه اسرائیل آمریکا را برای دخالت نظامی در سوریه تحت فشار قرار نداده است، گفت: این اخبار به طور قطع اشتباه هستند.

وی افزود: ما درباره اقدام علیه سوریه، نه به آمریکا پیشنهاد داده ایم، نه آن را تحت فشار قرار داده ایم و نه حتی واشنگتن را به این کار ترغیب کرده ایم البته جز در یک مورد و آن اینکه اگر آمریکا خواست سلاح های کشنده در اختیار شورشیان قرار دهد، از واشنگتن می خواهیم، دریافت کنندگان این کمک ها را به دقت تحت نظر قرار گیرند چراکه ما تجربه بدی از این موضوع داریم.

مایکل اورن با بیان این موضوع افزود: فکر می کنم حائز اهمیت باشد که اشاره کنیم خط قرمز اسرائیل متفاوت از خط قرمز آمریکاست.

به نوشته این روزنامه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود خط قرمز تل آویو هر گونه تلاش سوریه برای انتقال تسلیحات شیمیایی یا سایر تسلیحات چالشی به حزب الله است. این خط قرمز ماست.

اورن نیز با اشاره به اینکه تسلیحات شیمیایی سوریه بسیار پیچیده هستند، گفت: همه آنچه ما می خواهیم این است که اگر قرار شد سلاحی در اختیار شورشیان قرار بگیرد، کسانی که آنها را دریافت می کنند باید به دقت تحت نظر قرار گیرند.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا


نظر شما :