6 ماه پس از توافقنامه علمی ایران و کره شمالی

زنگ خطرها در آمریکا به صدا در آمد

۱۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۹۱۳۷۷۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
به ادعای وال استریت ژورنال، این توافقنامه در ماه سپتامبر امضاء شده و بسیار مشابه آن چیزی است که در سال 2002 بین پیونگ یانگ و دمشق پا گرفت و در نهایت ساخت راکتور هسته ای تولید پلوتونیوم در شرق سوریه را رقم زد.
زنگ خطرها در آمریکا به صدا در آمد

دیپلماسی ایرانی: هر چند 6 ماه از امضاء توافقنامه  همکاری علمی بین ایران و کره شمالی سپری می شود، مقامات آمریکایی به تازگی در خصوص این پیمان که بین مقامات تهران و پیونگ یانگ امضاء شده، ابراز نگرانی کرده و معتقدند این روند می تواند به پیشرفت برنامه های موشکی و هسته ای دو کشور منتهی شود.

به گزارش وال استریت ژورنال، این توافقنامه در ماه سپتامبر امضاء شده  و بسیار مشابه آن چیزی است که در سال 2002 بین پیونگ یانگ و دمشق پا گرفت و در نهایت ساخت راکتور هسته ای تولید پلوتونیوم در شرق سوریه را رقم زد. اولی هاینونن، از مقامات سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید، متن دو قرار داد نیز بسیار شبیه به هم است.

مقامات آمریکایی می گویند، از آنجایی که تهران به تولید اورانیوم غنی شده برای بمب هسته ای نزدیک تر شده است، آمریکا توجه بیشتری را به قرار دادی که اخیرا بین تهران و پیونگ یانگ منعقد شده، معطوف کرده است. واشینگتن از این موضوع ابراز نگرانی می کند که این دو متحد نظامی از توافقنامه برای افزایش توانایی های هسته ای خود استفاده کنند. این در حالی است که به گفته مقامات آمریکا یی و سازمان ملل دو کشور هم اکنون نیز در توسعه سیستم های موشکی همکاری نزدیکی داشته اند.

یک مقام آمریکایی در این زمینه اظهار داشت: هرگونه همکاری علمی بین ایران و کره شمالی می تواند نگرانی های آمریکا را تقویت کند و به همین دلیل واشینگتن این همکاری ها را به دقت زیر نظر دارد.

این در حالی است که پیونگ یانگ در سال جاری میلادی سومین آزمایش هسته ای خود را با موفقیت انجام داد و توانست یک موشک دو برد را برای نخسیتن بار به فضا بفرستد. این آزمایش در شرایطی انجام شد که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه های تحریمی متعددی را علیه کره شمالی اعمال می کند.

گزارش ها حاکی از آن است که توافقنامه اخیر بین تهران و پیونگ یانگ زمانی امضاء شد که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران با کیم یونگ نم، مقام شماره 2 کره شمالی ملاقات کرد. کیم همان مقامی بود که در سال 2002 نیز در راس هیاتی به سوریه سفر کرد و قراردادی مشابه را امضاء کرد.

مقامات آمریکایی و اروپایی در حال حاضر از این موضوع ابراز نگرانی می کنند که در جریان امضاء قرارداد اخیر فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز حضور داشته است که باوجود قرارگرفتن نامش در فهرست تحریم ها، همچنان به سفرهای خارجی خود ادامه می دهد.

در گزارش رسانه های ایرانی به توافقنامه همکاری اخیر به عنوان گامی در جهت توسعه تکنولوژی های هسته ای اشاره نشده است. اما در این قرارداد، دو طرف مجازند دانشمندان خود را مبادله کنند یا اینکه زمینه دسترسی طرف مقابل به اطلاعات تکنولوژی و انرژی را فراهم کنند.

این در شرایطی است که رهبران ایران تاکید دارند که تهران و پیونگ یانگ با دشمن مشترکی مواجه هستند ، چرا که استکبار کشورهای مستقل را بر نمی تابد.

سابقه همکاری نظامی ایران و کره شمالی به جنگ هشت ساله ایران و عراق باز می گردد. زمانی که در دهه 1980، پیونگ یانگ با وجود تحریم ها، به ایران سلاح فروخت.

از آن پس، کره شمالی به عنوان منبع تامین قطعات موشک برای ایران معرفی شد و مقامات آمریکایی و اروپایی ادعا می کنند ایران طراحی موشک برد متوسط شهاب 3 را با توجه به ساختار موشک نودونگ کره شمالی انجام داده است. آنها همچنین ادعا می کنند که کره شمالی می تواند تکنولوژی های هسته ای خود را نیز در اختیار ایران قرار دهد.

بنا بر گزارش وال استریت ژورنال، کره شمالی می تواند طیف وسیعی از تکنولوژی هاس هسته ای ، شامل سانتریفوژها و اورانیوم غنی شده را به ایران بدهد. از سوی دیگر گفته می شود که کره شمالی در تولید تکتولوژی ها به منظور نصب کلاهک هسته ای بر روی موشک ها، پیشرفت های زیادی داشته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: کره شمالی


نظر شما :