ایران و عراق در فینال انتخاب دبیرکلی اوپک

۲۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۶ کد : ۱۹۱۲۷۰۱ سرخط اخبار
با انصراف نماینده عربستان و در صورت عدم معرفی نامزد جدیدی از سوی این کشور فینال انتخاب دبیرکل اوپک در شرایط پیچیده ای بین ایران و عراق برگزار می شود.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، پس از به توافق نرسیدن وزرای اوپک برای انتخاب دبیرکل این سازمان مهم اقتصادی کشورهای در حال توسعه در آذرماه، تحولات زیادی در مسیر انتخاب دبیر کل اتفاق افتاده که آخرین آنها انتشار خبر انصراف مجید المنیف کاندیدای عربستان برای تصدی پست مهم دبیرکلی اوپک است.
 
محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک در گفت وگو با فارس با بیان اینکه کمیته ای برای تدوین شاخص های دبیر کل اوپک تشکیل شده است تا پس از استخراج این شاخص ها را به تأیید وزرا برساند، تصریح کرد: شاخص های قبلی مورد توافق وزرای اوپک قرار نگرفت و قرار شد دوباره شاخص هایی استخراج و در اجلاس وزرای بعدی در اواخر ماه می به تصویب برسد.
 
وی با تاکید بر اینکه پس از آن کاندیداها را بر اساس شاخص های مورد تأیید وزرا ارزیابی می کنند، افزود: دستور کار اصلی جلسه بعدی وزرا تأیید و توافق بر سر شاخص ها است و در جلسه پاییز آینده انتخاب قطعی دبیر کل اوپک انجام خواهد شد.
 
خطیبی اضافه کرد: آقای عبدالله البدری دبیرکل فعلی اوپک سمت دبیر کلی را تا یک سال آینده بر عهده خواهد داشت.
 
به گزارش فارس به تازگی شبکه خبری بلومبرگ از انصراف مجید المنیف، نامزد عربستانی دبیر کلی اوپک خبر داده است.
 
گفته می شود ماجد المنیف پس از انتصاب به عنوان دبیر کل شورای عالی اقتصاد و عربستان از نامزدی دبیر کلی اوپک استعفا داده است.
 
هنوز مشخص نشده است عربستان نامزد دیگری برای تصدی دبیر کلی اوپک معرفی می کند یا نه. کارشناسان معتقدند هدف عربستان از معرفی کاندیدا گرفتن این پست نبوده است، چرا که یک فرد درجه یک را برای تصدی دبیرکلی معرفی نکرده است.
 
بیش از این نیز کاندیدای اکوادوری دبیر کلی اوپک یعنی ویلسون پاستور موریس وزیر نفت این کشور از نامزدی تصدی دبیر کلی اوپک انصراف داده بود.
 
بر این اساس در حال حاضر تنها ایران و عراق برای تصدی پست مهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک باقی مانده اند.
 
سمیر غضبان وزیر اسبق نفت و مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت عراق و غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت ایران نامزدهای باقیمانده برای تصدی دبیر کلی اوپک هستند.
 
پیش از این فریدون برکشلی، طولانی ترین رئیس امور اوپک ایران در گفت وگویی با فارس  ضمن تشریح زوایایی پنهان درباره انتخاب دبیرکل اوپک، نوذری را بهترین گزینه برای تصدی پست دبیرکلی اوپک معرفی کرده اما شانس نامزد عراق را برای نشستن بر صندلی دبیرکلی بیشتر دانسته بود.
 
برکشلی که بیشترین سابقه حضور در نشست های اوپک را در کارنامه دارد معتقد است دبیرخانه اوپک به رهبری ژنرال سابق سرهنگ قذافی یعنی البدری لیبیایی آمادگی لازم را برای مواجهه با چالش های جدید جهانی انرژی ندارد و تا کنون تنها به رونویسی از گزارش های انرژی کشورهای صنعتی و مصرف کننده درباره بازار نفت پرداخته است.
 
تقریبا برای همه این مساله واضح است که انتخاب دبیرکل اوپک بیش از استخراج شاخص ها به توافق های پشت پرده و مصالحه بین اعضا وابسته است.
 
برکشلی درباره سازوکار چنین مصالحه هایی می گوید: در این مصالحه ها احتمالا امتیازاتی داده و گرفته می شود. به نظر من اگر عربستان در جریان این مصالحه ها بخواهد به عراق رای دهد، از عراق امتیازات زیادی خواهد گرفت. از جمله این امتیازات آن خواهد بود که عراق، نباید ایران را زیاد در اوپک به بازی بگیرد.
 
وی معتقد است: «اما اگر ما بخواهیم در انتها به مصالحه ای دست بزنیم که دیگری برنده آن باشد آنچه که ما می خواهیم به دست بیاوریم مهم است.ما باید حداقل نفر دوم دبیرخانه را باید در اختیار بگیریم، این پست در حال حاضر در اختیار فردی کویتی است. یعنی اگر بخواهیم به مصالحه ای تن بدهیم خواسته حداقلی ما باید آن باشد که ما خواهان به دست آوردن پست نفر دوم دبیرخانه اوپک باشیم. ما در واقع مدعی آن هستیم که دبیر کلی از آن ما است. حالا طی 30 سال گذشته ما این پست را به دست نیاورده ایم اما در شرایط حداقلی اگر بخواهیم مصالحه کنیم باید بتوانیم سمت نفر دوم دبیرخانه را از آن خود کنیم.
 
به گفته برکشلی این هدفگذاری می تواند برای ما یک چارچوب مصالحه قابل قبول را تبیین کند. اگر ما نتوانیم این خواسته حداقلی را به دست آوریم این مصالحه ای نخواهد بود که ما در آن برگ برنده ای داشته باشیم.
 
با انصراف نماینده عربستان و در صورت عدم معرفی نامزد جدیدی از سوی این کشور فینال انتخاب دبیرکل اوپک در شرایط پیچیده ای بین ایران و عراق برگزار می شود. فینالی که شاید بتوان شانس ایران را در آن اندکی بیش از گذشته ارزیابی کرد.

کلید واژه ها: اوپک انتخاب دبیرکل اوپک


نظر شما :