پنجره دیپلماتیک در قبال مسئله هسته‌ای ایران در حال بسته شدن است

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۹۱۲۴۰۳ سرخط اخبار

معاون رئیس جمهور آمریکا در گفت وگوی اختصاصی با یک روزنامه فرانسوی، بار دیگر با تهدید ایران به تحریم، مدعی شد که پنجره دیپلماتیک برای حل مسئله هسته ای ایران در حال بسته شدن است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جو بایدن» معاون اول رئیس جمهور آمریکا در سفر به پاریس در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه فرانسوی «فیگارو» در پاسخ به این پرسش که "دولت باراک اوباما گفته است همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا مانع ادامه فعالیت هسته ای ایران شود. تاکنون چه تلاشی در این زمینه صورت نگرفته است؟" اعلام کرد: «توپ در زمین ایران است. در خصوص آنچه به ما مربوط می شود، ما برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک در راستای رفع نگرانی های جامعه بین الملل در خصوص برنامه هسته ای ایران، تلاش های واقعی کرده ایم و همچنان به این تلاش ها ادامه خواهیم داد اما پنجره دیپلماتیک در حال بسته شدن است.»

وی افزود: «ایران باید به طور جدی و با نیت خوب به مذاکره با گروه 1+5 بپردازد. گروه 1+5 از ماه دسامبر گذشته زمان ها و مکان هایی را برای گفت وگو پیشنهاد داده است اما ایران دائما برای به دست آوردن زمان شروط جدیدی را مطرح می کند.»

معاون رئیس جمهور آمریکا در ادامه خاطرنشان کرد: «تا به این مرحله هیچ توافقی بر سر دور بعدی مذاکرات حاصل نشده و تماس ها همچنان ادامه دارد. ایران نپذیرفت که طی روزهای 28 و 29 ژانویه برای مذاکره به استانبول برود و گروه 1+5 نیز تاریخ های جدیدی را برای ماه فوریه پیشنهاد کرده است. گروه [1+5] متحد و منسجم است و ما از فرانسه به دلیل رهبری و اداره قابل توجهش تشکر می کنیم.»

بایدن افزود: «ما به تلاش های خود برای برنامه ریزی بی درنگ مذاکرات جدید بمنظور رفع نگرانی های جامعه بین الملل در خصوص برنامه هسته ای ایران ادامه خواهیم داد؛ اما این مقامات ایرانی هستند که باید مسئولیت پایبندی به الزامات بین المللی خود را بر عهده گیرند. در غیر اینصورت همچنان تحت تحریم های فلج کننده و فشار فزاینده قرار خواهند گرفت.»

معاون رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: «باراک اوباما به طور شفاف اعلام کرده که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد کرد و ما برای جلوگیری از وقوع این اتفاق هر کاری لازم باشد انجام می دهیم اما برای موفقیت دیپلماسی هنوز زمان و فضا وجود دارد.»


نظر شما :