لاوروف: هیچ گاه از سوریه حمایت نکرده‌ایم

۰۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۹۱۲۱۵۰ سرخط اخبار

 سرگئی لاوروف از دیپلمات های خارجی خواست پیش از اظهار نظر در خصوص موضع مسکو در قبال دمشق فکر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دیدیر ریندرس، همتای بلژیکی اش اظهار کرد: اخیرا ما به شهروندان روسی مقیم سوریه که بیشترشان زن بودند بنا به خواست خود آنها کمک کردیم که با هواپیماهای وزارت امور اضطراری روسیه به کشورشان بازگردند و بعد از این اقدام اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را شنیدیم که گفته بود این اقدام نشانگر ناامیدی روسیه از نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بوده و مسکو حمایت خود را از دمشق متوقف ساخته است.

وی در ادامه افزود: ما هرگز علاقه ای به این نظام نداشتیم و هیچ گاه از آن حمایت نکردیم و تمام اقدامات روسیه با هدف اجرای بندهای معاهده ژنو از جمله توافقات برای تشکیل دولت انتقالی بوده است که تمام این مسائل به تمایل مسکو برای برقراری ثبات در کشورها تاکید دارد.

لاوروف خاطرنشان کرد: این همان موضع ماست. ما در این اوضاع از کسی حمایت نمی کنیم، امیدوارم که دیپلمات ها در کشورهای دیگر با دقت بیشتری به رخدادهای سوریه در سایه اقدامات روسیه بنگرند.

وی اعلام داشت: مسوولان خارجی باید از واقعیت دردناک سوریه آگاه باشند و در راستای اجرای معاهده ژنو عمل کنند.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: امیدوارم که آمریکا ضرورت انجام هر اقدامی برای اجرای معاهده ژنو را درک کند، زمانی که جان کری، وزیر امور خارجه آینده آمریکا از لزوم کمک های روسیه سخن گفت، من می گویم که ما در تلاشیم تا کمک هایی را ارائه دهیم و به برقراری ثبات کمک کنیم.

لاوروف تصریح کرد: ما به شخصه در کنار کوفی عنان، فرستاده سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نشست ژنو را در 30 ژوئن برگزار و در چارچوب مذاکرات هشت ساعته درباره معاهده ژنو توافق حاصل کردیم.

وی خاطرنشان کرد که عدم اجرای بندهای معاهده ژنو برای وی تاکنون همچون "معمایی" باقی مانده است.

لاوروف گفت: در حالی که بیشتر شرکت کنندگان در ژنو فقط با مخالفان و به صورت یک جانبه همکاری می کنند، ما با دولت و با گروه های مخالف به صورت یکسان فعالیت می کنیم.

وی از دولت و مخالفان خواست تا مذاکرات را با هدف بررسی مساله تشکیل دولت انتقالی آغاز کنند.

روزنامه عبری زبان معاریو نیز نوشت که بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی "یعقوب عمیدرور"، رایزن امنیت ملی این رژیم را به مسکو اعزام کرد تا با مسوولان روس به بررسی مساله سالح های شیمیایی سوریه بپردازد.

روزنامه مذکور گزارش داد: عمیدرور با سرگئی لاوروف و نیکولاس بتروشف، رایزن امنیت ملی این کشور دیدار خواهد کرد تا از آنها بخواهد مانع از افتادن سلاح های شیمیایی سوریه به دست سازمان های تروریستی شوند.

 

کلید واژه ها: روسیه سوریه ژنو معاهده ژنو معاهده مسکو


نظر شما :