سناریوهای اسرائیل برای حمله به ایران بی‌فایده است

۲۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۳ کد : ۱۹۱۱۴۹۷ سرخط اخبار

شاه اردن در گفت وگو با یک روزنامه فرانسوی با اشاره به مسائل مهم خاورمیانه و تحولات داخلی اردن تأکید کرد سناریوهای متعدد تل آویو برای حمله به ایران بی فایده است.

به گزارش خبرگزاری فارس ، در بیانیه ای که از سوی دیوان پادشاهی اردن منتشر شد «عبدالله دوم» در گفت وگو با روزنامه «نوول آبزرواتور» فرانسه گفت که کشورش «بهار عربی» را پذیرفته و به رسمیت شناخته است و بر لزوم انتقال صلح آمیز قدرت در سوریه تأکید کرد.

شاه اردن افزود که کشورش شاهد اصلاحات سیاسی بی سابقه ای در همه زمینه ها بوده است که شامل تعدیل در یک سوم قانون اساسی و ایجاد سازمان های جدید مثل هیئت مستقل انتخابات، دادگاه قانون گذاری، موسسه های نظارتی قوی و تضمین استقلال قوه قضائیه است.

وی همچنین تأکید کرد که کشورش به زودی شاهد انتخابات پارلمانی خواهد بود که در ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد و اردنی ها برای اولین بار به سوی صندوق های رأی خواهند رفت و نه تنها پارلمان این کشور بلکه دولت را نیز انتخاب خواهند کرد و این مسأله در واقع نیازمند پیشرفت سیاسی پارلمان و احزاب سیاسی است.

عبدالله دوم گفت: گروه های معارض در اردن می خواهند در فرایند تشکیل حکومت شرکت کنند و نقش نظارتی بر دولت داشته باشند و این مسأله باید مثل همه حکومت های پارلمانی عملی شود و معارضان باید حکومت در سایه باشند.

انتقال قدرت در سوریه باید به صورت مسالمت آمیز صورت بگیرد

وی در مورد بحران سوریه نیز تصریح کرد: انتقال قدرت در سوریه باید به صورت مسالمت آمیز صورت بگیرد و به این ترتیب فرصت های موجود برای سوء استفاده گروه های تندرو از بین برود و همه گروه های جامعه سوری باید احساس کنند که نقشی در آینده کشور خود دارند و بدانند که فروپاشی داخلی سوری به صورت مستقیم بر همه منطقه تأثیر خواهد داشت و منجر به بروز جنگ هایی می شود که تا نسل ها ادامه پیدا کند.

عبدالله دوم همچنین نگرانی خود را نسبت به افزایش قدرت گروه های اسلام گرا اعلام کرد و در اشاره ای روشن به قدرت گرفتن گروه اخوان المسلمین در مصر و تونس و مغرب افزود: وقتی حقوق زنان کاهش می یابد و اقلیت های مذهبی احساس ناامنی می کنند و جمع گرایی کاهش پیدا می کند نمی توان اسم این وضعیت را دموکراسی گذاشت.

در همین زمینه «عبدالله نسور» نخست وزیر اردن پیشتر گفته بود که برخی رهبران اخوان المسلمین تلاش می کنند صلاحیت های شاه اردن را کاهش دهند و برای نخستین بار «زکی بنی رشید» معاون ناظر کل گروه اخوان اردن در واکنش به سخنان نسور گفت: سخنان نسور تنها برای تحریک اخوان گفته شده است و ما نیاز به گواهی «رفتار نیکو» از سوی نخست وزیر نداریم و ادامه تحریک ها علیه اخوان راه به جایی نخواهد برد.

نتانیاهو حرف و عملش یکی نیست

شاه اردن در ادامه این مصاحبه همچنین در مورد وضعیت پرونده فلسطین و تهدیدهای اسرائیل علیه ایران افزود: وقتی پای سخنان نتانیاهو می نشینم احساس می کنم او می داند که برای پیشبرد پرونده فلسطین و اسرائیل چه چیزی لازم است ولی رفتار او با گفتارش یکی نیست و این مسأله ای است که دیگران نیز می بینند و احساس می کنند و انتخابات آتی اسرائیل فرصتی مناسب برای به نتیجه رسیدن این مسأله است.

عبدالله با اشاره به تصمیم برخی سیاست مداران اسرائیلی برای حمله به ایران تأکید کرد که ممکن است شاهد تهدیدهای جدیدی بعد از انتخابات علیه ایران از سوی تل آویو باشیم اما با توجه به تجربه نظامی خود، شک دارم که سناریوهای متنوع اسرائیل برای حمله به ایران فایده ای داشته باشد و به عنوان یکی از رهبران منطقه می توانم بگویم که منطقه نیاز به جنگ دیگری ندارد و امیدوارم مردم اسرائیل این مسأله را درک کنند، زیرا موضع اردن نیز در این مورد کاملا روشن است و باید سختکوشانه به سوی خاورمیانه ای بدون سلاح کشتار جمعی حرکت کنیم زیرا این تنها راه ممکن برای پایان دادن به تندرویی و خشونت و رقابت تسلیحاتی در همه منطقه است.

کلید واژه ها: اردن


نظر شما :