ایران، آقای نخست وزیر را به منطقه کشاند؟

۱۵ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۰۸۷۰۰ سرخط اخبار

خبرآنلاین: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به منطقه خلیج فارس و خاورمیانه می آید. سفری سه روزه با اهداف کاملا دیپلماتیک و البته اقتصادی.در حالی که نشریه ایندیپندنت 72 ساعت پیش از احتمال استقرار نظامی انگلیس در امارات متحده عربی سخن گفته بود اکنون مرد خانه شماره 10 داونینگ استریت به منطقه می آید تا با متحدان عرب خود در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه اتحادی جدید را رسمی کند.

به گزارش kippreport به نقل از رویترز، فروش سیستم موسوم به BAE و ساخت جت های جنگی برای کشورهای مقصد آقای نخست وزیر در راس دستورالعمل های این سفر سه روزه قرار دارد. روز دوشنبه حاکمان امارات میزبان کامرون هستند. سه شنبه آل سعود در عربستان پذیرایی از هیات انگلیسی را بر عهده خواهند داشت. پس از عربستان هم نوبت به کشور دیگری می رسد که نام آن هنوز از سوی وزارت امور خارجه انگلیس اعلام نشده است. این سفر را بسیاری از تحلیل گران حرکتی در راستای رونق بخشیدن به بازار تسلیحات انگلیس می دانند. اقتصادی که روزهای سخت سربالایی را تجربه می کند به شوکی از جانب کشورهای عربی مشتری تسلیحات انگلیسی نیازمند است تا شاید کمتر کمر خم کند. در امارات متحده عربی ، آقای نخست وزیر جت های جنگی موسوم به Typhoon را به وزرای دفاع و دیگر اعضای کابینه کشور مهمان معرفی خواهد کرد. گفته می شود که امارات پیش از این نیز نسبت به خرید 60 مورد هوایپما از انگلیس تمایل نشان داده بود. بحث در خصوص همکاری دو کشور در بحث دفاع مشترک هوایی نیز از جمله شعارهای کامرون در این سفر است.
به گفته دفتر دیوید کامرون، عربستان سعودی نیز نسبت به استقرار جت های Typhoon در خاک خود تمایل نشان داده است. در صورت انعقاد این قرارداد این میزان به تعداد 72 جتی که پیش از این آل سعود برای خرید آنها خیز برداشته بود اضافه خواهد شد.
بریتانیا روابط نظامی و استراتژیک تاریخی با کشورهای حومه خلیج فارس دارد. بسیاری از آنها در زمره متحدان منطقه ای لندن به حساب می آیند. مواجهه با تهدید مشترک ایران ، مقابله با فعالیت های تروریستی و تامین امنیت منابع نفتی از اصلی ترین اهداف این سفر سه روزه اعلام شده است. به گفته وزارت امور خارجه انگلیس، صادرات انگلیس به این منطقه از مرز 17 میلیارد پوند گذشته است. با اینهمه تحولات جهان عرب و خیزش های عمومی در کشورهایی که عمدتا دوست اروپا بودند مانند تونس و مصر، شیوخ نشسته در راس قدرت در کشورهای حاشیه خلیج فارس را به این فکر واداشته که آیا اروپایی ها هنگام افزایش اعتراض های عمومی در کشورهای متحد خود در منطقه ، منافع اقتصادی را ترجیح خواهند داد یا مانند آنچه در تونس برای بن علی رخ داد، شعارهای حقوق بشر و دموکراسی را بهانه خواهند کرد؟ گفتگو در خصوص تنش در سوریه و راهکارهای مشترک برای پایان دادن به این بحران نیز از جمله محورهای غیراقتصادی این سفر آقای نخست وزیر اعلام شده است. کامرون با بازگشت به لندن در روز چهارشنبه میزبان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پیش از نشست اتحادیه اروپا با محوریت مذاکره در خصوص بودجه قاره سبز خواهد بود


نظر شما :