درباره تهدید معارضان سوری

۱۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۹۰۷۷۲۵ سرخط اخبار

مهدی سنایی*

اعتماد : بحث گروگان ها یک موضوعی است که باعث تاسف است و اساسا گروگانگیری روشی غیرانسانی است. قتل و تهدید به کشتن گروگان های ایران هم که توسط گروه های معارض سوری مطرح شده نگرانی های زیادی را در این خصوص به وجود آورده است. به هر حال ما معتقدیم که حتی جنگ هم اصول متعارف خود را دارد و گروگانگیری یا تهدید گروگان ها از هیچ گروهی در هیچ کجا پذیرفته نیست. جمهوری اسلامی ایران هم به دلایل مختلف درباره گروگان هایی که توسط گروه های معارض سوری تهدید به قتل شده اند حساسیت دارد. دلیل آن هم این است که اولا این گروگان ها اتباع ایران هستند و دستگاه دیپلماسی کشور هم موظف است که از اتباع خود در سوریه محافظت کند، به ویژه که موقعیت گروه های معارض سوری به هر حال موقعیت روشن و مشخصی نیست. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که موضع جمهوری اسلامی درباره سوریه موضع مشخصی است و طرح خود را درباره آن دنبال می کند. همان طور که می دانیم کشور ما درباره سوریه معتقد به راه حلی منطقه یی است. نکته دیگری که لازم می دانم اشاره یی به آن داشته باشم اینکه افرادی که توسط معارضان سوری به گروگان گرفته شده اند زایر بوده اند، هرچند که الان گروه های معارض در تلاش هستند تا بگویند که این افراد برای مداخله در امور سوریه به این کشور اعزام شده اند اما چنین چیزی درست نیست. حالا ممکن است بعضی از آن افراد کارمند برخی دستگاه ها بوده اند اما به هرحال سفر آنها به سوریه یک سفر زیارتی بوده و ربطی به مداخله در امور آن کشور ندارد. توجه به این نکته نیز ضروری است که وضعیت سوریه وضعیت خاصی است و حتی مخالفان حکومت بشار، خودشان شامل گروه های کوچک و بزرگی هستند که چنانچه در خبرها می بینیم گاهی خودشان با یکدیگر به مبارزه می پردازند. بنابراین انتظار می رود دستگاه های دیپلماسی کاری کنند که زودتر منجر به آزادی هموطنانمان در سوریه شود. بدون تردید یکی از مهم ترین راهکارهایی که در این خصوص وجود دارد بهره گیری از برخی کشورهای منطقه نظیر قطر و ترکیه است که روی گروه های معارض سوری تاثیرگذار هستند. به هر حال طبیعی است که جمهوری اسلامی نوعی مسوولیت را برای کشورهای حامی معارضان سوری قائل باشد و این کشورها نیز باید بدانند که گروگانگیری و قتل گروگان ها چیزی نیست که به نفع کسی باشد و این مساله حتی منافع گروه های معارض را نیز تامین نخواهد کرد. در حال حاضر هم با برخی مقامات قطر رایزنی هایی صورت گرفته تا این کشور بتواند از نفوذ خود در گروه های معارض سوری استفاده کند و از جان و سلامتی شهروندان ایرانی حفاظت شود.

واقعیت این است که خواسته های گروه های معارض سوری خواسته های روشنی نیست و بی بهره از نوعی تحلیل سیاسی مشخص است. در واقع آنها از جمهوری اسلامی خواسته اند مانع حملات حکومت بشار اسد به گروه های تروریستی سوری شود که البته این درخواستی غیرمنطقی از جانب آنها است. به هر حال کشور ما همان طور که پیشتر هم اشاره کردم موضع مشخصی درباره سوریه دارد و در این خصوص به هیچ وجه با کشورهایی مانند قطر و ترکیه همنوا نیست. جمهوری اسلامی ایران همچنین دخالت کشورهای غربی در امور داخلی سوریه را اشتباه می داند و معتقد است بسیاری از آنچه در سوریه اتفاق می افتد حاصل برنامه ریزی است که توسط کشورهای دیگر انجام شده است. البته از سوی دیگر کشور ما معتقد به ضرورت اصلاحات در سوریه هست و مسوولیت تمامی تصمیمات و عملکرد دولت این کشور را نمی پذیرد. حتی شاید برخی روش های دولت سوریه نیز مورد پسند جمهوری اسلامی ایران نباشد. اما ایران در عین حال معتقد است که آنچه در سوریه در حال وقوع است بخشی از آن ریشه در مشکلات این کشور دارد و بخش دیگر آن فشاری است که از سوی کشورهای غربی با هدف فشار بر ایران و مقاومت در منطقه اعمال می شود.

در مجموع باید بگویم که خواسته معارضان سوری از ایران خواسته یی غیرمنطقی است اما آنها می توانند این خواسته را از ایران داشته باشند که وساطت کند و به نوعی راه گفت وگو میان آنها و حکومت سوریه را باز کند.

نکته یی که در پایان لازم می دانم به آن اشاره کنم اینکه ما باید تهدیدات گروه های معارض سوری درباره گروگان های ایرانی را جدی بگیریم و از تمام امکانات و ظرفیت های خود در منطقه برای آزادی اتباع ایرانی استفاده کنیم. در این خصوص می توان به نقش کشورهایی مانند قطر و ترکیه نیز امیدوار بود.

*نماینده مجلس


نظر شما :