وجود مواد منفجره در تجهیزات هسته ای ایران

زیمنس تکذیب کرد

۰۲ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۰۷۱۴۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
شرکت زیمنس این اتهام را در کرده و خاطرنشان کرد بخش هسته ای اش از زمان انقلاب اسلامی در ایران با جمهوری اسلامی همکاری نداشته است.
زیمنس تکذیب کرد

دیپلماسی ایرانی: ایران روز شنبه شرکت زیمنس آلمان را به جاسازی قطعات کوچک مواد منفجره در تجهیزاتی متهم کرد که جمهوری اسلامی برای برنامه های هسته ای اش خریداری کرده است. اتهامی که از سوی این شرکت آلمانی رد شد.

پیش از این علائدین بروجردی، عضو مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود کارشناسان امنیتی ایران این مواد منفجره را شناسایی کرده و پیش از انفجار آنها را خنثی کرده اند. به گفته وی مقامات بر این باورند که جاسازی مواد منفجره در تجهیزات به منظور آسیب زدن به تاسیسات غنی سازی ایران انجام شده است. بروجردی در تشریح نحوه عملکرد این مواد منفجره گفت: این مواد منفجره پس از نصب در جای مشخص، منفجر می شدند. اما هوش کارشناسان ایرانی موجب شد که مواد منفجره کشف شوند.

این در حالی است که شرکت زیمنس این اتهام را در کرده و خاطرنشان کرد بخش هسته ای اش از زمان انقلاب اسلامی در ایران با جمهوری اسلامی همکاری نداشته است. الکساندر موچز، سخنگوی زیمنس در مونیخ در این زمینه اظهار داشت: زیمنس اتهامات وارده را تکذیب کرده و تاکید دارد از زمان انقلاب اسلامی با ایران همکاری هسته ای نداشته است.

با این حال بروجردی که ریاست کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، زیمنس را به جاسازی مواد منفجره متهم کرده و خواستار توضیح این شرکت آلمانی شده بود.

گفتنی است پیش از این نیز برخی مقامات ایرانی اعلام کرده بودند تعدادی از کشور های اروپایی مشخص تجهیزات خراب را به ایران فروخته اند. به گفته این مقامات، این اقدام با اطلاع سرویس های جاسوسی آمریکا و دولت های این کشور های اروپایی انجام شده تا تجهیزات فروخته شده به جای کمک به برنامه های هسته ای ایران به آن آسیب وارد کند.

بخش دیگری از این برنامه نیز به ربودن دانشمندان هسته ای ایران، فروش تجهیزات معیوب و انتشار ویروس های رایانه ای منهدم کننده مانند استاکس نت مربوط می شود که در سال 2010 به برنامه های غنی سازی ایران آسیب زدند.

اظهارات بروجردی در مورد وجود مواد منفجره در تجهیزات هسته ای فروخته شده به ایران در حالی مطرح می شود که فریدون عباسی نیز هفته گذشته از دو انفجار در تاسیسات غنی سازی ایران خبر داده بود. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان سخنرانی در اجلاس سالیانه آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد، احتمالا تروریست ها به آژانس نفوذ کرده اند و از این طریق اطلاعات مربوط به برنامه های هسته ای ایران را به دست می آورند.

رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود نیز یادآور شد در صورت ادامه روند قرار گرفتن اطلاعات مربوط به برنامه های هسته ای ایران به تروریست ها از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی، تهران به همکاری خود با آژانس خاتمه می دهد. وی همچنین خاطرنشان کرد ایران حق دارد در صورت ادامه نقض قوانین به همکاری با آژانس پایان دهد.

موضوع خروج ایران از ان پی تی ( پیمان منع اشاعه هسته ای ) اخیرا از سوی برخی مقامات ایرانی مطرح می شود و مورد توجه رسانه های غربی نیز قرار گرفته است. تحلیلگران می گویند خروج ایران از ان پی تی پی پیامد های زیادی به همراه دارد که از جمله آنها می تواند به عدم دسترسی آژانس و بازرسان به تاسیسات هسته ای ایران اشاره کرد. به این ترتیب آمریکا و متحدانش نمی توانند درک صحیحی از روند برنامه های هسته ای ایران داشته باشند و تنها به اطلاعات جاسوسی و تصاویر ماهواره ای متکی خواهند شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مواد منفجره برنامه های هسته ای زیمنس تجهیزات بروجردی


نظر شما :