حمله امریکا به سوریه، ضعیف‌ترین گزینه ممکن

تلاویو از این وضعیت بسیار خشنود است

۱۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۳ کد : ۱۹۰۶۵۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیل انتظار دارد که در سوریه یک جنگ داخلی تمام عیار در بگیرد و حتی از وقوع آن حمایت می‌کند چرا که این مساله به اقتصاد سوریه به شدت آسیب می‌زند و این باعث می‌شود تا ارتش سوریه تضعیف شود.
تلاویو از این وضعیت بسیار خشنود است

دیپلماسی ایرانی: پروفسور زاکی شالوم، پژوهشگر مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در آخرین مطالعات خود که در وب سایت این مرکز منتشر کرده درباره آخرین مواضع اسرائیل و نگاه های آن نسبت به وضعیت جاری در سوریه نوشته است که اسرائیل از آن چه در سوریه می گذرد راضی است و جنگ داخلی در این کشور را به سود خود می داند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، به نقل از موسسه مطالعات عربی فلسطین در بیروت، وی در این گزارش می نویسد: یک مصلحت جوهری و اساسی برای خصومت با سوریه همانند لبنان، ترکیه و اردن برای اسرائیلی ها وجود دارد و آن ضعیف شدن سوریه است. اسرائیل انتظار دارد که در سوریه یک جنگ داخلی تمام عیار در بگیرد و حتی از وقوع آن حمایت می کند چرا که این مساله به اقتصاد سوریه به شدت آسیب می زند و این باعث می شود تا ارتش سوریه تضعیف شود.

شالوم همچنین درباره نگاه حقیقی ایالات متحده امریکا به اوضاع جاری در سوریه می نویسد: امریکا کاملا معتقد است که اوضاع جاری در سوریه خطری برای کشورها و حکومت های همسایه آن نیست و وقوع جنگ داخلی در آن به کشورهای همسایه سوریه سرایت نمی کند، برای همین امریکا احساس نمی کند که باید در وضعیت فعلی به سوریه حمله کند.

پروفسور شالوم همچنین درباره این که کاخ سفید اوباما با جنگ داخلی جاری در سوریه چگونه برخورد خواهد کرد، گفت: «در روزهای نخست که اعتراض ها در شهرهای محدودی در سوریه آغاز شد کاخ سفید در واشنگتن تردیدهای بسیاری برای تعامل با این موضوع داشت. برای همین دائما از رئیس جمهوری سوریه می خواست که اصلاحات دموکراتیک در کشورش انجام دهد. هنگامی که مشخص شد که اسد چندان توجهی به این توصیه ها نمی کند، سقف مطالبات شفاهی افزایش یافت تا این که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در 18 آگوست 2011 از پرزیدنت اسد خواست که از قدرت کنار برود. هم زمان فعالیت های دیپلماتیک علیه نظام حاکم بر سوریه نیز به شدت افزایش یافت و جامعه جهانی تلاش های بین المللی تازه ای را علیه نظام اسد به خصوص در بعد اقتصادی آغاز کرد. بنا به اسناد متعدد کاخ سفید در اتخاذ این سیاست ها با عربستان و ترکیه هماهنگ عمل می کرد با این هدف که به مخالفان پرزیدنت اسد کمک کند. همچنین اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که مردان سازمان امنیت امریکا در مرزهای سوریه – ترکیه مستقر شدند و به کمک های اطلاعاتی، ارسال سلاح و آموزش به مخالفان اسد پرداختند. با این حال در داخل امریکا افراد بسیاری هستند که از کاخ سفید می خواهند که فعالیت بیشتری در سوریه داشته باشد و حتی اقدام به حمله نظامی کند.»

وی تاکید می کند، با این حال تا پایان انتخابات ریاست جمهوری امریکا اوباما به هیچ وجه به سمت عملیات نظامی در سوریه حتی اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز آن نخواهد رفت. به خصوص این که به طور جدی این دیدگاه در درون کاخ سفید وجود دارد که جنگ داخلی جاری در سوریه باعث تضعیف سوریه خواهد شد و این به مصلحت امریکا خواهد بود. علاوه بر آن از آن جا که سوریه هم پیمان ایران است بنابراین تضعیف سوریه می تواند باعث تضعیف محور ایران – سوریه شود که این بسیار مطلوب ایالات متحده امریکا است. در عین حال سوریه به دشمنان بین المللی امریکا یعنی چین و روسیه بسیار نزدیک است و وضعیت جاری در آن باعث شده تا آنها به طور جدی در تنگنا قرار بگیرند و افق واقعا برای آنها مسدود شود و این چیزی است که امریکا از آن خشنود است و تداوم آن را پیگیری می کند.

شالوم درباره احتمال دخالت نظامی در سوریه نیز می گوید: «در حال حاضر تصمیم به دخالت نظامی ضعیف ترین تصمیمی است که دولتمردان امریکا ممکن است اتخاذ کنند، چرا که خوب می دانند که چنین دخالتی باعث می شود تا امریکا وارد یک درگیری بسیار خونین و سخت شود که نتایج آن قابل پیش بینی است، حداقل آن این است که عواقب خطرناکی بر اقتصاد امریکا و نتایج انتخابات آن خواهد گذاشت.»

شالوم درباره مخالفان اسد نیز می گوید: «نباید فراموش کنیم که آنها یک مجموعه یک پارچه و واحد نیستند برای همین بسیار سخت است که بتوان بر آنها مسلط شد و آنها را کنترل کرد و این احتمال وجود دارد که در صورتی که به قدرت برسند ترجیح بسیار دهند که انتقام بسیار سخت و خونینی از علوی ها بگیرند و این مساله ای نیست که امریکا بتواند مسئولیتش را با حمایت از مخالفان اسد بپذیرد. در نتیجه همه این مسائل باعث می شود که امریکا از دخالت در امور داخلی سوریه خودداری کند.»

در همین رابطه عاموس یدلین، رئیس سابق سازمان امنیت ارتش اسرائیل (امان)، مدعی شد که حمله به نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تنها راه برای توقف خشونت ها در سوریه است.

وی که به همین مناسبت یادداشتی را در روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشته است، همچنین اظهار عقیده می کند که غرب باید با هدف جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در سوریه به این کشور حمله نظامی کند و از اتخاذ تصمیم های ضعیف و سست بر سر سوریه خودداری کند.

این در حالی است که روزنامه عبری هاآرتص به نقل از ژنرال جیمز استافریدس، فرمانده ارشد نیروهای امریکایی اروپایی در ناتو می نویسد که امنیت اسرائیل در حال حاضر بهتر از هر زمانی است و وضعیت داخلی سوریه تا اندازه بسیاری بر بهبود وضعیت امنیت حکومت عبری اثر گذاشته است. هاآرتص می نویسد که استافریدس این اظهارات را در گزارشی که به یکی از کمیسیون های کنگره در بهار گذشته داده، گفته است.

استافریدس همچنین می گوید: اگر به تاریخ تاسیس اسرائیل بنگریم در می یابیم که تهدیدها علیه آن در سال های اخیر افزایش نیافته است و این رژیم اکنون در بهترین وضعیت امنیتی نسبت به سال های 1948، 1973 و 1976 یعنی سال های انتفاضه های اول و دوم به سر می برد. تلاویو در حال حاضر دو توافق نامه صلح با دو کشور از چهار کشور همسایه اش دارد و همسایه سومش سوریه نیز در وضعیت نا به سامان داخلی به سر می برد که نمی تواند تهدید نظامی ای علیه اسرائیل داشته باشد، تهدید چهارم نیز از ناحیه حزب الله در لبنان است که آخرین آن به جنگ سال 2006 باز می گردد که از آن زمان تا کنون رویارویی جدی ای میان آنها رخ نداده است.

وی همچنین تاکید می کند، اسرائیل در سال جاری 7 مانور نظامی مشترک با ایالات متحده انجام خواهد داد و این همه در حالی است که امریکا به تامین امنیت اسرائیل کاملا پایبند است. 

کلید واژه ها: جنگ داخلي سوريه سوريه و اسرائيل


نظر شما :