ترکیه شما را نمی خواهد آقایان

۲۶ مرداد ۱۳۹۱ | ۰۵:۲۵ کد : ۱۹۰۵۵۵۳ سرخط اخبار

خبرآنلاین: ترک ها دیگر علاقه ای به الحاق به اتحادیه اروپا ندارند. این جمله تیتر مطلبی است که سایت آلمانی اشپیگل بر روی خروجی خود قرار داده است. نویسنده این مطلب برای اشپیگل از آب و هوای خوش اقتصادی حاکم بر ترکیه در روزهای بحران سیاه در قاره سبز می نویسد: با یک روزنامه فروش ترک که در میدانی در مرکز استانبول کیوسک مطبوعاتی دارد دیدار داشتم . او در پاسخ به سوال من در خصوص وضعیت اقتصادی کشورش می گوید: همه چیز عالی است.
رونق اقتصادی به ترکیه بازگشته است. کشوری که سال گذشته با رشد اقتصادی 8 و نیم درصدی رتبه دوم درجهان را به خود اختصاص داد، هر روز بیشتر و بهتر از دیروز پیشرفت می کند. این کشور جمعیت جوانی دارد و فرهنگ مصرف بهینه نیز در میان شهروندان آن رشد فاحشی داشته است. زمانی که نویسنده از آقای روزنامه فروش در خصوص آرزوی دیرینه ترک ها برای الحاق به اتحادیه اروپا سوال می کند، وی می گوید: این الحاق دیگر آرزوی ما ترک ها نیست. نمی خواهیم خود را به کسی وابسته کنیم. وقتی روی پاهای خود می ایستیم قوی تر هم هستیم.
در سال 2004 میلادی نظرسنجی در ترکیه انجام شد که بر اساس آن 75 درصد از ترک ها خواهان الحاق کشور خود به اتحادیه اروپا بودند. اکنون این رقم به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است. یک تحلیل گر مسائل خاورمیانه در این خصوص می گوید: میل عمومی به الحاق به اتحادیه اروپا در میان ترک ها کاهش شدیدی یافته است. بحران یورو به گونه ای پیش رفت که ترک ها را از اتحادیه اروپا ترساند.
بیش از نیم قرن انتظار ترک ها برای عضویت در خانواده اروپایی ها اندک اندک به پایان خود نزدیک می شود.اکنون ترک ها اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیافته اند. دولت در آنکارا تاکید می کند که الحاق به اتحادیه اروپا ایده آل آنها است اما قرار نیست به هرقیمتی به این ایده آل برسند.
با وجود تظاهرهای ترکیه به بی میلی به الحاق به اتحادیه اروپا، این کشور کاملا از بحران در امان نمانده است. ابتدای سال 2012 میلادی بود که رشد اقتصادی ترکیه رقم 3.2 رشد را نشان می داد. این رقم برای کشوری در حال توسعه اقتصادی چندان هم بد نبود. بحران اقتصادی در اروپا بر رشد اقتصادی ترک ها هم تاثیرات منفی خود را داشت . بیش از یک سوم صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا است. و قریب به 80 درصد سرمایه گذاری های خارجی در این کشور هم از جانب اروپا نشین ها است. با توجه به جایگاه اقتصادی جدید ترکیه در منطقه و سطح بین المللی شک و شبهه های اندکی در خصوص استقلال اقتصادی این کشور باقی مانده است. مدیر یک کارخانه ماشین سازی در ترکیه به دلیل پیوستگی اقتصاد کشورش با اروپا خود را نیمی اروپایی و نیمی ترک می خواند. وی در گفتگو با خبرنگار اشپیگل تاکید می کند که تجارت مستقیم و مداوم با اروپایی ها را بخشی از رسالت های روزانه خود قرار داده است. این کمپانی ها شاید به شکل غیرمستقیم اما به هرحال تحت تاثیر این تحریم ها قرار گرفته اند. از تعداد و تنوع کالاهای ترک در بازارهای اروپا کاسته شده و البته قدرت خرید ترک ها در قاره سبز را هم کاهش داده است. البته ترک ها منتظر بازارهای اروپا نمانده اند و بازارهای خود در خاورمیانه و آفریقا را یافته اند. البته نمی توان کتمان کرد که این بازارها با فرصت هایی که پیش از بحران یورو ترک ها در اروپا داشتند کاملا متفاوت است. بازارهای جدید ترکیه در خاورمیانه و افریقا هم از آن ثبات اولیه برخوردار نیست و هم غیرقابل پیش بینی است. ترک ها نمی توانند از خیر رابطه تجاری با غرب بگذرند اما همزمان باید نیم نگاه خود به دیگر مناطق را هم حفظ کنند.
جدا از مباحث اقتصادی در مسائل سیاسی نیز بحث وابستگی ترک ها به اروپاهایی از سالهای گذشته در میان بوده است. بسیاری از مردم واهمه این را دارند که اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ترکیه تنها در شرایطی ادامه پیدا کند که بحث عضویت این کشور در اروپا همچنان زنده باقی بماند.یک معلم ترک در گفتگو با اشپیگل به شرط عدم افشای نامش می گوید: من کاملا موافق ادامه تلاش های ترکیه برای الحاق به اروپا هستم چرا که در مباحثی مانند حقوق بشر، استانداردهای زندگی و آموزش ، پیشرفت های آنچنانی نداشته ایم.
حقیقت این است که با روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه، رجب طیب اردوغان در مسیر تبدیل کردن ترکیه به کشوری دموکراتیک گام برداشت اما پس از آخرین پیروزی این حزب در انتخابات در سال 2011 میلادی، امیدها برای اصلاحات به ناامیدی تبدیل شد. با وجود آنکه رجب طیب اردوغان تلاش می کند به دنبال تحولات جهان عرب، کشورش را الگویی برای کشورهایی که انقلاب را تجربه کردند و افکار اسلامی دارند بخواند اما در زندان های این کشور دانشجویان و کردها به اتهام های مختلف شب را روز می کنند. اکنون زمان آن فرارسیده است که اروپایی ها با ترکیه ای که اعتماد به نفس بالایی دارد، کنار بیایند.


نظر شما :