رایزنی وزیر خارجه با همتایان ترکیه و قطر

۱۶ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۹۰۵۱۷۰ سرخط اخبار

آرمان: 8صیاد ایرانی آزاد می شوند و 48زائر در سوریه گروگان گرفته می شوند و تکلیف آن 7 ایرانی که در لیبی گروگان گرفته شدند هنوز مشخص نیست. این روزها فضای روابط دیپلماتیک ایران با سایر کشورهای منطقه در مسیر همواری نیست. از یک سو، مسئولان عرصه دیپلماسی کشورمان خبر از رایزنی ها با کشورهایی می دهند که اتباع کشورمان در آنجا یا بازداشت هستند یا از سوی گروهی به گروگان گرفته شده اند و در سوی دیگر بازداشت شدگان کشورمان در عربستان اعدام می شوند یا خبری از آزادی گروگان ها در لیبی و سوریه نمی شود.

خبری از آزادی 48 زائر سوریه نیست

آخرین مورد مربوط به گروگان گرفته شدن 48 ایرانی در سوریه بود که در دمشق ربوده شدند. در این راستا اخبار ضد و نقیضی درباره آزادی این ربوده شدگان منتشر شد. خبرگزاری شینهوا ادعا کرد که 48زائر ایرانی ربوده شده در سوریه آزاد شدند. این خبرگزاری روز یکشنبه از دمشق گزارش داد که ربوده شدگان ایرانی که روز شنبه در مسیر فرودگاه دمشق از سوی گروه های مسلح سوری ربوده شده بودند، آزاد شدند. این خبرگزاری به هیچ منبعی در اعلام این خبر اشاره نکرد. در همین حال شبکه المیادین که مقر اصلی آن در لبنان است نیز این خبر را اعلام کرد. این اخبار در حالی است که منابع رسمی ایران و سوریه هنوز این خبر را تایید نکرده اند.

وعده وزرای خارجه ترکیه و قطر

در همین راستا، روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با وزیر خارجه ترکیه تلاش دولت ترکیه برای کمک به آزادی زائران ربوده شده ایرانی را خواستار شد. علی اکبر صالحی شنبه شب طی تماس تلفنی با احمد داووداوغلو وزیر خارجه ترکیه پیرامون تحولات سوریه و همچنین ربایش اتوبوس حامل زائرین ایرانی که به صورت انفرادی در سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) و به منظور زیارت مرقد مطهر حضرت زینب(س) به دمشق سفر کرده بودند گفت وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت وگوی تلفنی از دولت ترکیه خواست تمامی تلاش های خود را برای کمک به آزادی زائرین ربوده شده ایرانی به عمل آورد. وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این تماس تلفنی قول داد ضمن بررسی این موضوع در اسرع وقت همچون گذشته نهایت تلاش خود را به کار گیرد. صالحی شنبه شب همچنین در تماس تلفنی با نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر پیرامون تحولات منطقه و از جمله سوریه گفت وگو کرد. وی در این گفت وگوی تلفنی از دولت قطر خواست تمامی تلاش های خود را در این خصوص برای کمک به آزادی زائرین ربوده شده ایرانی در سوریه به عمل آورد. شیخ حمدبن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر نیز در این تماس تلفنی قول داد ضمن بررسی این موضوع، در اسرع وقت نهایت تلاش خود را به کار گیرد.

نمایش تصاویر گروگان ها در «العربیه»

شبکه تلویزیونی العربیه وابسته به عربستان سعودی تصاویری ویدئویی که ادعا می شود 48زائر ایرانی ربوده شده در شهر دمشق پایتخت سوریه هستند را پخش کرد. پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم با اعلام این خبر گزارش داد: در این نوار ویدئویی که از شبکه العربیه پخش شد، یکی از افراد مسلح وابسته به گروه موسوم به «ارتش آزاد» سوریه در حال ایستاده نشان داده شد؛ درحالی که زائران ایرانی پشت سر او روی زمین نشسته بودند. افراد مسلح سپس تعدادی کارت شناسایی را که به گفته خودشان متعلق به ایرانی های ربوده شده بود، نمایش دادند. یکی از اعضای گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در این نوار ویدئویی گفت: «تیپ البراء از نیروهای جدا شده از ارتش سوریه، این ایرانی ها را بازداشت کرده اند».

ابهام در آزادی گروگان ها در لیبی

از سوی دیگر هنوز وضعیت 7گروگان در لیبی مشخص نیست. قرار بود که این گروگان ها روز پنجشنبه یا جمعه آزاد شوند که خبری از آزادی آنها نشد و مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان بارها برای آزادی این ربوده شدگان با مقامات لیبی وارد مذاکره شدند. سفیر ایران در طرابلس روز گذشته با بیان اینکه هر لحظه منتظر آزادی اتباع کشورمان هستیم، گفت: رایزنی ها درمورد آزادی اتباع کشورمان در طرابلس ادامه دارد. حسین اکبری خاطرنشان کرد: جریان هایی در لیبی هستند که اقداماتشان الزاما مورد تایید حکومت این کشور نیست. وی درمورد انتشار اخباری مبنی بر بازجویی ربایندگان از این هفت ایرانی درباره ترویج تشیع در لیبی گفت: در این شرایط اخبار متفاوت و گاه کذبی از سوی گروه های مختلف منتشر می شود. این ایرانیان فعال در هلال احمر کشورمان برای انجام فعالیت های انسان دوستانه به طرابلس سفر کرده اند. وی با بیان اینکه امدادگران ربوده شده کشورمان در سلامت کامل هستند، تاکید کرد: سفارت ایران به طور جد پیگیر آزادی این افراد است و با قول هایی که به ما داده اند هر لحظه منتظر آزادی اتباع کشورمان هستیم.

8 صیاد ایرانی در قطر آزاد شدند

اما روز گذشته خبر خوبی هم در سایت ها منتشر شد که خبر آزادی 8صیاد ایرانی از زندان های قطر بود. عبدالله سهرابی، سفیر کشورمان در قطر گفت: این صیادان از اهالی شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان بودند که برای صید غیرمجاز از 25 اردیبهشت ماه در بازداشت بودند. وی ادامه داد: این اتباع کشورمان پس از آزادی به کشور بازگشتند و چهارشنبه با یک فروند لنج ماهیگیری دوحه را به مقصد بندر لنگه ترک کردند. سفیر کشورمان در دوحه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری 25 نفر از ایرانیان زندانی در قطر آزاد شده اند با تشکر از مقامات استانی، انتظامی و امنیتی استان های حاشیه جنوب خلیج فارس درخواست کرد که تدابیر لازم برای حفظ و مراقبت از جان و اموال ایرانیان و اتخاذ شرایط ویژه برای صیادان عزیز را در نظر بگیرند.


نظر شما :