تدارک ویژه برای ضیافت «نم» در تهران

۱۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۰۵۱۲۵ سرخط اخبار

آرمان- رضا رئیسی: تهران تا چند روز دیگر میهمانان ویژه و بلند پایه ای از بیش از 118 کشور جهان خواهد داشت. خیابان های پایتخت یکبار دیگر در قرق ماشین های شیشه دودی پلاک دیپلماتیک و گارد حفاظتی آنها خواهد بود و خاطرات اجلاس سران کنفرانس اسلامی این بار در ابعاد بزرگ تر و در موقعیت بسی حساس تر دوباره تکرار خواهد شد. دهه اول شهریور ماه چهره خیابان های پایتخت رنگ عوض خواهد کرد و این بار تهران نه قلب تپنده ایران که در کانون توجه رسانه های جهانی خواهد بود، قرار است تا چند روز دیگر بزرگترین اجلاس بین المللی که میزبانی ایران را بر تارک خود دارد یعنی اجلاس سران جنبش عدم تعهد به میزبانی کلانشهر تهران برگزار شود. پس از این اجلاس چند روزه جمهوری اسلامی ایران ریاست این مجموعه را به مدت سه سال برعهده خواهد داشت. از آنجا که این اجلاس همزمان با گسترده ترین فشارهای غرب و حامیان منطقه ای آن برگزار می شود به مثابه برگ برنده در عرصه معادلات دیپلماتیک و فرصتی شگرف است و می تواند نقطه عزیمتی برای به بن بست رساندن طرح های تخاصمی و انزوا افزایی باشد که غرب برای ایران تدارک دیده است. حضور سران و مقامات عالی رتبه جهان در تهران نه تنها کشورمان را در صدر اخبار جهان قرار خواهد داد و هیمنه تبلیغاتی غرب را خواهد شکست، بلکه از فرصت دیدارهای دوجانبه میان مقامات و دیپلمات ها نیز می توان نهایت استفاده را برد و راهکاری عاجل و راهبردی برای پیشبرد منافع ملی در سپهر معادلات دیپلماتیک مهیا کرد. جملگی این اوصاف منوط به برگزاری بهینه و چشم نواز این اجلاس است و سیاستمداران ایرانی نیز که به هیچ وجه نمی خواهند این بزنگاه خطیر را از دست رفته ببینند.

گزارش به رئیس جمهور و تدارک برنامه های ویژه

چهارشنبه شب جلسه ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد با حضور معاونین ستاد، وزرای امور خارجه و مسکن و شهرسازی و به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. برگزاری این جلسه در سطوح عالی و نظارت و بازدید بالاترین مقام اجرایی بر مراحل آماده سازی پروژه ها گواهی خوبی بر اهمیت این اجلاس برای مقامات کشورمان است. همچنین روز گذشته اعلام شد که دعوتنامه های رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در اختیار تمامی کشورهای عضو این جنبش قرار گرفته و دستگاه های مختلف ذیربط هماهنگی های لازم برای میزبانی این اجلاس بزرگ را در سطوح مختلف پی می گیرند تا زمینه برگزاری هرچه بهتر این اجلاس بین المللی به میزبانی ایران فراهم شود. این اجلاس در سه سطح کارشناسان (5 و 6 شهریور)، وزیران امور خارجه (7 و 8 شهریور) و سران کشورهای عضو (9 و 10 شهریور) برگزار می شود و قبلا اعلام شده بود برای برگزاری هر چه بهتر مراسم حداقل چهار روز با احتساب تعطیلات پنجشنبه و جمعه ادارات و سازمان های تهران تعطیل خواهد بود و حتی از امکان افزایش این تعطیلات در صورت صلاحدید هیات وزیران نیز صحبت به میان آمده بود. از سوی دیگر از آنجا که بازتاب خبری این اجلاس بسیار حائزاهمیت به شمار می آید و به مثابه پاشنه آشیل این رویداد می تواند برگ برنده ایران باشد معاون اطلاع رسانی ستاد برگزاری مراسم خبر از حضور 2هزار نفر از اصحاب رسانه برای پوشش خبری این اجلاس داد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز روز گذشته اعلام داشت مدیریت شهری تمام اهتمام و مساعی خود را برای برگزاری هر چه باشکوه تر این رویداد تاریخی به کار گرفته و تهران آماده میزبانی این اجلاس تاریخی است.

تحرکات صهیونیست ها و حضور دبیرکل سازمان ملل

با نزدیک شدن به بازه زمانی برگزاری اجلاس تهران علاوه بر آنکه در جبهه برگزار کنندگان مراسم شاهد گرمایش و افزایش اقدامات هستیم در طرف مقابل نیز دشمنان بر میزان تحرکات خود افزوده اند و روزنامه صهیونیستی معاریو از تحرکات گسترده سفارتخانه های رژیم اسرائیل خبر می دهد و از اهتمام آنان برای متقاعد کردن سران کشورها برای عدم حضور در اجلاس پرده برمی دارد. بدیهی است که برگزاری این اجلاس و حضور مقامات عالیرتبه اکثریت کشورهای جهان در تهران در تقابل آشکار با سیاست های انزواطلبانه ای است که مدت هاست در دستور کار غرب قرار گرفته و آنان تمامی اهتمام خود را به کار خواهند گرفت که این اجلاس را از رونق بیاندارند نکته آنکه علی رغم این تحرکات علی سعیدلو رئیس ستاد برگزاری اجلاس روز گذشته خبر داد بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در اجلاس تهران حضور خواهد داشت و حضور این مقام عالی رتبه بین المللی را می توان اولین برگ برنده ایران به شمار آورد. معاون امور بین الملل رئیس جمهوری همچنین اعلام داشت که تمامی کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در این اجلاس حضور خواهند داشت و تنها سطح حضور متفاوت خواهد بود و حضور اکثریت سران انتظار می رود. وی همچنین خاطر نشان کرد علاوه بر کشورهای عضو 30 سازمان بین المللی نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت.


نظر شما :