طرابلس دموکراسی را تجریه می کند

انتخابات لیبی در سایه ناآرامی‌های داخلی

۱۱ تیر ۱۳۹۱ | ۰۲:۰۳ کد : ۱۹۰۳۴۷۰ آسیا و آفریقا
خاطره سالهای حضور معمر قذافی در قدرت هنوز از ذهن مردم لیبی پاک نشده است. آیا برگزاری انتخابات در کشوری که جز دیکتاتوری تجربه ای از حکومت داری ندارد، توان زدودن خاطرات تلخ را دارد؟
انتخابات لیبی در سایه ناآرامی‌های داخلی
 

دیپلماسی ایرانی: لیبیایی‌ها قصد دارند تجربه تازه‌ای را در عرصه سیاسی خود رقم بزنند. کشوری که از بدو استقلال در دیکتاتوری بوده و پس از آن نزدیک به 42 سال حکومت خشن و به شدت پلیسی معمر قذافی را از سر گذرانده است، اکنون قصد دارد نخستین تجربه دموکراتیک خود را محک بزند. این روزها لیبی روزهای سختی را می‌گذراند. کشور تقریبا ش میلیون و چهارصدهزار نفری لیبی که ثروت خدادادی نفت باعث شده تا وضعیتی استراتژیک در قاره آفریقا و جنوب دریای مدیترانه داشته باشد، از ناآرامی‌ها و درگیری‌های شدید قبیله‌ای به شدت رنج می‌برد و بی‌ثباتی و عدم استقرار باعث شده تا مردم در تنگناهای شدید امنیتی، سیاسی و اقتصادی قرار بگیرند. برای همین همه نگاه‌ها به روز 7 جولای دوخته شده است تا شاید انتخابات بتواند وضعیت کشور را از این نابه‌سامانی نجات دهد. مضافا بر آن که اولین انتخابات دموکراتیک شعف بسیاری نزدم مردم لیبی ایجاد کرده است. کارشناسان انتظار دارند که انتخابات 8 روز دیگر لیبی بتواند کشور را از مرحله ناآرامی و بی‌ثبات فعلی به آرامش و ثبات انتقال دهد.

شبکه خبری الجزیره در وب‌سایت خود به تحلیل وضعیت سیاسی جاری لیبی حدود یک قبل از برگزاری انتخابات در آن پرداخته و می‌نویسد: مردم لیبی و احزاب سیاسی این کشور می‌خواهند در روز 7 جولای یک اتفاق بزرگ تاریخی در نیم قرن اخیر کشورشان رقم بزنند. انتخابات لیبی در حالی برگزار می‌شود که مشکلات امنیتی و سیاسی بزرگی در کشور به وجود آمده و درگیری‌های خونین متعددی در شهرهای مختلف و مناطق گوناگون لیبی میان قبایل مختلف در جنوب و جنوب غربی این کشور در جریان است. در موضوع تنش‌های سیاسی نیز طرابلسی‌ها، اهالی بنغازی و سیاسیون اهل فزان اختلاف‌های شدیدی پیدا کرده‌اند و هر کدام سهم بیشتری از کیک سیاسی کشور می‌خواهند.

در حال حاضر برای انتخابات مجلس لیبی 60 کرسی برای بنغازی، 40 کرسی برای فزان و یک‌صد کرسی برای طرابلس، به عنوان پایتخت کشور در نظر گرفته شده که این مساله تنش‌های سیاسی شدیدی را موجب شده است. اهالی بنغازی و فزان خواستار در نظر گرفتن کرسی‌های یکسان برای این سه شهر در پارلمان شده‌اند.

این در حالی است که اهالی بنغازی نیز خواستار اعمال فدرالیسم هستند و مرز ایالت خود را نیز تا مرزهای استان برقه، غرب مناطق اطراف شهر سرت موسوم به دره سرخ اعلام کرده‌اند. موضوعی که اختلاف‌های سنگینی را نزد لیبیایی‌ها ایجاد کرده است.

الجزیره همچنین گزارش می‌دهد که در شهر سرت که بگردید به روشنی می‌بینید که مردم بنغازی تا چه اندازه از مخالفت با خواسته‌هایشان خشمگین هستند. از این شهر 258 نفر نامزد شده‌اند در حالی که پوسترهای تبلیغاتی بسیاری از آنها توسط مردم خشمگین پاره شده است.

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی گفته است که محال است که بتوان کرسی‌های پارلمان را به طور یکسان برای شهرهای مختلف توزیع کرد.

در مقابل خالد السائح، عضو مجلس شورای انتقالی در پاسخ می‌گوید: «چاره‌ای نیست خشونت‌ها در حال افزایش است و مخالفت‌ها هر روز رنگ و بوی تندتری به خود می‌گیرند و شورای انتقالی چاره‌ای ندارد جز این که کرسی‌ها را به تعداد مساوی میان شهرها تقسیم کند.»

سائح انتظار دارد که مردم از انتخابات حمایت قاطع کنند و فرایند حرکت سیاسی در کشور با موفقیت دنبال شود.

وی درباره چگونگی تعامل با مخالفان نیز می‌گوید: «راه آن رویارویی امنیتی نیست. فقط باید پشت میز مذاکره بنشینیم. باید با کمیته تحقیق و همچنین مخالفان انتخابات برای رسیدن به یک راه حال توافقی که بتواند مواد قانون اساسی را که در اوت 2011 صادر شده، گفت‌وگو کنیم تا تعدیل‌های لازم صورت بگیرد. باید کاری کرد که کمیته تعیین شده برای قانون اساسی واقعا یک کمیته منتخب باشد. در این صورت مخالفان نیز راضی خواهند شد که در انتخابات شرکت کنند و آن را تحریم نکنند.»

احمد القماطی، رئیس فهرست جریان جوانان لیبی نیز در این باره می‌گوید: «همه جریان‌های سیاسی باید مسئولیت موفق برگزار شدن انتخابات را بر عهده بگیرند.»

وی درباره ناآرامی‌های جاری در کشورش نیز می‌گوید: «مسئولیت همه این حوادث در سراسر کشور بر عهده حکومت انتقالی است. شورای انتقالی باید به هوش باشد که سیاست‌هایی اتخاذ نکند که کشور به آینده‌ای غیر قابل پیش‌بینی سوق یابد. ملت لیبی تصمیم به ساخت کشوری با حکومت منتخب گرفته و با ثبت نام سه میلیون رای‌دهنده خواسته است که انتخابات با موفقیت برگزار شود. اما تاسیس چنین کشوری امکان‌پذیر نیست مگر با برقراری عدالتی که بابت آن انقلاب 17 فوریه انجام شد.»

بر اساس نظرسنجی‌ها و اطلاعات میدانی شبکه خبری الجزیره مردم لیبی از برگزاری این انتخابات بسیار خوشحال هستند. یک کاربر اینترنتی در نظرسنجی سایت الجزیره نوشته است: من از این که می‌بینم به جای عکس‌های قذافی عکس نامزدهای انتخاباتی کشورم در خیابان های شهر هستند بسیار خوشحالم و امیدوارم با این انتخابات کشورم به یک ثبات در خور شان برسد.

احمد بوعمود البرغثی که یک آموزگار است نیز در این باره می‌گوید: «انتخابات آینده تنها راه حل برای مشکلات موجود در کشورم است. انتظار دارم که لیبی با این انتخابات بتواند به سمت یک کشور موفق هدایت شود و الا کشور وارد یک جنگ داخلی ناتمام خواهد شد.»

در همین رابطه خانم سمیره یحی، مدیر مرکز انتخابات در طرابلس، پایتخت لیبی در این باره می‌گوید: «رای‌دهندگان برای انتخات نامزد مورد حمایتشان سر در گم هستند. ولی من از طرابلس، بنغازی و زواره خبر دارم که مردم از این که قرار است در انتخابات شرکت کنند و به نامزدهای مورد علاقه‌شان رای دهند بسیار خوشحالند. خانواده‌های بسیاری برای شرکت در انتخابات لحظه‌شماری می‌کنند و منتظرند که هر چه سریع‌تر موعد انتخابات برسد تا پای صندوق‌های رای بروند.»  

 

نظر شما :