دستگاه‌های امنیتی تلاویو:

اسد تا چند سال دیگر در قدرت می‌ماند

۱۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۳ کد : ۱۹۰۲۱۴۶ اخبار اصلی
در این گزارش همچنین تاکید شده است که نبود جانشینی برای اسد در روزها یا هفته‌های آینده دغدغه مهمی نزد اسرائیلی‌ها محسوب می‌شود و آنها از آینده منطقه در صورت کنار رفتن اسد نگرانند.
اسد تا چند سال دیگر در قدرت می‌ماند
دیپلماسی ایرانی: گزارش سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل اعم از موساد و شعبه اطلاعات امنیت نظامی ارتش این رژیم نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها بر این اعتقادند که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حداقل برای چند سال دیگر در قدرت می‌ماند. این در حالی است که ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل چند ماه پیش در سخنانی کاملا متناقض صحبت از سقوط مبارک ظرف چند هفته آینده کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، روزنامه عبری معاریو در شماره روز چهارشنبه خود گزارش داد که گزارش‌های شعبه امنیت ارتش اسرائیل و سازمان امنیت این رژیم به همراه مطالعاتی که اخیرا وزارت امور خارجه انجام داده همگی نشان می‌دهند که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای چند سال آینده دیگر نیز در قدرت باقی می‌ماند و حکومت او به این زودی‌ها سقوط نخواهد کرد.  

یک منبع عالی‌رتبه که نامی از آن به میان نیامده در این باره گفته است که برآوردهای سازمان‌های امنیتی آخرین برآوردهای آنها درباره اسد محسوب می‌شود و آنها به این گزارش‌های خود اعتماد بسیاری دارند.

وی در این باره می‌گوید: «باید هوشیار باشیم. اسد به این زودی‌ها سقوط نمی‌کند. او تا چند سال دیگر هم در قدرت باقی می‌ماند ولی ممکن است که چند سال دیگر سقوط کند، ما باید برای آن موقع نیز خود را آماده کرده باشیم.»

در این گزارش همچنین تاکید شده است که نبود جانشینی برای اسد در روزها یا هفته‌های آینده دغدغه مهمی نزد اسرائیلی‌ها محسوب می‌شود و آنها از آینده منطقه در صورت کنار رفتن اسد نگرانند.

در این گزارش تلاش شده است که در سایه انقلاب‌های مردمی تونس و مصر که به سرنگونی زین العابدین بن علی و حسنی مبارک، روسای جمهوری مخلوع تونس و مصر، آن‌چه در سوریه می‌گذرد مورد ارزیابی قرار بگیرد.

معاریو همچنین می‌نویسد که اوری حزان، پژوهشگر مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه اسرائیل به دیوید فلتسیر، مدیر این مرکز و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه این رژیم گفته است که احتمال بقای خاندان اسد در حکومت بسیار بالا است و متعاقب آن بقای نظام او نیز برای چند سال آینده بیش از پیش ممکن است.  

این منبع آگاه عالی رتبه که در شعبه امور امنیتی ارتش اسرائیل فعالیت می‌کند، همچنین می‌گوید: «ما با گفتن این که اسد فقط چند هفته دیگر در قدرت است که برخی از مقام‌های اسرائیلی می‌گفتند فقط می‌خواستیم انحراف ایجاد کنیم ولی خوب می‌دانیم که اسد دست کم تا دو سال دیگر در قدرت باقی خواهد ماند اما این را هم باید در نظر داشته باشیم که اوضاع سوریه در طول این مدت بدتر خواهد شد و خشونت‌ها نیز افزایش خواهند یافت.»

این در حالی است که هم‌زمان با این گزارش ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در دانشگاه تلاویو اخراج سفرای سوریه از پایتخت‌های غربی را کافی ندانست و گفت: «چنین حرکاتی بر اسد اثر نمی‌گذارد و باید تدابیری اتخاذ شود که تاثیرات بیشتری به دنبال داشته باشد.»

وی همچنین گفت: «حوادث سوریه نیازمند تحرکات بیشتر علیه نظام اسد است، اخراج سفرا حرکتی ایجابی است اما این اتفاقات هیچ تاثیری بر اسد نمی‌گذارد و حتی یک ساعت هم از خواب او نمی‌کاهد.»

باراک همچنین در موضعی بی‌ربط خواستار کشانده شدن پرونده سوریه و مواضع جامعه جهانی در برابر آن به پرونده هسته‌ای ایران شد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :