ایران و غرب به میانجی نیاز دارند

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۹۰۰۶۷۴ سرخط اخبار
روزنامه میل اند گاردین، چاپ آفریقای جنوبی در مقاله‌ای با اشاره به تحریم‌های نفتی اعمال شده علیه ایران از سوی آمریکا، ضمن اشاره به وادار کردن سایر کشورها به پیروی از این سیاست، آمریکا را به آتش افروزی در منطقه متهم نموده و تنها راه حل اساسی موضوع هسته‌یی ایران را تلاش میانجی‌گرایانه به منظور گفت‌وگو قلمداد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این مقاله هرگونه اعمال تحریم نفتی علیه ایران از سوی سایر کشورها را نیازمند هزینه‌های فراوان به منظور انطباق با شرایط جدید دانسته و می‌افزاید: اگرچه آمریکا نسبت به شکست‌های به دست آمده در عراق و افغانستان دلسرد شده و ابرهای جنگ را این بار در آسمان ایران پدیدار کرده است، اما هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اتهامات وارده علیه برنامه هسته‌یی ایران وجود ندارد.

نویسنده این مقاله با اشاره به اینکه ایران به طور منظم میزبان بازرسان آژانس بوده است، می افزاید: اینگونه اقدامات ایران، تشنگی آمریکا برای آتش افروزی را از بین نبرده، اما تاریخ، قاضی خوبی است و همگان می‌دانند تنها کشوری که به صورت واقعی از تأسیسات و سلاح اتمی استفاده کرده، آمریکاست.

این مقاله با تأکید بر اینکه استعارگران جدید - ببخشید شرکای ویژه- که هم اکنون در سفارت آمریکا در پرتوریا مستقر شده اند، نمی توانند هیچ کس را فریب دهند، اقدام به مقایسه روابط تجاری بین آمریکا و آفریقای جنوبی از یک سو و روابط ایران و آفریقایی جنوبی از سوی دیگر نموده و مناسبات ایران با این کشور را دوسویه خوانده است. درحالی که همکاری‌های تجاری بین آمریکا و آفریقای جنوبی را یک سویه دانسته است. بر این اساس، شرکتهای فعال آفریقای جنوبی امکان سرمایه‌گذاری و حضور در بازارهای آمریکا را ندارند.

بر پایه این گزارش، موضوع مهمتر این است که با وجود پیروی آفریقای جنوبی از یک سیاست مستقل مبتنی بر عدم مداخله‌گرایی، عدم تجاوز و گفت‌وگوی دوجانبه، آیا آفریقای جنوبی می‌تواند به درخواست های آمریکا با وجود انتقادات تندی که علیه دولت این کشور می‌شود، پاسخ منفی دهد؟

این مقاله می‌افزاید: امروز ایران متهم به تهدید برای صلح جهانی می شود و فردا به عنوان کشوری دیگر مطرح می شود.

نویسنده این مقاله در پایان تلاش میانجی‌گرایانه برای حل بحران ادعایی هسته‌یی ایران را نه تنها مستلزم گفت‌وگو دانسته، بلکه ادعاهای آمریکا علیه ایران را قبل از هر گونه تصمیمی مستوجب بررسی موشکافانه و دقیق قلمداد می‌کند.

نظر شما :