مجله هفته/ اتحادیه‌های هنری بیداری اسلامی به رهبری ایران

۲۱ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۸۹۷۷۶۴ اخبار اصلی
کنگره شعر بیداری اسلامی 16 و 17 بهمن با حضور علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، محسن مومنی رئیس حوزه هنری و جمعی از ادیبان و شاعران دعوت شده از کشورهای عربی برگزار شد.
مجله هفته/ اتحادیه‌های هنری بیداری اسلامی به رهبری ایران

دیپلماسی ایرانی: کنگره شعر بیداری اسلامی پس از تشکیل مجمع جهانی بیداری اسلامی و به عنوان شاخه ای از فعالیت های فرهنگی این مجمع شکل گرفت که زیرنظر علی اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر انقلاب و از اعضای بلندپایه انجمن قلم ایران - محفلی متعلق به ادبای اصولگرا – شروع به فعالیت کرده است. 

پس از برگزاری این کنگره شعر قرار شده است کنگره ادبیات داستانی بیداری اسلامی نیز با حضور نویسندگان کشورهای تحت خیزش شکل بگیرد و بدین وسیله ابعاد فرهنگی تازه ای در جریان جنبش های اجتماعی و سیاسی منطقه گشوده شود و ائتلاف یا اتحادیه ای از ادبا و اهل فرهنگ نزدیک به جریان مقاومت و جریان های ضد غربی در منطقه ایجاد شود.

وقتی در نشست خبری کنگره شعر بیداری اسلامی از برگزارکنندگان سوال شد که چرا برخی شاعران چون آدونیس به این کنگره دعوت نشده اند، پاسخ روشنی داده شد تا خط و خطوط کنگره و مجمع بیداری اسلامی با خط مشی سایر جریان های اعتراضی در کشورهای عربی مشخص شود. 

علی‌اکبر ولایتی در این نشست گفت: با توجه به اینکه تمرکز موج جدید بیداری اسلامی در کشورهای عربی بوده، این مسئله در میان شاعران کشورهای مذکور بیشتر مورد توجه بوده است. البته نیاز است به موضوع بیداری اسلامی به عنوان یک امر مهم فرهنگی بیش از اینها پرداخته شود و بین صاحبان فکر و اندیشه و ذوق و هنر تبادل نظر صورت گیرد. 

مشاور رهبری در امور بین‌الملل با ذکر مثالی گفت: شعرای عرب پس از اشغال فلسطین نقشی اساسی در حرکت فلسطینی‌ها برای آزادی در این سرزمین داشته‌اند؛ درست مانند نقشی که شعرای ما از صدر آنها یعنی فردوسی تا دیگران در پیشبرد حرکت‌های مردمی داشته‌اند. امروز هم نمی‌توان از این امر غفلت کرد و برای ایجاد همفکری و انسجام در جهت‌گیری های فکری در جهان اسلام و به خصوص جهان عرب، نیاز به این نوع گردهمایی‌ها داریم و ضمن اینکه ما نمی‌شناسیم کشوری را مانند ایران که بتواند این همه ظرفیت و این همه جوان پرشور را در یک رویداد و در یک جا جمع کند و انرژی بالقوه آنها را به بالفعل درآورد. 

قاسم شریعتمداری عضو دبیرخانه مجمع و مسئول دعوت از شاعران خارجی کنگره نیز با اشاره به مراحل انتخاب شاعران جهت حضور در این برنامه گفت: از مجموع بیش از 150 شاعری که در مرحله اول برای حضور در کنگره شناسایی شدند، 94 نفر در مرحله دوم انتخاب شدند و از آنها برای حضور در کنگره دعوت به عمل آمد. 

به گفته وی، 17 شاعر از یمن، 2 شاعر از سوریه، 11 شاعر از سودان، 9 شاعر از لبنان، 5 شاعر از بحرین، 8 شاعر از تونس، 8 شاعر از عراق، 9 شاعر از مصر، 1 شاعر از کویت، 1 شاعر از عربستان سعودی و 10 شاعر از ایران در این کنگره حضور داشته اند.

 او درباره غیبت برخی شاعران مطرح کشورهای مذکور در کنگره شعر بیداری اسلامی گفت: با توجه به اینکه برنامه مذکور در سالگرد پیروزی برخی انقلاب‌ها در منطقه از جمله مصر برگزار می‌شود، طبیعتاً بعضی شاعران مایل بودند در این ایام در کشورهای خود حضور داشته باشند و در جشن‌های ویژه آن شرکت کنند. البته طبیعتاً بعضی ملاحظات سیاسی هم مانع از حضور برخی افراد از برخی کشورها مانند بحرین و برخی کشورهای دیگر بوده است. 

علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به سئوالی درباره دلیل غیبت برخی شاعران مطرح سوری از جمله «علی احمد سعید» (آدونیس)، «نوری الجراح» و «غاده السمان» در کنگره بین‌المللی شعر بیداری اسلامی در ایران گفت: اولاً که ما شاعرانی را که درباره بیداری اسلامی شعر می‌گویند، انتخاب کرده‌ایم. نکته دیگر اینکه گاهی می‌شود از کسی دعوت می‌شود و او هم تمایل دارد حضور داشته باشد، ولی چون جای دیگری وعده کرده، این وعده مانع از حضور او باشد. 

وی در پاسخ به تاکید خبرنگار سئوال کننده که شاعری مانند آدونیس چهره مطرحی در شعر جهان عرب است و نام او بارها در فهرست نامزدهای دریافت جایزه نوبل ادبیات مطرح شده است، یادآور شد: ما که می‌دانیم جایزه نوبل را به چه کسانی می‌دهند. اگر قرار است شاعری درباره بیداری اسلامی شعر بگوید، طبیعتاً شعر او علیه نظام سلطه است و بعید است شاعری برای بیداری اسلامی شعر بگوید و نوبل را به او بدهند. 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به اعطای جایزه نوبل صلح به یاسر عرفات و اسحاق رابین در سال‌های گذشته گفت: پس از اینکه این جایزه را به آنها دادند، اتفاقاً فشار صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها بر فلسطینی‌ها بیشتر شد. این جایزه‌ها را به کسانی که معارض جمهوری اسلامی که به هر جایی و سازمانی ضد جمهوری اسلامی هم وصل هستند، می‌دهند. ما برای بیداری اسلامی تلاش می‌کنیم و معتقدیم آنچه این حرکت را به موفقیت رسانده، شعر بیداری اسلامی بوده است. در داخل هم هستند شاعرانی که برای بیداری اسلامی شعر نگفته‌اند و طبیعتاً جایی در این کنگره ندارند.

 مشاور رهبر انقلاب همچنین ارائه پیشنهاد برگزاری کنگره شعر بیداری اسلامی را در دیگر کشورها محتمل دانست و از مصوبه شورای مشورتی مجمع جهانی بیداری اسلامی برای برگزاری اجلاس فیلمسازان جهان اسلام در آینده نزدیک خبر داد.


نظر شما :